Gå til innhold

Er det medisin som gjør en feit eller inntaket?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har begynt med noka diett. Så jeg har kuttet ut en måltid. Men bruker cipralex. Er det selve medisinen som gjør meg feit eller er det hvor mye jeg spiser. Er det bortkasta å prøve å gå ned i vekt når man bruker medisiner?

Anonymkode: e9537...ed4

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har begynt med noka diett. Så jeg har kuttet ut en måltid. Men bruker cipralex. Er det selve medisinen som gjør meg feit eller er det hvor mye jeg spiser. Er det bortkasta å prøve å gå ned i vekt når man bruker medisiner?

Anonymkode: e9537...ed4

Det er ikke bortkasta å prøve gå ned i vekt når man bruker medisiner, hvis du er overvektig. Forholdet mellom inntak og aktivitet gjør utslaget

Skrevet

Man blir så sulten at man ikke klarer leve kalorifattig, er min erfaring 

jeg skal prøve bytte fra litium til lamictal og topimax så jeg kan fortsette vektnedgangen som har stoppet opp etter jeg fikk litium igjen

Skrevet

Som oftest inntaket. Suget etter mat/godsaker og generelt noe å spise øker.

Skrevet

Det er individuelt fra person til person. Alle er satt sammen ulikt i hjernen (generelt kroppen). Det ser en jo klart på hvordan medisinene gir ulik virkning og ulike bivirkninger.

Tror det i det store og hele er to faktorer her. Hvordan medisinen påvirker appetitt, og hvordan medisinen påvirker aktivitetsnivå. Noen medisiner, spesielt antipsykotika, kan ha store utslag her.

Enkelte medisiner som Zyprexa kan påvirke det som har med insulin å gjøre. Det har med hvor lett man legger på seg å gjøre. Denne medisinen er spesielt dårlig sånn sett (men den er virkningsmessig regnet som en veldig god medisin).

Men det er jo komplekse saker, dette er sikkert bare de grove trekkene.

Men hva vet jeg. Bare noen tanker.

Jeg antar man bare må prøve seg frem, akkurat som man må prøve seg frem med hva som virker / gir effekt også.

Jeg tror ikke Cipralex er regnet som en medisin som gjennomsnittlig gir vektøkning.

*

Depresjon kan gi nedsatt matlyst, og hvis man da blir friskere fra det kan matlysten stige tilbake til det naturlige. For mange er naturlig appetitt noe man går opp i vekt av.

Det er også mulig å bli friskere av "deler" av en depresjon, men ikke på alle områder. Slik at appetitten kanskje blir friskere, men at man føler seg like dårlig. Fordi det har med ulike sider av depresjon å gjøre. Psykofarmaka/antidepressiva kan virke slik at bare deler/sider av den blir bedre. De ulike medisinene har ulike egenskaper som gjør at påvirkningen blri anderledes.

Men hva vet jeg.

Bare noen tanker.

Skrevet

Zyprexa fikk meg til å stappe i meg så mye mat at jeg nesten spydde, økte 40 kg

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...