AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 Skrevet 13. november 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sukk. Jeg må vel nesten svare deg. Jeg har ikke oppfordret til å gå inn i noen vrangforestillinger. Mitt første innlegg handler om at jeg ikke tror det går an å være besatt av demoner, og at jeg mener at den slags forestillinger ikke gjør en frisk. Og at man trenger å snakke med noen som har kunnskap om historie, eventyr, samfunn, religion og vitenskap som også bærer med seg en forståelse for at det går an å ha en tro, og hvordan det er. Det andre innlegget mitt (til ts, altså) handlet om at jeg anerkjenner hennes ønske om å finne en forklaring der hun gjør. Selvfølgelig må du få lov til å si hva du mener. Det skulle bare mangle. Anonymkode: c9a0b...7a5 Takk for at du ser saken fra flere sider Jeg tror ikke jeg har vrangforestillinger, for de er mer sånn at man er fullstendig overbevist om dem. Jeg er mer åpen for at det kan være krefter som ikke vil meg vel. Det er først etter flere år med sykdom som gradvis blir verre og flere at jeg stusser. Jeg føler meg torturert. Anonymkode: d8578...f91 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 Skrevet 13. november 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for at du ser saken fra flere sider Jeg tror ikke jeg har vrangforestillinger, for de er mer sånn at man er fullstendig overbevist om dem. Jeg er mer åpen for at det kan være krefter som ikke vil meg vel. Det er først etter flere år med sykdom som gradvis blir verre og flere at jeg stusser. Jeg føler meg torturert. Anonymkode: d8578...f91 Ja, du har rett i det. Det blir feil å kalle det vrangforestillinger i denne sammenhengen. Jeg håper du får til den kontakten du planlegger å ta, med psykiater + prest. Det er jo ikke for ingenting at slike ting blir grundig vurdert. Det kan jo være de har andre forklaringer også som kan hjelpe deg. Det er ingen som fortjener å ha det så vondt som du beskriver. Ønsker deg alt godt Anonymkode: c9a0b...7a5 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 Skrevet 13. november 2016 20 minutes ago, AnonymBruker said: Sukk. Jeg må vel nesten svare deg. Jeg har ikke oppfordret til å gå inn i noen vrangforestillinger. Mitt første innlegg handler om at jeg ikke tror det går an å være besatt av demoner, og at jeg mener at den slags forestillinger ikke gjør en frisk. Og at man trenger å snakke med noen som har kunnskap om historie, eventyr, samfunn, religion og vitenskap som også bærer med seg en forståelse for at det går an å ha en tro, og hvordan det er. Det andre innlegget mitt (til ts, altså) handlet om at jeg anerkjenner hennes ønske om å finne en forklaring der hun gjør. Selvfølgelig må du få lov til å si hva du mener. Det skulle bare mangle. Anonymkode: c9a0b...7a5 Det er fritt valg vet du. Når du nå har valgt å svare meg, må jeg få lov til å svare deg igjen med et "dobbeltsukk", og si at jeg mener det uansett er et dårlig råd. "Har du forsøkt å snakke ordentlig med en prest fra et FORNUFTIG kristent miljø?" Kristendom er ufornuft og overtro, så om man søker fornuft så skal man absolutt ikke oppsøke et kristent miljø. Min mening! Anonymkode: f0d50...ba2 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 Skrevet 13. november 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er fritt valg vet du. Når du nå har valgt å svare meg, må jeg få lov til å svare deg igjen med et "dobbeltsukk", og si at jeg mener det uansett er et dårlig råd. "Har du forsøkt å snakke ordentlig med en prest fra et FORNUFTIG kristent miljø?" Kristendom er ufornuft og overtro, så om man søker fornuft så skal man absolutt ikke oppsøke et kristent miljø. Min mening! Anonymkode: f0d50...ba2 OK. Peace and love Anonymkode: c9a0b...7a5 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 Skrevet 13. november 2016 8 minutes ago, AnonymBruker said: OK. Peace and love Anonymkode: c9a0b...7a5 Det samme. Anonymkode: f0d50...ba2 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 13. november 2016 Skrevet 13. november 2016 1. Demoner inngår ikke i min utdannelse, og 2. Jeg har ingen grunn til å tro at demoner finnes, så jeg har ingen mening om dette. 1 Siter
stjernestøv Skrevet 14. november 2016 Skrevet 14. november 2016 16 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: 1. Demoner inngår ikke i min utdannelse, og 2. Jeg har ingen grunn til å tro at demoner finnes, så jeg har ingen mening om dette. Godt svar Greit å ikke ha noen mening der en ikke har peiling. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 Skrevet 14. november 2016 20 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: 1. Demoner inngår ikke i min utdannelse, og 2. Jeg har ingen grunn til å tro at demoner finnes, så jeg har ingen mening om dette. Jeg spurte også om jeg ville bli tvangsinnlagt om jeg fortalte om slike tanker til en behandler, samt selvmordshandlingene. Har du ingen mening om dette heller? Anonymkode: d8578...f91 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 14. november 2016 Skrevet 14. november 2016 Du blir ikke tvangsinnlagt kun pga dette. Det er en totalvurdering. Den beste måten å unngå tvangsinnleggelse på er å frivillig motta anbefalt behandling. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 Skrevet 14. november 2016 3 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Du blir ikke tvangsinnlagt kun pga dette. Det er en totalvurdering. Den beste måten å unngå tvangsinnleggelse på er å frivillig motta anbefalt behandling. Det gjør jeg. Men vurderer exorsisme i tillegg. Takk for svar Anonymkode: d8578...f91 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 Skrevet 14. november 2016 På 13.11.2016 den 13.41, AnonymBruker skrev: Dersom man forteller sin behandler at man er åpen for muligheten for at man er besatt av en demon, hva skjer da? Jeg er redd for å bli tvangsinnlagt. Jeg vurderer å få utført en exorsisme. Det kan ikke skade. Jeg har aldri hatt psykose. Har borderline, tilbakevendende depressiv lidelse og angst. Jeg har forsøkt behandling i mange år, men er verre. Livet har vært så vanskelig at jeg nå har bestemt meg for at å få fred er det beste. På den ene måten eller den andre. Bakgrunnen er at jeg får sykdom etter sykdom, det tar aldri slutt. Fysisk og psykisk. Og jeg lever et liv i konstant angst og smerte. Alt har blitt verre med årene. Jeg har ganske høy utdanning, men er ufør i dag. Jeg tror på legevitenskapen, men er samtidig åpen for at det er mer mellom himmel og jord enn vi vet om. Jeg var så dum at jeg forsøkte spiritisme en gang som ung. Vi spurte etter Djevelen, ba han vise seg i speilet. Vi hadde et quiabrett med et glass. Glasset begynte å snurre rundt og knuste så i løse luften. Alle sykdommene startet etter det. Jeg døde nesten i forrige uke, jeg hang meg. Jeg ombestemte meg i det jeg nesten ble bevisstløs. Jeg skal snakke med behandler snart. Anonymkode: d8578...f91 Depresjon kan være relatert til fysiske sykdommer. F.eks. kan man lettere få depresjon med ulike betennelsesykdommer. Mitt eksempel: Jeg har betennelse-sykdom i lever og galleveier. Etter jeg fikk den sykdommen har jeg slitt med depresjon. Veldig mange tror spiritisme er tomt tull eller ufarlige selskapsleker. Det er veldig feil. Spiritisme kan fort bli ytterst farlig. Mange som har prøvd spiritisme, har slitt med svært intens angst. Ingen må tro at det å ha høy intelligens eller vært meget velutdannet, gjør en mindre sårbar for konsekvenser av spiritisme. Det er bare en ting å si om sånt. LIGG UNNA! Besettelse kan ligne på de mest alvorlige sinnsykdommer. For offeret, den som er besatt, er i en ytterst fortvilet situasjon. Vanlige psykofarmaka virker ikke. Psykiatere som opplever besatte for første gang, sier at det er det aller verste de har opplevd noen gang. For normale mennesker i omgivelsene, er det en temmelig slitsom og frastøtende opplvelse. Man kjenner seg gjerne helt utslitt mentalt etter å hatt kontakt med en som er besatt. Noen få har evne/gave til å prøve/skjelne mellom besettelse og mental lidelse. Vet man om noen sånne, kan man jo spørre. Man skal huske på at onde ånder har ett kjennetegn: de hater intenst alt som har med kristendom å gjøre. Bare navnet Jesus kommer opp, kan de klikke kraftig i raseri. Får man en slik reaksjon, kan det kanskje være tegn på antagelse om besettelse. Setter man på kristen lovsangsmusikk og ber rolig for vedkommende, gir gjerne den onde ånden opp og stikker av. Men man skal være advart: Er der besettelse og den onde ånde farer bort, vil den sannsynligvis hente flere medhjelpere og komme tilbake. Derfor er det viktig at hvis man ber for at vedkommende skal blir fri den onde ånden, at offeret tar imot Jesus slik at veien tilbake for den onde ånden blir stengt. Ellers kan alt bli verre enn før. Du tar altså ikke skade av å bli bedt for, men da bør du være villig til å ta konsekvensen for å unngå verre situasjon. I ditt tilfelle ville jeg først gått inn for grundig legeundersøkelse, for å utelukke/bekrefte at fysisk sykdom kan være opphav til dine problem. Så kan du eventuelt gå til noen som har gave til å utdrive onde ånder. Før du går dit, sjekk omdømmet til den du får forslag til å gå til. For det er nemlig ikke ukjent fenomen at det finnes en del med en fot inn i okkultismen og en på tilsynlatende rett side. De kan godt kalle seg kristne, men deres livssyn samsvarer ikke med normal kristen tro. Anonymkode: 39b1c...d62 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 Skrevet 14. november 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Depresjon kan være relatert til fysiske sykdommer. F.eks. kan man lettere få depresjon med ulike betennelsesykdommer. Mitt eksempel: Jeg har betennelse-sykdom i lever og galleveier. Etter jeg fikk den sykdommen har jeg slitt med depresjon. Veldig mange tror spiritisme er tomt tull eller ufarlige selskapsleker. Det er veldig feil. Spiritisme kan fort bli ytterst farlig. Mange som har prøvd spiritisme, har slitt med svært intens angst. Ingen må tro at det å ha høy intelligens eller vært meget velutdannet, gjør en mindre sårbar for konsekvenser av spiritisme. Det er bare en ting å si om sånt. LIGG UNNA! Besettelse kan ligne på de mest alvorlige sinnsykdommer. For offeret, den som er besatt, er i en ytterst fortvilet situasjon. Vanlige psykofarmaka virker ikke. Psykiatere som opplever besatte for første gang, sier at det er det aller verste de har opplevd noen gang. For normale mennesker i omgivelsene, er det en temmelig slitsom og frastøtende opplvelse. Man kjenner seg gjerne helt utslitt mentalt etter å hatt kontakt med en som er besatt. Noen få har evne/gave til å prøve/skjelne mellom besettelse og mental lidelse. Vet man om noen sånne, kan man jo spørre. Man skal huske på at onde ånder har ett kjennetegn: de hater intenst alt som har med kristendom å gjøre. Bare navnet Jesus kommer opp, kan de klikke kraftig i raseri. Får man en slik reaksjon, kan det kanskje være tegn på antagelse om besettelse. Setter man på kristen lovsangsmusikk og ber rolig for vedkommende, gir gjerne den onde ånden opp og stikker av. Men man skal være advart: Er der besettelse og den onde ånde farer bort, vil den sannsynligvis hente flere medhjelpere og komme tilbake. Derfor er det viktig at hvis man ber for at vedkommende skal blir fri den onde ånden, at offeret tar imot Jesus slik at veien tilbake for den onde ånden blir stengt. Ellers kan alt bli verre enn før. Du tar altså ikke skade av å bli bedt for, men da bør du være villig til å ta konsekvensen for å unngå verre situasjon. I ditt tilfelle ville jeg først gått inn for grundig legeundersøkelse, for å utelukke/bekrefte at fysisk sykdom kan være opphav til dine problem. Så kan du eventuelt gå til noen som har gave til å utdrive onde ånder. Før du går dit, sjekk omdømmet til den du får forslag til å gå til. For det er nemlig ikke ukjent fenomen at det finnes en del med en fot inn i okkultismen og en på tilsynlatende rett side. De kan godt kalle seg kristne, men deres livssyn samsvarer ikke med normal kristen tro. Anonymkode: 39b1c...d62 Det er bare overtro alt sammen. Anonymkode: 21a93...747 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 Skrevet 14. november 2016 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Depresjon kan være relatert til fysiske sykdommer. F.eks. kan man lettere få depresjon med ulike betennelsesykdommer. Mitt eksempel: Jeg har betennelse-sykdom i lever og galleveier. Etter jeg fikk den sykdommen har jeg slitt med depresjon. Veldig mange tror spiritisme er tomt tull eller ufarlige selskapsleker. Det er veldig feil. Spiritisme kan fort bli ytterst farlig. Mange som har prøvd spiritisme, har slitt med svært intens angst. Ingen må tro at det å ha høy intelligens eller vært meget velutdannet, gjør en mindre sårbar for konsekvenser av spiritisme. Det er bare en ting å si om sånt. LIGG UNNA! Besettelse kan ligne på de mest alvorlige sinnsykdommer. For offeret, den som er besatt, er i en ytterst fortvilet situasjon. Vanlige psykofarmaka virker ikke. Psykiatere som opplever besatte for første gang, sier at det er det aller verste de har opplevd noen gang. For normale mennesker i omgivelsene, er det en temmelig slitsom og frastøtende opplvelse. Man kjenner seg gjerne helt utslitt mentalt etter å hatt kontakt med en som er besatt. Noen få har evne/gave til å prøve/skjelne mellom besettelse og mental lidelse. Vet man om noen sånne, kan man jo spørre. Man skal huske på at onde ånder har ett kjennetegn: de hater intenst alt som har med kristendom å gjøre. Bare navnet Jesus kommer opp, kan de klikke kraftig i raseri. Får man en slik reaksjon, kan det kanskje være tegn på antagelse om besettelse. Setter man på kristen lovsangsmusikk og ber rolig for vedkommende, gir gjerne den onde ånden opp og stikker av. Men man skal være advart: Er der besettelse og den onde ånde farer bort, vil den sannsynligvis hente flere medhjelpere og komme tilbake. Derfor er det viktig at hvis man ber for at vedkommende skal blir fri den onde ånden, at offeret tar imot Jesus slik at veien tilbake for den onde ånden blir stengt. Ellers kan alt bli verre enn før. Du tar altså ikke skade av å bli bedt for, men da bør du være villig til å ta konsekvensen for å unngå verre situasjon. I ditt tilfelle ville jeg først gått inn for grundig legeundersøkelse, for å utelukke/bekrefte at fysisk sykdom kan være opphav til dine problem. Så kan du eventuelt gå til noen som har gave til å utdrive onde ånder. Før du går dit, sjekk omdømmet til den du får forslag til å gå til. For det er nemlig ikke ukjent fenomen at det finnes en del med en fot inn i okkultismen og en på tilsynlatende rett side. De kan godt kalle seg kristne, men deres livssyn samsvarer ikke med normal kristen tro. Anonymkode: 39b1c...d62 Takk for utdypende svar. Ble også veldig redd, siden jeg har forsøkt spiritisme som barn. Men skal søke hjelp. Må bare finne de som er på den rette siden da. Jeg har ikke merket noen reaksjon ved å være i kirker eller nevne navnet Jesus. Heldigvis. Men klarte å skrive det feil da jeg skrev det nå. Anonymkode: d8578...f91 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 Skrevet 14. november 2016 Vet du som svarte så utfyllende hvor man bør henvende seg for å søke hjelp, forresten? Anonymkode: d8578...f91 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 Skrevet 28. november 2016 På 15.11.2016 den 0.45, AnonymBruker skrev: Vet du som svarte så utfyllende hvor man bør henvende seg for å søke hjelp, forresten? Anonymkode: d8578...f91 Beklager at jeg ikke har svar deg før. Jeg er bare er her sjelden. Altså gå først til din fastlege og forklar problemet ditt. Be lege gjennomføre undersøkelse om fysisk sykdom kan være indirekte opphav til problemet (tilsvarnde at f.eks. betennelse kan være opphav til depresjon). Blodprøver osv. kan gi pekepinn. Får du medisiner som hjelper, har du egentlig "nådd målet" så langt. Så var det å finne noen som kan be for deg. Du bør ikke nevne din mistanke om besettelse ved første anledning. Litt fordi da kan den som ber for deg, få mistanke til at du har andre motiver og vil bruke hendelsen senere mot din forbeder senere og forbederens menighet. For det er ikke til å komme forbi at dette med besettelse er omstridt og skaper unødvendig mye støy. Vedkommende forbeder burde trekke konklusjonen om besettelse eller ikke mer på egen hånd. Jeg tviler på at du er besatt, men kan kanskje være plaget av onde åndsmakter likevel. Uansett har du godt av å bli bedt for. Du må forklare problemet ditt til en forbeder du kan stole på. Egentilg burde der være minst to personer som ber for deg. Det har litt med å gjøre med en oppfordring Jesus satte opp ("Der to eller tre er samlet i mitt navn" Mat.18,20). Jeg foreslå at du går til en meninghetsleder i ditt lokalmiljø og spør. Litt av problemet her, er at mange prester, men langt fra alle, i den norske kirke ofte fornekter konkrete bønnesvar. Ikke søk slike som har den formen for delvis fornektelse mot Gud. Mangel på bønnesvar er ikke min erfaring. Første gang jeg opplevde å bli bedt for og med en merkbar forandring, var som en kollosal mental renselse. Da fikk jeg en veldig fred i sinnet. En god del år senere har blitt helbredet fra aggressiv kreft og sluppet unna en lang rad veldig farlige situasjoner på merkelig vis, kjenner også mange som har opplevd det samme. Vi er ikke lovet et problemfritt liv, men vi er gitt gode muligheter som ikke-kristne mangler. Gud vil oss vel, og da må vi være villige til å sette ham først i livet. Synes du det er vanskelig å finne noen, så send meg heller en epost til inve krøll iname punktum com så kan jeg se hva jeg kan gjøre for deg. Så noen ord om spiritisme. Du har erfart at det ikke er bra for deg. Da har du trukket en god konklusjon. Hvis du leser boka til Annie Schaug, "Åndelig og helt normal", vil du få et bra prespektiv på spiritisme, om åndskrefter og hvordan få fred i sinnet med en tro på Gud. Anonymkode: 39b1c...d62 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.