Gå til innhold

Hørselshallusinasjoner ved søvn

Anbefalte innlegg

Skrevet

De siste par ukene har jeg opplevd å høre ting ved innsovning og oppvåkning. Blant annet var det en kvinnestemme som svarte JA høyt og tydelig da jeg lå og grublet på noe. Jeg har hørt barnelatter og en mannsstemme som kremtet, hostet og lo. 

Det er ikke direkte skremmende, men ubehagelig, og jeg lurer på hvorfor dette oppstår? Hvor vanlig er det? Kan det ha sammenheng med at jeg nå er i depressiv fase (bipolar), eller er det tilfeldig? 

Skrevet

Dette er såkalt hypnagoge hallusinasjoner, og det er ikke er unormalt i og for seg. Enkelte har en søvnarkitektur som gjør at de opplever mer dette mer enn andre. Det kan også ha sammenheng med at du er deprimert nå, for søvnarkitekturen endres ofte ved depresjon.

Skrevet
På Thursday, November 10, 2016 den 8.33, Underbar skrev:

De siste par ukene har jeg opplevd å høre ting ved innsovning og oppvåkning. Blant annet var det en kvinnestemme som svarte JA høyt og tydelig da jeg lå og grublet på noe. Jeg har hørt barnelatter og en mannsstemme som kremtet, hostet og lo. 

Det er ikke direkte skremmende, men ubehagelig, og jeg lurer på hvorfor dette oppstår? Hvor vanlig er det? Kan det ha sammenheng med at jeg nå er i depressiv fase (bipolar), eller er det tilfeldig? 

Har det ofte. Ser og hører ting idet jeg holder på å sovne. Drømmer og våkner noen ganger før jeg sovner ordentlig. Synes det er fint når det kommer,  for da vet jeg at jeg snart sover. Har det også når jeg er frisk. Derimot har jeg mer søvnparalyse ved depresjon, og uansett ofte når jeg har vært uten ssri eller venlafaxin.

Skrevet
På Thursday, November 10, 2016 den 8.33, Underbar skrev:

Jeg hører musikk og snakking under oppvåkning og insovning iblandt. De prater nonsent og musikken er grusom og ekkel melodi.

Skrevet

Her ser jeg en ånd som trykker meg i veggen om natta (husker det ikke da, selvom det var på mandag natt. Jeg sover lite konstruktivt for tiden pga tanketenking)

https://youtu.be/0_oSsA87k9A

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...