Gå til innhold

Fikk derealisasjon igjen - Nordmenn støtter værre handlinger enn IS

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på kjøpesenter for 2 gang idag. Det hele føltes uvirkelig, flekkete, forvirring, en nylig ting som har startet er paranoide tanker under anfallen som feks '' folk ser på meg '' Men jeg er klar at de egentlig ikke gjør det. Nordmenn mener at IS er terrorister, men disse menneskapdelovene som Norge har, støtter psykisk syke folk i fengsel. Jeg hadde feks ikke klart å ha besøk i hele fenglingsperioden, ikke hadde jeg trent, spist, stelt meg, dusjet, vasket klær, skiftet sengetøy. Det er en forferdelig sykdom jeg har. Psykiatere og psykologer har altfor lite kunnskap om denne lidelsen, derfor mener de folk med denne lidelsen er tilregnelig. Hadde det ikke vært best for samfunnet at jeg fikk behandling og ble frisk?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hva har du gjort for å komme i fengsel?

Skrevet

Mener du virkelig at det er værre å sette kriminelle med psykiske lidelser i fengsel enn å voldta og drepe?

Skrevet
18 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Hva har du gjort for å komme i fengsel?

Jeg truer pga sykdom NHD. Jeg er syk, jeg er ingen kriminell er livredd mann. Jeg har ingen saker nå, og holder meg unna fengsel. Har nettopp sendt justiskomiteen et brev, jeg håper de ser på den og svarer meg. La oss si at jeg blir dømt i fengsel i 1 år, hvordan tror dere jeg hadde hatt det når jeg kom ut? jeg hadde blitt svært syk. NHD vær så snill du er psykiater, prøv å forstå at folk med derealiasjon kan ikke settes i fengsel, man kan bli satt i fengsel pga depresjon og angst, derealisasjon er slik at man mister seg selv, når et hjem er et fengsel fra før, hvordan hadde vært å bli satt i fengsel?

Skrevet
20 minutter siden, Trine skrev:

Mener du virkelig at det er værre å sette kriminelle med psykiske lidelser i fengsel enn å voldta og drepe?

Det å sette svært syke folk i fengsel som er tilregnelige er på lik nivå som et drap, spør du meg!

Skrevet
14 minutter siden, Anonymesen skrev:

Det å sette svært syke folk i fengsel som er tilregnelige er på lik nivå som et drap, spør du meg!

Ok. Skremmende!

Skrevet
53 minutes ago, Anonymesen said:

Jeg var på kjøpesenter for 2 gang idag. Det hele føltes uvirkelig, flekkete, forvirring, en nylig ting som har startet er paranoide tanker under anfallen som feks '' folk ser på meg '' Men jeg er klar at de egentlig ikke gjør det. Nordmenn mener at IS er terrorister, men disse menneskapdelovene som Norge har, støtter psykisk syke folk i fengsel. Jeg hadde feks ikke klart å ha besøk i hele fenglingsperioden, ikke hadde jeg trent, spist, stelt meg, dusjet, vasket klær, skiftet sengetøy. Det er en forferdelig sykdom jeg har. Psykiatere og psykologer har altfor lite kunnskap om denne lidelsen, derfor mener de folk med denne lidelsen er tilregnelig. Hadde det ikke vært best for samfunnet at jeg fikk behandling og ble frisk?

Jeg har opplevd derealisasjon ganske mange ganger. Vil allikevel si at jeg har vært tilregnelig.

Anonymkode: 64fce...fe9

Skrevet
16 minutter siden, Anonymesen skrev:

Jeg truer pga sykdom NHD. Jeg er syk, jeg er ingen kriminell er livredd mann. Jeg har ingen saker nå, og holder meg unna fengsel. Har nettopp sendt justiskomiteen et brev, jeg håper de ser på den og svarer meg. La oss si at jeg blir dømt i fengsel i 1 år, hvordan tror dere jeg hadde hatt det når jeg kom ut? jeg hadde blitt svært syk. NHD vær så snill du er psykiater, prøv å forstå at folk med derealiasjon kan ikke settes i fengsel, man kan bli satt i fengsel pga depresjon og angst, derealisasjon er slik at man mister seg selv, når et hjem er et fengsel fra før, hvordan hadde vært å bli satt i fengsel?

Om du ikke har noen saker nå så er det jo bare å ikke gjøre noe kriminelt, så slipper du fengsel. Du er tilregnelig og må ta ansvar for dine egne handlinger.

Man blir ikke satt i fengsel pga angst eller depresjon. Man kan bli satt i fengsel på tross av disse lidelsene. Det er ikke nødvendigvis lettere for en med angst å sitte i fengsel. Man har uansett ikke fengsel for at det skal være en slags feriekoloni, men en straff fordi man har gjort noe som ikke er lov.

Jeg opplever deg som ekstremt selvsentrert, så lenge du har det bra så kan det være samme faen med resten av verden. Men egentlig er det ganske enkelt, du er ikke verdt mer enn alle andre og er du voldelig eller truende så må andre beskyttes mot deg. Man kan ikke sperre inne alle som klarer å oppføre seg, derfor må man sperre inne de som ikke klarer det.

Innsatte har krav på de samme helsetjenester som resten av befolkningen. Man vil derfor kunne få psykiatrisk behandling i fengsel. Det er ikke som mål å ødelegge folk i fengsel, men for å kunne få hjelp er man nødt til å samarbeide. Ikke bare sette seg på bakbena og være trassig.

Skrevet
30 minutter siden, Anonymesen skrev:

Jeg truer pga sykdom NHD. Jeg er syk, jeg er ingen kriminell er livredd mann. Jeg har ingen saker nå, og holder meg unna fengsel. Har nettopp sendt justiskomiteen et brev, jeg håper de ser på den og svarer meg. La oss si at jeg blir dømt i fengsel i 1 år, 

Ett års fengsel betyr vel at du har gjort noe relativt alvorlig?

Anonymkode: 180e0...1a5

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ett års fengsel betyr vel at du har gjort noe relativt alvorlig?

Jeg ga det eksempel, jeg skal ikke bli dømt.

Skrevet
13 minutter siden, Anonymesen skrev:

Jeg ga det eksempel, jeg skal ikke bli dømt.

Det bestemmer du ikke selv.

Skrevet
19 minutes ago, Trine said:

Innsatte har krav på de samme helsetjenester som resten av befolkningen. Man vil derfor kunne få psykiatrisk behandling i fengsel. Det er ikke som mål å ødelegge folk i fengsel, men for å kunne få hjelp er man nødt til å samarbeide. Ikke bare sette seg på bakbena og være trassig.

Hvilken utopi lever du egentlig i? I det siste har det vært mye i media om nedkuttinger i tilbudene, grunnet økning i soningskø. Det er ikke plass i norske fengsler lenger, så vi innlosjerer fangene i Nederland. Flere steder er alt bortsett fra rusmestringskurs vekk. Jeg tror psykiatrisk hjelp i fengsler er begredelig, og stort sett begrenset til piller.

Skrevet

Jeg avslutter denne tråden nå for min del, men har et spørsmål til slutt: Mener du at de straffbare forhold/handlinger ble gjort pga og under et anfall/episode med derealisasjon?

Skrevet
5 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg avslutter denne tråden nå for min del, men har et spørsmål til slutt: Mener du at de straffbare forhold/handlinger ble gjort pga og under et anfall/episode med derealisasjon?

Hva er grunden for at du avslutter denne tråden? har jeg sakt noe frekt? Jeg har ikke hatt derealisasjon under truslene, men jeg har jo den lidelsen, og da er det vanskelig å sone

Skrevet
15 minutter siden, Kanonføde skrev:

Hvilken utopi lever du egentlig i? I det siste har det vært mye i media om nedkuttinger i tilbudene, grunnet økning i soningskø. Det er ikke plass i norske fengsler lenger, så vi innlosjerer fangene i Nederland. Flere steder er alt bortsett fra rusmestringskurs vekk. Jeg tror psykiatrisk hjelp i fengsler er begredelig, og stort sett begrenset til piller.

Ingen utopi. Jeg bare skrev hva man har krav på. Det er ikke akkurat som en person utenfor fengsel får time hos psykiater på dagen heller.

Uansett så får man ta konsekvensen av sine egne handlinger. Om man mener man ikke takler å sitte i fengsel så får man la være å true folk.

Skrevet

Da er det i hvert fall ingen grunn til å argumentere for utilregnelighet og dermed straffefrihet.

Det er vanskelig å sone for alle.

Skrevet
6 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Da er det i hvert fall ingen grunn til å argumentere for utilregnelighet og dermed straffefrihet.

Det er vanskelig å sone for alle.

Jo det er det. For hvis en psykotisk person gjør noe straffbart mens han ikke var psykotisk, men har den lidelsen og går ut og inn av den, så vil personen slippe straff

Men er du helt sikker på at jeg er tilregenlig selvom jeg har alvorlig derealisasjon?

Skrevet
1 minutt siden, Anonymesen skrev:

Jo det er det. For hvis en psykotisk person gjør noe straffbart mens han ikke var psykotisk, men har den lidelsen og går ut og inn av den, så vil personen slippe straff

Det stemmer ikke. Vedkommende må ha vært psykotisk i gjerningsøyeblikket.

https://sml.snl.no/rettspsykiatri

Skrevet
4 minutter siden, Anonymesen skrev:

Men er du helt sikker på at jeg er tilregenlig selvom jeg har alvorlig derealisasjon?

Hvorfor skal vi tro du ikke faker nå også?

Skrevet
9 minutes ago, Trine said:

Ingen utopi. Jeg bare skrev hva man har krav på. Det er ikke akkurat som en person utenfor fengsel får time hos psykiater på dagen heller.

Du tror man i fengsel har krav på omfattende utredninger av nevrologer og spesialister, koordinering med andre deler av helsevesenet og lange prosesser med å finne riktig medisin? Og i tillegg ekstra hjelp med å takle hvor vanskelig frihetsberøvelsen er (som om det ikke er poenget at det skal være vanskelig å miste friheten).

Og når man kommer ut, hvorfor skal ikke helsevesenet prioritere respektable samfunnsborgere i stedet.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...