Gå til innhold

NHD er du sur på meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper du ikke er sur på meg, føles sånn...

Lurte på om man kan bli dømt til fengsel hvis man har depersonalisering og derealisasjon syndrom, blir man sett som tilregnelig? Isåfall ja, hvis jeg kommer i fengsel og fungerer så dårlig at jeg ikke klarer å dusje, spise, vaske klær, hva da? Vil ingen gripe inn? Jeg trodde det var rettferdighet i Norge...

Skrevet

Om du slutter å spise vil noen gripe inn. Om man slutter å spise så dør man til slutt, å dø i fengsel er noe som ikke skal skje i Norge. Har hørt noen rykter om at Breivik er et unntak. Han driver jo stadig å truer med å sultestreike. Å sone en straff når man har gjort noe kriminelt er rettferdig så joda, stortsett er det rettferdighet i Norge, men noen ganger er det en og annen snik som slipper unna. Det er ikke rettferdig for de i samfunnet som oppfører seg ordentlig og som ønsker å kunne føle seg trygg.

Skrevet

Hvorfor gjøre ting man havner i fengsel av?

Skrevet

Om man tenker over det så er det kanskje hverken rettferdig eller hensiktsmessig at alle som er strafferettslig tilregnelige behandles helt likt. Det skal veldig mye til for å være strafferettslig utilregnelig, det er veldig alvorlig sykdom. Det er jo bare å plukke ut de aller fleste diagnosene i ICD-10 for å finne lidelser som gjør soning vanskeligere å takle, og hvis soning har en negativ effekt på.

Antisosiale og personer med post-traumatisk stress behandles i utgangspunktet likt, gitt samme lovbruddsnatur. Det kan kanskje sies å være lite hensiktsmessig. Soning forverrer psykiatriske problemer, og vedkommende kan da bli i dårligere stand til å ta tak i problemene når soningen er over.

Psykiatriske problemer kan være utslagsgivende på straffeutmålingen, men det er en subjektiv vurdering utført i en rettssal, det er ingen fagperson som utreder hvorvidt vedkommende er strafferettslig utilregnelig eller ikke.

Når det er sagt tror jeg de fleste som ikke er psykotiske egentlig ville foretrekke fengsel fremfor tvungent psykisk helsevern over mange år, men det er vel individuelt sikkert. Norske fengsler er ganske vennlige sammenlignet med det meste av verden, og dette med strafferettslig utilregnelighet blir mer noe som har med at vedkommende trenger skikkelig behandling, ikke at det er noen form for "strafferabatt" - det tror jeg de fleste med erfaring ville sagt seg enig i.

Mye strengere på sikkerhetsavdelinger. Og der har de hjemmel til å til enhver tid bruke mekaniske tvangsmidler og tvangsmedisinering, noe som er helt uhørt streng maktbruk når det kommer til norske fengsler. En fengselsbetjent har ikke lov til å gjøre slike ting mot en innsatt.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
16 timer siden, Anonymesen skrev:

Håper du ikke er sur på meg, føles sånn...

Lurte på om man kan bli dømt til fengsel hvis man har depersonalisering og derealisasjon syndrom, blir man sett som tilregnelig? Isåfall ja, hvis jeg kommer i fengsel og fungerer så dårlig at jeg ikke klarer å dusje, spise, vaske klær, hva da? Vil ingen gripe inn? Jeg trodde det var rettferdighet i Norge...

Selvsagt er jeg ikke sint på deg. Hvorfor skulle jeg være det?

Hvis en gjør noe alvorlig kriminelt, må en være forberedt på å komme i fengsel. Depers/dereal gir i utgangspunktet ikke utilregnelighet/straffefrihet. Når det er sagt, kan jeg ikke huske noen tilfeller der alvorlig kriminalitet er gjort i slike tilstander så det er ikke en særlig aktuell problemstilling.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...