Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Er det normalt med økt angst i oppstarten på Buspirone? 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er i hvert fall ikke unormalt.

Skrevet

Vil økt angst vedvare til effekt oppnås? 

Så at det stod i pakningsvedlegg at effekt ikke oppnås før fire til åtte uker.. 

lurer også på dosering, psykriateren min har forskrevet 10 mg * 3

ser av en tråd her inne at du anbefalte 15 mg * 3 for å oppnå effekt. Vil jeg få raskere og bedre effekt om jeg følger din dosering? 

Skrevet

Det er så store individuelle forskjeller at jeg ikke kan svare på ditt første spørsmål. Mitt generelle råd er å ta det som det kommer og ikke bruke mer tankekraft på det.

Ja, det er en grunn til at jeg anbefaler 15x3 som første måldose.

Skrevet

Tror jeg forsøker din dosering.

et lite spørsmål til;

jeg har ikke stått fast på beroligende, men har hatt vival til behov, 5mg, tatt en til tre ganger i uken, noen uker ingen.

kan man ta 1 beroligende i oppstart på denne medisinen? 

Skrevet

Alle serotonerge legemidler kan øke angsten før den blir bedre. Buspirone er i utgangspunktet ikke noe unntak, en del av virkningen går på å gjøre reseptorer mindre sensitive for serotonin, og fram til det skjer, skrus produksjonen av serotonin litt av. Det gir ofte økt angst en periode. Men Buspirone har også en viss egenstimulerende effekt, som på en måte "etterligner" serotonin, som gjør at denne effekten, altså angsten, ikke nødvendigvis blir så sterk.

Brintellix er kanskje bedre på dette området. Der er den egenstimulerende effekten rimelig sterk, så man får gjerne mindre angst i oppstarten. 

Skrevet
1 time siden, Helpme999 skrev:

Tror jeg forsøker din dosering.

et lite spørsmål til;

jeg har ikke stått fast på beroligende, men har hatt vival til behov, 5mg, tatt en til tre ganger i uken, noen uker ingen.

kan man ta 1 beroligende i oppstart på denne medisinen? 

Det kan man :-)

• 2 uker senere...
Skrevet
På 17.11.2016 den 17.52, issomethingwrong skrev:

Alle serotonerge legemidler kan øke angsten før den blir bedre. Buspirone er i utgangspunktet ikke noe unntak, en del av virkningen går på å gjøre reseptorer mindre sensitive for serotonin, og fram til det skjer, skrus produksjonen av serotonin litt av. Det gir ofte økt angst en periode. Men Buspirone har også en viss egenstimulerende effekt, som på en måte "etterligner" serotonin, som gjør at denne effekten, altså angsten, ikke nødvendigvis blir så sterk.

Brintellix er kanskje bedre på dette området. Der er den egenstimulerende effekten rimelig sterk, så man får gjerne mindre angst i oppstarten. 

Har prøvd denne en stund no, men merker ingen effekt. Har syke mareritt og tinnitus. Virker som du har litt peiling, går bivirkningene over? Og er dette en medisin som fungerer på kronisk angst glad? Lurer på hva NHD mener om det? 

Anonymkode: 6b3c4...f0a

Skrevet
På 17.11.2016 den 13.04, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det er så store individuelle forskjeller at jeg ikke kan svare på ditt første spørsmål. Mitt generelle råd er å ta det som det kommer og ikke bruke mer tankekraft på det.

Ja, det er en grunn til at jeg anbefaler 15x3 som første måldose.

Har forsøkt denne en stund nå, ikke noe effekt enda. 

Hatt mye mareritt og tinnitus.

vil bivirkningene gi seg etterhvert?

og hvilken angst fungerer denne medisinen på?

kan det hjelpe ved kronisk angst gad? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...