Gå til innhold

Hvordan få en fin jul?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har siden jeg var liten gruet meg til juleferien.  Ikke selve julaften , men til selve ferien.

Skolen var for meg et fristed og det samme var treningen. Så når juleferien kom, ble jeg enda mer isolert, samtidig som utryggheten ble enda større. 

Vedkommende jeg var redd, er død, men utryggheten sitter enda i. Dette har blitt til et spøkelse som dukker fast opp hver jul. 

Iår har jeg bestemt meg for at jeg har hatt nok julespøkelser rundt meg. Skal prøve å få til en god julefeiring, en julefeiring jeg kan se tilbake på med glede. 

Er usikker på om jeg vil greie dette. Gamle spøkelser forsvinner ikke av seg selv sånn over natten. Har begynt hos en terapeut ,  men der står tingene i kø og jula har ikke vært noe tema ennå.   Jeg vil, jeg vil, men vet ikke helt hvordan jeg skal få det til.

Skrevet (endret)

Kjenner meg igjen i dette og kan gi deg mine råd som har fungert for meg. 

Jeg har fokusert på å skape en ny jul for meg selv og min egen familie - en ny juletradisjon og som den vonde fortiden og overgriper ikke er en del av. 

Jeg har så brukt en teknikk fra ACT som jeg kaller "akseptere- passere" hvor jeg kort sagt aksepterer de vonde følelsene knyttet til jul og overgriper og lar de få vandre som de vil uten at jeg henger meg opp i dem. Ved å ikke henge meg opp i følelsene lar jeg dem ikke få makt over meg, noe som igjen påvirker min egen tradisjon. 

Jula har som følge av dette blitt stadig lettere for hvert år. Jeg tror nok at minner fra fortiden vil dukke opp resten av livet fordi jula var den verste tiden med overgriper - men for  mln del gjelder det som sagt å akseptere-passere". 

Håper du også vil få det lettere :) 

Endret av Gjest
Skrevet
22 minutter siden, MxxM skrev:

Kjenner meg igjen i dette og kan gi deg mine råd som har fungert for meg. 

Jeg har fokusert på å skape en ny jul for meg selv og min egen familie - en ny juletradisjon og som den vonde fortiden og overgriper ikke er en del av. 

Jeg har så brukt en teknikk fra ACT som jeg kaller "akseptere- passere" hvor jeg kort sagt aksepterer de vonde følelsene knyttet til jul og overgriper og lar de få vandre som de vil uten at jeg henger meg opp i dem. Ved å ikke henge meg opp i følelsene lar jeg dem ikke få makt over meg, noe som igjen påvirker min egen tradisjon. 

Jula har som følge av dette blitt stadig lettere for hvert år. Jeg tror nok at minner fra fortiden vil dukke opp resten av livet fordi jula var den verste tiden med overgriper - men for  mln del gjelder det som sagt å akseptere-passere". 

Håper du også vil få det lettere :) 

Tusen takk for svar.

Har fått en ny terapeut og han sier faktisk noe av det samme. Har ennå ikke fått til og bare la følelsene skli forbi uten og bli fanget av dem, men må vel øve litt mer. Jobber på flere fronter og det er slitsomt ,  men må til.

Det er nå jeg lever og jeg ønsker å få noe ut av livet mitt. Ønsker å få oppleve og være lykkelig. Ønsker også og kunne være noe for andre.

Føler faktisk at jeg har litt flaks for tiden. Har fått en ny fastlege som er helt fantastisk og en terapeut som er likedan. 

Jo, denne julen kommer til å bli vesentlig bedre :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...