Gå til innhold

Kan viljen trenes opp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Jeg vil, jeg vil. Men jeg får det ikke til" Det er sangen om mitt liv. Vil jeg ikke nok? Jeg har vært på utallige kurs oppgjennom hvor man skal lære å bruke hjernen, men jeg får det ikke til. Jeg føler meg så inderlig mislykket både psykisk, emosjonelt og praktisk. Jeg holder nesten ikke ut å være den jeg er.

Nicklusheletida
Skrevet
32 minutter siden, Gondor skrev:

"Jeg vil, jeg vil. Men jeg får det ikke til" Det er sangen om mitt liv. Vil jeg ikke nok? Jeg har vært på utallige kurs oppgjennom hvor man skal lære å bruke hjernen, men jeg får det ikke til. Jeg føler meg så inderlig mislykket både psykisk, emosjonelt og praktisk. Jeg holder nesten ikke ut å være den jeg er.

Kanskje du heller skal fokusere mer på det du får til ?

Ikke kast bort penger på flere kurs i hvert fall. 

Skrevet

For å trene (opp viljen) må man ha viljestyrke.

Forstå det den som kan.

Skrevet

Jeg får ikke til så mye. Det er problemet. Mener du jeg skal være fornøyd med at jeg klarer å vaske tøy, handle og lage mat?

Skrevet
Akkurat nå, Gondor skrev:

Jeg får ikke til så mye. Det er problemet. Mener du jeg skal være fornøyd med at jeg klarer å vaske tøy, handle og lage mat?

Det er ikke alle som får til så mye.

Nicklusheletida
Skrevet (endret)
16 minutter siden, Gondor skrev:

Nei, ikke hvis det er slik hver dag, men jeg har vel ingen tro på at kurs skal kunne endre noe på det og det har du vel også fått bevis for. 

Kanskje du kan.lage deg en dagsplan og føre opp en ekstra ting du kan gjøre i tillegg til de 3 tingene du nevnte ?  

Endret av Nicklusheletida
.
Skrevet
14 timer siden, Gondor skrev:

Føler det på samme måten :( Jeg er håpløs :( 

Augusta Luise
Skrevet

Viljen kan trenes opp, det er bra sikkert. Men ikke gap over for mye på en gang, da blir fallhøyden så stor. Innfør EN ting du vil ha i livet ditt og gjør den hver dag i en uke, eller helt til det faller seg naturlig å gjøre det. Så tar du en ting til og gjør det på samme måten. Klarer du det er det supert, klarer du det ikke er det helt greit det også. Hovedsaken er at du prøver!

Jeg gjorde det sånn den gang jeg ville slanke meg. Jeg ville helst gå ned 25 kg den første uka, men det ble vanskelig, gitt. Da valgte jeg heller å se på dette som en omlegging, ikke slanking. Derfor var mantraet mitt alltid at jeg ville legge til ting fremfor å ta ting bort, så jeg valgte å drikke et stort glass vann før hvert eneste måltid  fremfor å si til meg selv at jeg ikke fikk lov til å spise sjokolade. For hver ting jeg innførte, vann, kosttilskudd, grønnsaker, gåturer, ble livet mitt bedre å leve, jeg følte meg mer tilfreds og hadde ikke trangen til å overspise så mye. Det kommer av seg selv, tenker jeg, at man ønsker å behandle seg selv bedre. Når du ser at du er verdt den ekstra oppmerksomheten fra deg selv, blir det lettere å få til det man ønsker.

Så, innfør gode ting, og belønn deg selv etterpå, med f.eks en favorittserie på Netflix eller en ekstra kos med katta. Små barn, store gleder. :) 

Skrevet

Det har vært noen artikler i Aftenposten om forskning rundt dette. Jeg tror (slik jeg har forstått det), at å belage seg på viljestyrke for livsstilsendringer er veldig vanskelig, for selv om viljen kan trenes som en muskel, blir den sliten (som en muskel), og på et eller annet tidspunkt orker man ikke. Det man i stedet skal gjøre er å innarbeidet noen 100% nye vaner (handlingsregler), slik at man ikke belager seg på viljestyrke i det hele tatt. Man tar et valg en gang for alle ("jeg er en ikke røyker"), og da kan man aldri ta en røyk, for man røyker ikke, man kjøper ALDRI inn røyk, man kan ikke gå ut til bensinstasjonen og kjøpe en pakke, for man er en ikke-røyker. Hvis man skal slutte å drikke pepsi max, kjøper man aldri pepsi max og har det ikke hjemme og kan ikke drikke det hvis man kjenner at "nå hadde det smakt godt". Neste dag på butikken kjøper du det heller ikke, for det gjør du aldri. Det er altså ingen ting å vurdere, du trenger ikke bruke viljestyrken i butikken, for du bare handler (handler og "handler/kjøper") etter regelen "ingen pepsi max eller annen brus". Dette passer godt for meg, der regelen:" Vi har ikke potetgull i hus" funker bra (ofte jeg angrer på det fredag kveld, men men, det er ikke å oppdrive så jeg tar en kopp te i stedet), men det funker ikke så bra på røyk (der avhengigheten er større). Når det gjelder røyk tror jeg det er viljestyrken til å sette meg den regelen (ønsket om å ha en identitet som ikke-røyker) det skorter på, for jeg har jo en fullt fungerende regel om "aldri røyke inne", aldri røyke på jobb", aldri røyke på visse typer ferie osv, og det funker som gull. Så mitt "viljestyrke-prosjekt" nå er ny regel: "Kun to sigaretter om dagen".

Anonymkode: 6289f...3cb

Skrevet
8 timer siden, stjernestøv skrev:

Føler det på samme måten :( Jeg er håpløs :( 

Du er ikke håpløs. Men du sitter fast. 

Skrevet
1 minutt siden, MxxM skrev:

Du er ikke håpløs. Men du sitter fast. 

Ja sitter fast :( Kommer meg ikke av flekken...

• 2 uker senere...
Skrevet
På 7. november 2016 den 17.59, Gondor skrev:

Takk for flotte svar! Tar det til meg.

Du er god nok som du er. :)

Skrevet

Blir vel noe lignende som aktivitetstilpasning som brukes for ME/CFS pasienter. 

Skrevet

Her må fokus flyttes til noe du mestrer. Gjør mer av det du får til. Aktivitetsplaner kan føre til økt fokus på tingene man ønsker å mestre og man dras dermed nedover rent psykisk.

Det er også noe som heter øvelse gjør mester - finn en oppgave som ikke er uoverkommelig, her kan jo en slags aktivitetsplan evt. komme inn i bildet om man føler man har behov for dette.

Anonymkode: 1a85b...f3c

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...