Gå til innhold

NHD: Demonbesettelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom man forteller sin behandler at man er åpen for muligheten for at man er besatt av en demon, hva skjer da? Jeg er redd for å bli tvangsinnlagt. Jeg vurderer å få utført en exorsisme. Det kan ikke skade. Jeg har aldri hatt psykose. Har borderline, tilbakevendende depressiv lidelse og angst. Jeg har forsøkt behandling i mange år, men er verre. Livet har vært så vanskelig at jeg nå har bestemt meg for at å få fred er det beste. På den ene måten eller den andre. 

Bakgrunnen er at jeg får sykdom etter sykdom, det tar aldri slutt. Fysisk og psykisk. Og jeg lever et liv i konstant angst og smerte. Alt har blitt verre med årene. Jeg har ganske høy utdanning, men er ufør i dag. Jeg tror på legevitenskapen, men er samtidig åpen for at det er mer mellom himmel og jord enn vi vet om.

Jeg var så dum at jeg forsøkte spiritisme en gang som ung. Vi spurte etter Djevelen, ba han vise seg i speilet. Vi hadde et quiabrett med et glass. Glasset begynte å snurre rundt og knuste så i løse luften.

Alle sykdommene startet etter det. 

Jeg døde nesten i forrige uke, jeg hang meg. Jeg ombestemte meg i det jeg nesten ble bevisstløs. Jeg skal snakke med behandler snart.

Anonymkode: d8578...f91

Skrevet

Visst går det an å være demonbesatt, eller demonplaget. Jeg har tenkt tanken selv og blir mer og mer overbevist om at jeg er under angrep fra demoner. Skal ringe en prest snart og snakke. Kanskje vedkommende kan drive demonene bort. Men det er vel aller helst katolske prester som driver med slikt? 

Anonymkode: 863c1...eac

Skrevet

Det går ikke an å være besatt av demoner. At du har drevet med spiritisme og dermed åpnet opp for onde ånder er tull. Du blir ikke straffet av noen eller noe for noe sånt! Jeg kjenner jeg blir opprørt nå.

Har du forsøkt å snakke ordentlig med en prest fra et FORNUFTIG kristent miljø? 

Jeg har hatt den diagnosen du har nå. Jeg var veldig opphengt i skyld, synd og skam. Jeg har også gjort noe tilsvarende i ungdommen, alene. Strevd masse med et helt forvrengt gudsbilde og selvforakt. Det beste som har skjedd meg i forhold til dette er fortrolige samtaler med kunnskapsrike og vettuge mennesker, som også har en tro. 

Anonymkode: c9a0b...7a5

Skrevet
5 minutes ago, AnonymBruker said:

Det går ikke an å være besatt av demoner. At du har drevet med spiritisme og dermed åpnet opp for onde ånder er tull. Du blir ikke straffet av noen eller noe for noe sånt! Jeg kjenner jeg blir opprørt nå.

Jeg har hatt den diagnosen du har nå. Jeg var veldig opphengt i skyld, synd og skam. Jeg har også gjort noe tilsvarende i ungdommen, alene. Strevd masse med et helt forvrengt gudsbilde og selvforakt. Det beste som har skjedd meg i forhold til dette er fortrolige samtaler med kunnskapsrike og vettuge mennesker, som også har en tro. 

Finnes det "fornuftige, kristne miljøer"? Hele kristendommen bygger jo på overtro og gamle eventyr fra Midt-Østen, så fornuft hadde jeg søkt andre steder. 

Anonymkode: f0d50...ba2

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Visst går det an å være demonbesatt, eller demonplaget. Jeg har tenkt tanken selv og blir mer og mer overbevist om at jeg er under angrep fra demoner. Skal ringe en prest snart og snakke. Kanskje vedkommende kan drive demonene bort. Men det er vel aller helst katolske prester som driver med slikt? 

Anonymkode: 863c1...eac

Det skal være en katolsk prest som gjør dette i Norge. Man må snakke med en psykiater som er tilknyttet kirken først. Jeg vurderer å gjøre dette.

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finnes det "fornuftige, kristne miljøer"? Hele kristendommen bygger jo på overtro og gamle eventyr fra Midt-Østen, så fornuft hadde jeg søkt andre steder. 

Det er veldig lite som bygger på fakta når det kommer til fornuft. Hvis jeg skulle tenkt sånn, så ville jeg ikke søkt råd noen steder. Heller ikke i psykologien. Hadde vært rimelig skeptisk til det meste...

Nå ser det ut som ts vet veien å gå, for å finne ut av slike ting.

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tydeligvis er den katolske kirken av en annen oppfatning, nettopp at det går an å være besatt eller plaget av onde ånder. Det er protestantene som mener sånt ikke eksisterer. Jeg har mest sans for katolisismen, den er mest opprinnelig og ekte på en måte.

Jeg føler ikke skam eller skyld, jeg søker bare en forklaring på at jeg blir rammet av sykdom etter sykdom, gjerne på en måte som tar fra meg all glede i livet, men uten å drepe meg, kun plage meg sakte til jeg nesten mister forstanden.

Skrevet
7 minutes ago, AnonymBruker said:

Det er veldig lite som bygger på fakta når det kommer til fornuft. Hvis jeg skulle tenkt sånn, så ville jeg ikke søkt råd noen steder. Heller ikke i psykologien. Hadde vært rimelig skeptisk til det meste...

Nå ser det ut som ts vet veien å gå, for å finne ut av slike ting.

Jaha? Deg om det.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tydeligvis er den katolske kirken av en annen oppfatning, nettopp at det går an å være besatt eller plaget av onde ånder. Det er protestantene som mener sånt ikke eksisterer. Jeg har mest sans for katolisismen, den er mest opprinnelig og ekte på en måte.

Jeg føler ikke skam eller skyld, jeg søker bare en forklaring på at jeg blir rammet av sykdom etter sykdom, gjerne på en måte som tar fra meg all glede i livet, men uten å drepe meg, kun plage meg sakte til jeg nesten mister forstanden.

Da er det bra du skal gjøre slik som du svarte en annen her. Å få vurdert dette ordentlig hos noen som deler dette synet. 

Det er mye tro på innflytelse/besettelse av onde onder i diverse protestantiske miljøer. Og mange som mener de har en slags innsikt i det. Jeg reagerte litt mye med følelsene, med mitt liv. Beklager det.

Du har ihvertfall kunnskap om hvor du kan søke hjelp eller svar. Jeg måtte gå på mange smeller, og jeg var ung. Det er faktisk indremisjonsfolk som har hjulpet meg med de "vrangforestillingene" som jeg hadde. 

Jeg håper du finner noe mening i det du søker etter. Og at du blir frisk. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det bra du skal gjøre slik som du svarte en annen her. Å få vurdert dette ordentlig hos noen som deler dette synet. 

Det er mye tro på innflytelse/besettelse av onde onder i diverse protestantiske miljøer. Og mange som mener de har en slags innsikt i det. Jeg reagerte litt mye med følelsene, med mitt liv. Beklager det.

Du har ihvertfall kunnskap om hvor du kan søke hjelp eller svar. Jeg måtte gå på mange smeller, og jeg var ung. Det er faktisk indremisjonsfolk som har hjulpet meg med de "vrangforestillingene" som jeg hadde. 

Det vår bra. Jeg er ikke interessert i slike indremisjonske, kristne miljøer. Jeg vil bare ha et svar av en som har greie på den mørke siden av virkeligheten, om det kan være noe som mørkelegger livet mitt og gjør det så smertefullt. Jeg har søkt svar i legevitenskapen og i psykiatrien, men fremdeles så blir jeg sykere og sykere.

Skrevet
8 minutes ago, AnonymBruker said:

Å bytte ut en vrangforestillinger med en religiøs vrangforestilling, er nok veien å gå ja. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å bytte ut en vrangforestillinger med en religiøs vrangforestilling, er nok veien å gå ja. 

Du må utdype litt hvis påstandene dine skal gi mening.

Skrevet
1 minute ago, AnonymBruker said:

Du må utdype litt hvis påstandene dine skal gi mening.

Bibelen er en samling gamle, selvmotsigende og overredigerte røverhistorier fra den tiden folk trodde det meste hadde en overnaturlig forklaring, og visste lite om hvordan ting hang sammen. Dette var før vitenskapens tid. Man kan lige gjerne tro på eventyrene til Asbjørnsen & Moe. 

Kritisk sans og kritikk var vel blasfemi og straffbart. Bakgrunnen for religion er alltid makt og penger. Skulle være lett å se, dersom man ikke er blindet av religion. 

Skrevet

Jeg tror man kan bli besatt, og å drive med spiritisme er farlig og det kan straffe seg. Og det var jo etter det problemene/sykdommene kom, det bør du ta på alvor. 

Anonymkode: a9cdd...bc7

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror man kan bli besatt, og å drive med spiritisme er farlig og det kan straffe seg. Og det var jo etter det problemene/sykdommene kom, det bør du ta på alvor. 

Gjelder det selv om man gjorde spiritismen da man var barn? Jeg hadde aldri gjort det som voksen. 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Om man tror det, er man psyk, og ikke "besatt."

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bibelen er en samling gamle, selvmotsigende og overredigerte røverhistorier fra den tiden folk trodde det meste hadde en overnaturlig forklaring, og visste lite om hvordan ting hang sammen. Dette var før vitenskapens tid. Man kan lige gjerne tro på eventyrene til Asbjørnsen & Moe. 

Kritisk sans og kritikk var vel blasfemi og straffbart. Bakgrunnen for religion er alltid makt og penger. Skulle være lett å se, dersom man ikke er blindet av religion. 

Jeg hadde ikke planer om å gå inn i denne troen for å leke apologet. Jeg har hverken kunnskapen eller overbevisningen til det, eller inderligheten.

Det stemmer ikke at bibelen er samlet i førvitenskapelig tid. Og det er heller ikke slik at alt må tolkes bokstavelig. Det er mye historie, filosofi, "datidens" normer og lover, og det er ikke alltid sikkert når og hvor det og det angivelig skal ha skjedd. Det finnes ingen samling som er studert så mye, og det er ingen som skjønner bibelen, på godt og vondt kan man si. 

Å sammenligne bibelen med et eventyr er et fattig og oppbrukt argument.

Ps. Jeg ber ikke til Jesus eller noen andre.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke planer om å gå inn i denne tråden for å leke apologet. Jeg har hverken kunnskapen eller overbevisningen til det, eller inderligheten.

Det stemmer ikke at bibelen er samlet i førvitenskapelig tid. Og det er heller ikke slik at alt må tolkes bokstavelig. Det er mye historie, filosofi, "datidens" normer og lover, og det er ikke alltid sikkert når og hvor det og det angivelig skal ha skjedd. Det finnes ingen samling som er studert så mye, og det er ingen som skjønner bibelen, på godt og vondt kan man si. 

rettelse av en skrivefeil

Skrevet
52 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg hadde ikke planer om å gå inn i denne troen for å leke apologet. Jeg har hverken kunnskapen eller overbevisningen til det, eller inderligheten.

Hva du gikk inn i tråden for er irrelevant. Oppfordring til å skaffe seg religiøse vrangforestillinger for å bli kvitt den/de opprinnelige, mener jeg er et særdeles dårlig råd. Det må jeg jo få lov til å svare på. Husk at eventyr også har en historie, er en del av kulturen etc. For å klarifisere: Vitenskap fantes, men måtte ikke komme på kant med "Gudsbildet" eller hva kirken hadde bestemt. Det gav jo særdeles "gode" rammebetingelser for vitenskap! ;) Ikke så veldig lenge siden at vitenskapsmenn ble rettsforfulgt av kirken, og idømt fengsel og isolasjon, fordi man utfordret kirkens geosentriske verdensbilde. Vi vet jo selvsagt fasiten, og det er iallefall ikke takket være religion og kirken vi har kommet frem til rett svar. Religion har tvertiomot snytt oss for århundreder med utvikling.

-Uten religion, hadde vi vært 1000 år mer utviklet, sier astrofysiker Neil deGrasse Tyson og lener seg tilbake i stolen i en suite på Soho Hotel i London.

http://www.side3.no/vitenskap/--hadde-det-ikke-vrt-for-religion-hadde-vi-vrt-1000-ar-mer-utviklet/5177528.html

Det var vel ikke før opplysningstiden, da man fikk på plass et skille mellom religion og vitenskap, at vitenskap og det moderne samfunn, mer slik kjenner det i dag, skjøt fart på seg.

Skrevet

Sukk. Jeg må vel nesten svare deg. Jeg har ikke oppfordret til å gå inn i noen vrangforestillinger. Mitt første innlegg handler om at jeg ikke tror det går an å være besatt av demoner, og at jeg mener at den slags forestillinger ikke gjør en frisk. Og at man trenger å snakke med noen som har kunnskap om historie, eventyr, samfunn, religion og vitenskap som også bærer med seg en forståelse for at det går an å ha en tro, og hvordan det er. 

Det andre innlegget mitt (til ts, altså) handlet om at jeg anerkjenner hennes ønske om å finne en forklaring der hun gjør. 

Selvfølgelig må du få lov til å si hva du mener. Det skulle bare mangle.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...