Gå til innhold

Kommunikasjon bak pasientens rygg..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker for eksempel om pårørende  ringer og spør ... Er behandler forpliktet til å fortelle om denne kommunikasjonen til pasient ? Har dps pasient kun anonymiserte kasus eller kan alle få tilgang på navn?

Kan behandler snakke om pasient til nav eller annet helsevesen om forhold pasient ikke får vite ? Eks si at ufør er " tingen "...

---/driver og rydder i paranoiaen min :/

Anonymkode: 81086...545

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan behandler snakke om pasient til nav eller annet helsevesen om forhold pasient ikke får vite ?

Godt mulig.

Anonymkode: fc4e6...b10

Skrevet

Som NHD skriver neon steder, så er ikke behandlere så glad i slike hemmelige opplysninger, da de ikke kan brukes om man ikke kan fortelle om dem til pasienten. Nav derimot tenker kanskje annerledes, dérsom det er mistanke om trygdesvindel. Men mange kan jo tro folk er trygdesvindlere bare fordi de ikke ser utenpå hvor syk personen er. Dette skjlnner nok nav.

Anonymkode: b4d7c...6cb

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg tenker for eksempel om pårørende  ringer og spør ... Er behandler forpliktet til å fortelle om denne kommunikasjonen til pasient ?

Nei, men det skal noteres i journalen, som pasienten har leserettigheter på.

1 hour ago, AnonymBruker said:

Kan behandler snakke om pasient til nav eller annet helsevesen om forhold pasient ikke får vite ? Eks si at ufør er " tingen "...

Ja, sånn er det. Her er det ingen dokumentasjonsplikt.

*

Det var jussen. Hvordan det fungerer i praksis er nok en annen sak.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker for eksempel om pårørende  ringer og spør ... Er behandler forpliktet til å fortelle om denne kommunikasjonen til pasient ? Har dps pasient kun anonymiserte kasus eller kan alle få tilgang på navn?

---/driver og rydder i paranoiaen min :/

Hvis pårørende ringer, har vi i utgangspunktet ikke lov til å fortelle noe som helst - ikke en gang bekrefte at du er i behandling. For andre er det selvsagt like strengt.

Helsetjenesten kan gi opplysninger til NAV uten å spørre deg først dersom NAV er inne i saken. Du bør selvsagt informeres om dette - helst på forhånd.

Innad i helsetjenesten kan en gi videre opplysninger som er helt nødvendig for at en skal kunne gi nødvendig helsehjelp. For eksempel når en pasient skrives ut, vil fastlegen få beskjed (via epikrisen) om hvilke medisiner/dose som skal brukes.

Skrevet

Takk for info.Omtrent som jeg forestiller meg , kan litt om samarbeid og tverretatlig tenkning . Var mest interessert i anonymisering , men er vel ikkd alltid mulig iht system og " velferd". Kan forresten systemet se hvem i systemet du har / har vært i kontakt med ? Eks nav - kan de se på pc om du har vært i kontakt med politi eller barnevern .  Ikke kommet på rulleblad / henlagt bekymring .Beklager mine mange spørsmål , men det er som taushetsplikt egentlig bare er et honnør ord når det kommer til stykke . Bør vel ikke henge meg opp i det når jeg sliter med det jeg sliter med , kan utvikle seg til tanker om at du er et vandrende kasus uten at du " vet" det selv.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

De ulike etater har ikke adgang til hverandres datasystemer. Det eneste unntaket er NAV som kan se at du har vært i kontakt med helsetjenesten og hvilken diagnose du fikk. Men ikke tilgang til journal.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...