AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 Skrevet 13. november 2016 Kan man komme gjennom legestudiet som idiot? F.eks. hvis man etter år i jobben som fastlege presterer å si ting som "serumverdien ved lamotrigin spiller en rolle ved epilepsi, men ved bipolar er det antall mg som spiller en rolle". Det er jo totalt meningsløst. Det er 100% innlysende at det er konsentrasjonen i kroppen som avgjør, ang. ENHVER medisin. Burde vedkommende miste lisensen? Anonymkode: 1c3db...c85 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 Skrevet 13. november 2016 Eller en lege som først sterkt fraråder pasienten å ta Lariam som malariaprofylakse pga. historie med psykdom, for så å be pasienten ta 6 stk Lariam på en dag når pasienten kommer hjem med malaria. Min tidligere lege gjorde dette, hvilket var galskap. Legen fikk en advarsel pga dette, da h*n ble rapportert inn av en annen lege. Anonymkode: 3d0b6...69f 0 Siter
Cammomille Skrevet 13. november 2016 Skrevet 13. november 2016 Hvis du slår opp i felleskatalogen er det faktisk riktig behandling med seks tabletter fordelt på tre doser. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 Skrevet 13. november 2016 7 hours ago, AnonymBruker said: Kan man komme gjennom legestudiet som idiot? F.eks. hvis man etter år i jobben som fastlege presterer å si ting som "serumverdien ved lamotrigin spiller en rolle ved epilepsi, men ved bipolar er det antall mg som spiller en rolle". Det er jo totalt meningsløst. Det er 100% innlysende at det er konsentrasjonen i kroppen som avgjør, ang. ENHVER medisin. Burde vedkommende miste lisensen? Anonymkode: 1c3db...c85 Tror man må ha en viss IQ for å komme gjennom legestudiet. Men leger gjør også feil, sier feil, behandler feil dessverre. Vært borti det. Anonymkode: 97408...5f8 0 Siter
ISW Skrevet 13. november 2016 Skrevet 13. november 2016 Jeg kan til en viss grad forstå dette. Det finnes jo minst 20 ulike spesialiteter en allmennlege skal ha kunnskap om. Det er forståelig at legen ikke er god på alle. Alle har sine interesseområder. Men det er dumt å uttale seg skråsikkert om noe man ikke har peiling på. Men jeg understreker viktigheten av å velge en fastlege som har interesse og kunnskap om det som i hovedsak plager, hvis man har en kronisk sykdom. Har du hjertesykdom, velg en lege som kan hjertet. Har du psykisk lidelse, velg en lege som kan psykiatri og som man kan snakke med. 0 Siter
cilie Skrevet 13. november 2016 Skrevet 13. november 2016 19 minutter siden, issomethingwrong skrev: Jeg kan til en viss grad forstå dette. Det finnes jo minst 20 ulike spesialiteter en allmennlege skal ha kunnskap om. Det er forståelig at legen ikke er god på alle. Alle har sine interesseområder. Men det er dumt å uttale seg skråsikkert om noe man ikke har peiling på. Men jeg understreker viktigheten av å velge en fastlege som har interesse og kunnskap om det som i hovedsak plager, hvis man har en kronisk sykdom. Har du hjertesykdom, velg en lege som kan hjertet. Har du psykisk lidelse, velg en lege som kan psykiatri og som man kan snakke med. Det er det å finne den da 😛 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 Skrevet 13. november 2016 23 minutes ago, issomethingwrong said: Jeg kan til en viss grad forstå dette. Det finnes jo minst 20 ulike spesialiteter en allmennlege skal ha kunnskap om. Det er forståelig at legen ikke er god på alle. Alle har sine interesseområder. Men det er dumt å uttale seg skråsikkert om noe man ikke har peiling på. Men jeg understreker viktigheten av å velge en fastlege som har interesse og kunnskap om det som i hovedsak plager, hvis man har en kronisk sykdom. Har du hjertesykdom, velg en lege som kan hjertet. Har du psykisk lidelse, velg en lege som kan psykiatri og som man kan snakke med. Ethvert menneske med helt basal kunnskap innen realfag skjønner at det for alle medisiner er konsentrasjonen i blodet det går på, ikke hvor mange piller man spiser. Hvis man f.eks. tenker på Paracet, så skjønner de fleste at hvis man bare driter paraceten ut igjen, at det ikke blir noen virkning. Jeg syns dette er helt absurd. Anonymkode: 1c3db...c85 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.