Gå til innhold

Merkelig "episode". Hva kan det være doktor?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

som utviklet seg iløpet av bare en uke. Så ikke at det skjedde noe før jeg var midt i det da. Hadde to veldig merkelige døgn, der lynnet skifta flere ganger mellom svær irritabel, nærtakende, gråtlabil, glad, vanlig, litt "gira" med flere gjøremål samtidig og følelse av å være veldig fjern eller avflatet og samtidig utålmodig og med en følelse av at tida gikk sent. Mimikkfattig ville sikkert de jeg omgås si. Slitsomt å føre en samtale. Det er ett år siden sist jeg hadde det slik. Som om hode er fyllt med bommull eller tåke. Også en vag tanke om å ikke ville mer. Elendig konsentrasjon. Så iløpet av noen timer den andre dagen fikk jeg tilbake tålmodigheten og livsgleden og trua på at jeg duger. 

Alle disse skiftningane uten åpenbar grunn. Altså jeg hadde ikke noe å gråte for. Og det jeg ble så sint for er daglig kost for meg. Vanlige hverdagsutfordringer som jeg pleier takle rimelig greit. Jeg merka selv når jeg kjeft at det ikke var rett, men klarte ikke la være. Ikke noe spesielt fint som skjedde før det snudde til det bedre igjen heller.

Var vel mer sårbar etter å ha redusert Efexor i tilegg til to netter med lite søvn.  Selv om jeg trodde ikke bare to netter med såpass som 5,5 t søvn (riktignok med avbrudd, kanskje 5 t er riktigere) skulle skade så mye. Flytting av klokka bare en time har vel ingen betydning?

Er det slikt som er blanda episode? Eller agitert depresjon? Det varte sikkert for kort til å hete noe, men noe var det. Det var då intenst, og annerledes enn jeg pleier. Det bygget seg nok opp iløpet av en uke,  tenker jeg når jeg ser tilbake, en så det ikke før disse to merkelige dagene startet.

Endret av Villanda
Gjest Kanuttius
Skrevet

Har du noen diagnoser eller har hatt det før? Hva med stress, depresjon etc jeg har hatt mange slike episoder, daglig i sommer og tidlig høst. Litt roligere nå men lar jeg tankene fly eller det skjer litt stressende ting så er jeg i den tilstanden raskt igjen. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det kan ha vært en blandet episode, det kan skyldes stress og lite søvn, og det kan kanskje være noe med hormoner?

Skrevet
17 timer siden, BamseLiten skrev:

Har du noen diagnoser eller har hatt det før? 

Har tourettes og bipolar 2. Har hatt alt dette før, men til ulike tider, har ikke vært innom så mange "stemninger" på samme dag..før, bortsett fra en periode på en ukes tid for ti år siden.

Skrevet
10 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det kan ha vært en blandet episode, det kan skyldes stress og lite søvn, og det kan kanskje være noe med 

Hormoner ja.. har pcos også. Men hatt det i 10 år minst ok svinga slik som dette EN gang før da midt i eller på slutten av depresjonsperiode.. Burde jeg sjekke om jeg har kommet i overgangsalderen? Er i midten av 30 åra.. Eller andre hormoner du tenker på?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...