Gå til innhold

Lithium og hematuri

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet lithium kan påvirke nyrene, men kan et av symptomene være mikroskopisk hematuri? Jeg har ingen svie eller smerte. Bare litt ubehag.

Jeg føler meg usikker på lithiumbruken nå. Vurdererer redusering eller seponering.

Anonymkode: c25dc...70c

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet lithium kan påvirke nyrene, men kan et av symptomene være mikroskopisk hematuri? Jeg har ingen svie eller smerte. Bare litt ubehag.

Jeg føler meg usikker på lithiumbruken nå. Vurdererer redusering eller seponering.

Be fastlegen følge dette nøye. Se http://www.indremedisineren.no/2016/11/glomerulonefritter/

Anonymkode: 825f1...92e

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Skremmende. Jeg reduserer straks lithium.

Jeg synes dette bør drøftes m fastlege eller psykiater først. Du har kanskje bare et forbigående symptom.

Anonymkode: 825f1...92e

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er viktig å fortsette bruken av litium, og mikrohematuri kan ha mange årsaker. Det riktige må være å utrede årsaken til hematurien. Ring fastlegen på mandag for å få startet utredningen.

Skrevet
19 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det er viktig å fortsette bruken av litium, og mikrohematuri kan ha mange årsaker. Det riktige må være å utrede årsaken til hematurien. Ring fastlegen på mandag for å få startet utredningen.

Jeg vet det er flere årsaker til hematuri, men føler meg tryggest ved å redusere lithium til jeg vet mer. Fra 42x4 til 42x3. Det er en dose jeg gikk på før.

Urinprøven ble sendt inn, og jeg har tatt blodprøver. Tenkte å ta kontakt når svarene er kommet.

Skrevet
1 time siden, Maw87 skrev:

Hvorfor spør du her om du allerede har bestemt deg?

Jeg spør fordi jeg var usikker. Forstår ikke helt hva du mener. Jeg tar en helhetsvurdering ut i fra svar og min kjennskap. Ut i fra det tar jeg et valg. Skrev det her så noen kunne gi tilbakemelding hvis det skulle være helt feil.

Jeg vurderer ut i fra rådene jeg får, men det kan være lite hensiktsmessig å følge alle råd fra et nettsted 100 %.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spør fordi jeg var usikker. Forstår ikke helt hva du mener. Jeg tar en helhetsvurdering ut i fra svar og min kjennskap. Ut i fra det tar jeg et valg. Skrev det her så noen kunne gi tilbakemelding hvis det skulle være helt feil.

Jeg vurderer ut i fra rådene jeg får, men det kan være lite hensiktsmessig å følge alle råd fra et nettsted 100 %.

Det jeg mente var så enkelt- Samtlige sa du burde høre med fastlege først. Så du tok jo ingen råd til deg om du reduserte før drøftelse med fastlegen.

Skrevet
10 minutter siden, Maw87 skrev:

Det jeg mente var så enkelt- Samtlige sa du burde høre med fastlege først. Så du tok jo ingen råd til deg om du reduserte før drøftelse med fastlegen.

Du var anonym og nå med nick, så jeg visste ikke at det var den samme som kommenterte. 

Jeg skal snart til psykiater og tar opp da at jeg reduserte. Får nok ikke noen ny time tidligere for å diskutere det. 

Fastlegen tar jeg kontakt med når alle svarene er kommet. Jeg er usikker på om det er lurt å vente, men vet ikke hva jeg skal si.

Men når jeg leste den linken du la ut, så lurte jeg på om den typen nyrelidelser kan komme av lithiumbruk?

Skrevet
På 20.11.2016 den 19.10, AnonymBruker skrev:

Du var anonym og nå med nick, så jeg visste ikke at det var den samme som kommenterte. 

Jeg skal snart til psykiater og tar opp da at jeg reduserte. Får nok ikke noen ny time tidligere for å diskutere det. 

Fastlegen tar jeg kontakt med når alle svarene er kommet. Jeg er usikker på om det er lurt å vente, men vet ikke hva jeg skal si.

Men når jeg leste den linken du la ut, så lurte jeg på om den typen nyrelidelser kan komme av lithiumbruk?

Jeg har hverken lagt ut noen link eller opptrådd anonymt? Jeg er alltid innlogget.

Skrevet
6 timer siden, Maw87 skrev:

Jeg har hverken lagt ut noen link eller opptrådd anonymt? Jeg er alltid innlogget.

Jeg misforstod det andre innlegget ditt. Forstod det slik at det var fra deg jeg ikke hadde tatt imot råd. Og at du dermed måtte være av de anonyme. Beklager.

Men du skal vite at jeg hører på råd. Jeg vurderer råd. Men den endelige avgjørelsen må jeg ta selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...