Gå til innhold

Mamma nekter å fortelle meg når jeg lærte å snakke!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sint for det bestemor gjorde når hun kløyp meg tio blods. Hun hatet meg nemlig en stor periode, fordi jeg var autistisk og huk verdsatte storebror som en prins og jeg fikk uansett skylda under søskenvold (storebroren min gikk til heftige fysiske og styggord angrep på meg og ertet meg fordi jeg var så lettlurt og dum).

Skrevet

Og storebror klaget på keyboardmusikken jeg spillte, og maten jeg lagde på barneomsorgsboligen da jeg var tenåring. Han har skjerpet seg nå, men før kunne han brøle som en brøleape at jeg skulle se til helvete å skifte tilbake til pratekanalen i bilen, og mamma og stepappa godtok det og ga meg kjeft når jeg tok det opp med dem. De sa bare da at: du er faen meg ikkje bedre du, stakkars brorden din...

Skrevet
14 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Her tror jeg du tar feil. Vedkommende bor på instituasjon og mor har nok innsett at det er noe for lenge siden. 

Jeg har aldri sagt at jeg tror moren ikke forstår at det er noe. Det er forskjell på noe og på autisme. Man blir aldri kvitt autisme. Man reagerer på helt andre måter enn nevrotypiske. Jeg har ikke problemer med å forstå at det kan være vanskelig for andre å forstå at noen kan reagere så anderledes på ting, men noe må man bare akseptere. Man tvinger ikke sitt autistiske barn til å sitte på fanget. Barnet kan oppleve dette direkte smertefullt. Man inviterer heller ikke masse barn i bursdagen til autisten (hva man gjør i sin egen bursdag er en annen sak). Når man selv er mor til noen med autisme bør man vite at barnehyl fort kan ende med meltdown/overload og det skal man da virkelig slippe i sin egen bursdag.

Skrevet

Alle er så sabla uforutsigbare. (Mamma og å være der på besøk) alt blir bare kaos og helvete, for hun lover at ingen unger skal komme mens jeg kommer på middag der, men så åpner hun døra for både hund og barneflokk. (Storebror som har ungene, bor en meter unna mamma sitt hus i eget hus som vellykket rik mann med kone og "mammadalt").

Skrevet
2 minutter siden, Trine skrev:

Jeg har aldri sagt at jeg tror moren ikke forstår at det er noe. Det er forskjell på noe og på autisme. Man blir aldri kvitt autisme. Man reagerer på helt andre måter enn nevrotypiske. Jeg har ikke problemer med å forstå at det kan være vanskelig for andre å forstå at noen kan reagere så anderledes på ting, men noe må man bare akseptere. Man tvinger ikke sitt autistiske barn til å sitte på fanget. Barnet kan oppleve dette direkte smertefullt. Man inviterer heller ikke masse barn i bursdagen til autisten (hva man gjør i sin egen bursdag er en annen sak). Når man selv er mor til noen med autisme bør man vite at barnehyl fort kan ende med meltdown/overload og det skal man da virkelig slippe i sin egen bursdag.

Helt enig. Derfor har jeg valgt å holde meg unna mamma og stepappa i hvertfall en måned. I tillegg så ønsker jeg å ungå å feire jul i år med dem fordi i juleselskapet skal det nemlig være 2 unger som bråker, og en dustete uforutsigvar hund, i penthousehuset til storebror. En gang på fjelltur,,så banket storebror meg opp fordi jeg kalte ham guttebassen når jeg sa til han at det var middag, fordi mamma sa ofte guttebassen til ham "han var under 12 år". Da trodde jo jeg at jeg kunne gjlre det samme og tenkte ikke på at det kunne være flaut for han. Da han julte meg opp, sa mamma bare: du må ikkje kalle ham for guttebassen vett du, fordi det er flaut for ham. Det kunne da ikke jeg vite... så da fikk storebror medsammentykke og godtok at han julet meg opp.

Skrevet

i tillegg så lo han av meg fordi han syns det var gøy at jeg ble kalt "fucking faggot" på en av videoene jeg hadde lagd med animasjon om spøkelser på youtube på pcen på huhotellet i 2008 . HvotfHvotHvo hborfor skrives så mange tullebokstaver ekstra når jeg fjerner feilskrevet bokstav på denne nettsida når jeg skriver innlegg??? Skjer det vanligvis her på dol, eller er det noe bare jeg fåefå får her? (Se de syke ordene som skapes her når jeg fjerbner ordets feil bokstav for å rette bokstaven)

Skrevet
4 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

Helt enig. Derfor har jeg valgt å holde meg unna mamma og stepappa i hvertfall en måned. I tillegg så ønsker jeg å ungå å feire jul i år med dem fordi i juleselskapet skal det nemlig være 2 unger som bråker, og en dustete uforutsigvar hund, i penthousehuset til storebror. En gang på fjelltur,,så banket storebror meg opp fordi jeg kalte ham guttebassen når jeg sa til han at det var middag, fordi mamma sa ofte guttebassen til ham "han var under 12 år". Da trodde jo jeg at jeg kunne gjlre det samme og tenkte ikke på at det kunne være flaut for han. Da han julte meg opp, sa mamma bare: du må ikkje kalle ham for guttebassen vett du, fordi det er flaut for ham. Det kunne da ikke jeg vite... så da fikk storebror medsammentykke og godtok at han julet meg opp.

Det jeg tenker at du kan lære deg er at en hund ikke er dust selv om den er forutsigbar og at det er normalt at barn hyler. Det familien din trenger å lære seg er at du trenger å skjermes for uforutsigbarhet og bråk. Du kan med fordel si ting på en mer høflig måte og videre ta hensyn til hva du selv takler og ikke takler. Jeg syns det er helt greit at du ikke orker å feire jul med hund og barn. Da er det kanskje en bedre løsning at du feirer dagen før eller dagen etter, sammen med moren din. Da vi et år feiret jul hos søsteren min sa jeg jeg sener, på en rolig måte, til foreldrene mine at dersom julen skulle feires der igjen måtte jeg heller bli hjemme fordi det ikke er noe sted der hvor jeg kan trekke meg unna, eller hvor jeg kan gå av meg rastløsheten jeg får. De hadde full forståelse for det.

Familien din burde vite at du ikke automatisk tenker at noen kan bli flaue over å bli kalt guttebassen. For deg var det sikkert helt naturlig siden moren di også sa det. Det var feil av moren din å godta at han banket deg.

Skrevet

i tillegg så lo han av meg fordi han syns det var gøy at jeg ble kalt "fucking faggot" på en av videoene jeg hadde lagd med animasjon om spøkelser på youtube på pcen på huhotellet i 2008 . HvotfHvotHvo hborfor skrives så mange tullebokstaver ekstra når jeg fjerner feilskrevet bokstav på denne nettsida når jeg skriver innlegg??? Skjer det vanligvis her på dol, eller er det noe bare jeg fåefå får her? (Se de syke ordene som skapes her når jeg fjerbner ordets feil bokstav for å rette bokstaven)

Kan det være noe feil med tastaturet ditt? Jeg opplever ikke at det blir mye tulleord her ihvertfall.

Skrevet
1 minutt siden, Trine skrev:

Kan det være noe feil med tastaturet ditt? Jeg opplever ikke at det blir mye tulleord her ihvertfall.

Ikke feil med tastaturet. Jeg får bare brukt mobile versjonen av dol på mobiken, fordi deskop alternativet her ikke fins på mobile. Kan det ha noe med det å gjøre, eller ånder som skriver dem?

Skrevet

Ikke feil med tastaturet. Jeg får bare brukt mobile versjonen av dol på mobiken, fordi deskop alternativet her ikke fins på mobile. Kan det ha noe med det å gjøre, eller ånder som skriver dem?

Neppe ånder. -_-

Skrevet
9 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

Da har det sikkert noe med at du skriver på mobilen å gjøre. Jeg hater å skrive på mobilen, blir så mye kluss da. Ånder er det ihvertfall ikke ;)

Nicklusheletida
Skrevet (endret)
40 minutter siden, Trine skrev:

Barnet var 2 år gammelt da. Hadde neppe fått diagnosen asperger på den tiden og hva visste en vanlig mor om asperger før vi fikk internett ?

Jeg er ganske sikker på at mor gjør hva hun kan for å skjerme, men at hun noen ganger også har andre hensyn å ta. 

Endret av Nicklusheletida
Nicklusheletida
Skrevet
43 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

Alle er så sabla uforutsigbare. (Mamma og å være der på besøk) alt blir bare kaos og helvete, for hun lover at ingen unger skal komme mens jeg kommer på middag der, men så åpner hun døra for både hund og barneflokk. (Storebror som har ungene, bor en meter unna mamma sitt hus i eget hus som vellykket rik mann med kone og "mammadalt").

Hun kan ikke stenge døra for barnebarna sine, selv om du skulle være der. Din mor har flere enn deg å ta hensyn til.

Skrevet
5 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Barnet var 2 år gammelt da. Hadde neppe fått diagnosen asperger på den tiden og hva visste en vanlig mor om asperger før vi fikk internett ?

Jeg er ganske sikker på at mor gjør hva hun kan for å skjerme, men at hun noen ganger også har andre hensyn å ta. 

Jeg hadde påvist autistiske trekk som 18 måneder gammel unge hoss psykolog for flate.

Skrevet
1 minutt siden, Nicklusheletida skrev:

Hun kan ikke stenge døra for barnebarna sine, selv om du skulle være der. Din mor har flere enn deg å ta hensyn til.

Jeg VET hun har andre å tenke på, men hun behandler dem og godtar dem som de er, mens meg prøver hun å "fikse til å bli u-autistisk". Sån er det. Og fordi hun ikke greier det, er jeg bare en byrde for henne i forrhoød til snille pene storebror og gullgutten lillebror.

Skrevet
15 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Vel, tydeligvis hadde hun det. Foreldre blir også opplært om diagnosen av helsepesrsonellet.

Så klart har hun andre hensyn å ta, men i blomsterfluen sin bursdag er det faktisk bare blomsterfluen man skal ta hensyn til. Resten av verden kan man ta hensyn til de resterende 364 dagene i året.

Nicklusheletida
Skrevet
6 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

Jeg hadde påvist autistiske trekk som 18 måneder gammel unge hoss psykolog for flate.

Ok, men det er helt umulig for en mor ikke å ta sine barn på fanget av og til. F.eks,når hun skal kle på deg. Det er ikke så lett å få til uten at du blir satt på fanget. Spesielt hvis du var urolig og løp rundt, hoppet og spratt. Jeg ser for meg mange situasjoner hvor det å sette barnet på fanget er helt nødvendig. Jeg har 3 barn selv. Din mor gjorde ikke dette for å være ond mot deg. 

Nicklusheletida
Skrevet
10 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

Jeg VET hun har andre å tenke på, men hun behandler dem og godtar dem som de er, mens meg prøver hun å "fikse til å bli u-autistisk". Sån er det. Og fordi hun ikke greier det, er jeg bare en byrde for henne i forrhoød til snille pene storebror og gullgutten lillebror.

Jeg forstår at du opplever det slik, men jeg trorcdin mor ser det på en annen måte.

Skrevet

Ok, men det er helt umulig for en mor ikke å ta sine barn på fanget av og til. F.eks,når hun skal kle på deg. Det er ikke så lett å få til uten at du blir satt på fanget. Spesielt hvis du var urolig og løp rundt, hoppet og spratt. Jeg ser for meg mange situasjoner hvor det å sette barnet på fanget er helt nødvendig. Jeg har 3 barn selv. Din mor gjorde ikke dette for å være ond mot deg. 

Ja men jeg snakker om at mamma utenom stell og sånt tvang meg til versegod å venne meg til å bli holdt på fanget, og hun har fortalt meg at hun striholdt meg til jeg ble tvunget til å bli vandt til å bli holdt på fanget, uten å MÅTTE bli holdt for å få stell og sånne ting.

Skrevet

Jeg forstår at du opplever det slik, men jeg trorcdin mor ser det på en annen måte.

Ja. Hun ser på meg som en person som ikke får lov å være autist i næreten av henne og hennes bekjente. Hun hjelper meg jo med økonomi og botilbudet, men hun kjører bare på med det at jeg ikke får mene noe og at alt jeg sier kan og vill bli brukt mot meg metoder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...