Gå til innhold

Lav dose lithium for depresjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har forsøkt Lithium Orotat (5-10 mg) som solobehandling, mot depresjon. Det har absolutt hatt effekt, og knapt merket bivirkninger. Forsøkt mye behandling med bl.a. AD som enten ikke virker, gir meg alvorlige bivirkninger eller gjør meg "veldig ustabil i humøret". Lithium ser ut til å virke bedre enn antidepressiva på meg.

Er det noen ide å be om "vanlig lithium"? Har lest at man må ha mye høyere doser av lithium karbonat, og at dette er mer skadelig for nyrer og kropp. Hvor høy dose vil tilsvare 5-10 mg Lithium orotat?

Anonymkode: 22c98...359

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ved litiumbehandling er er vi kun interessert i serumkonsentrasjon. Mål denne på nåværende medisin slik at du kan legge deg på samme nivå med en ny medisin.

Skrevet

Antar du mener 5-10 mg Lithium, men at stoffet er bundet sammen med orotat. 5-10 mg Lithiumorotat tilsvarer ca 100 mikrogram Lithium, altså absolutt ingenting. 

Om du inntar Lithium i et salt bundet til orotat, sitrat eller sulfat betyr absolutt ingenting, det er mest homøopatien som mener det betyr noe. Lithium er lithium, uansett. 

Hvis du har effekt av 5-10 mg Lithium, ville jeg snakket med lege om det og inntatt det i ordnede former med serumkonsentrasjonsmålinger. Enklere, tryggere og billigere. 

Skrevet
3 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Ved litiumbehandling er er vi kun interessert i serumkonsentrasjon. Mål denne på nåværende medisin slik at du kan legge deg på samme nivå med en ny medisin.

Lithium orotat er OTC i mange land og kan importeres. Det er jo i seg selv litt betenkelig. Synes egenbehandling med lithium høres skummelt ut, men dosene er jo knøttsmå. Orotat er et tungt molekyl og lithium et veldig lite ett.

Skrevet

4 minutes ago, Nils Håvard Dahl, psykiater said:

Takk for svar! :) Da skal jeg gjøre det. :) 

Skrevet
4 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Synes egenbehandling med lithium høres skummelt ut, men dosene er jo knøttsmå. 

Egenbehandling med litium er absolutt ikke å anbefale.

Skrevet
4 minutes ago, issomethingwrong said:

Antar du mener 5-10 mg Lithium, men at stoffet er bundet sammen med orotat. 5-10 mg Lithiumorotat tilsvarer ca 100 mikrogram Lithium, altså absolutt ingenting. 

Om du inntar Lithium i et salt bundet til orotat, sitrat eller sulfat betyr absolutt ingenting, det er mest homøopatien som mener det betyr noe. Lithium er lithium, uansett. 

Hvis du har effekt av 5-10 mg Lithium, ville jeg snakket med lege om det og inntatt det i ordnede former med serumkonsentrasjonsmålinger. Enklere, tryggere og billigere. 

Beklager. Ja, det var det jeg mente å si og skulle ha sagt. ;) Leste vel noe om at orotatformen ble lettere "tatt opp i hjernen", og at man derfor trengte mye mindre av det. Husker ikke hvor jeg leste det. Men dette vet nok du mye mer om. :)

Takk! :) Da skal jeg spørre om det. :) 

Skrevet
2 minutes ago, Nils Håvard Dahl, psykiater said:

Egenbehandling med litium er absolutt ikke å anbefale.

Kjøpte det som kosttilskudd en gang i tiden, og hadde liggende. Tok det kun få dager for å prøve, og det hadde pos effekt på psyken. Tar ikke mer av det. Tar det gjennom legen fra nå av. 

Skrevet

Fornuftig :-)

Skrevet

Flott at du har funnet at egenbehandling med små doser gir resultat. Dessverre er de fleste medikamenter med virkning reseptbelagt i Norge og man blir gjerne dyttet full av AD som gir bivirkningene du har opplevd, før legen klarer å hoste opp noe om faktisk virker.

Man kan undres over OTC i andre land kontra Norge, og om hvorfor alt skal være så innmari tungvint her i landet.

Anonymkode: 40362...4b0

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Flott at du har funnet at egenbehandling med små doser gir resultat. Dessverre er de fleste medikamenter med virkning reseptbelagt i Norge og man blir gjerne dyttet full av AD som gir bivirkningene du har opplevd, før legen klarer å hoste opp noe om faktisk virker.

Man kan undres over OTC i andre land kontra Norge, og om hvorfor alt skal være så innmari tungvint her i landet.

Anonymkode: 40362...4b0

Takk for det! :) Ja, det er veldig strengt her ifht andre land som USA f.eks. 

Når det gjelder Lithium er det kanskje best å få det gjennom lege med tanke på målinger og tilpasning av dose etc. Det eneste jeg tenker på, er at det er dumt om jeg må ta betydelig høyere doser med karbonat for å få effekt, og risikere mer bivirkninger, slitasje på nyrer etc.

Men får høre med lege om dette.

Skrevet

Det er litium som gir "slitasje på nyrer". Om serumkonsentrasjonen er lik, er også "slitasjen" lik.

Skrevet
10 minutes ago, Nils Håvard Dahl, psykiater said:

Det er litium som gir "slitasje på nyrer". Om serumkonsentrasjonen er lik, er også "slitasjen" lik.

Kanskje et dumt spørsmål: Blir serumkonsentrasjonen lik uansett på like doser litium, uavhengig av karbonat, orotat eller aspartat? Hva er isåfall grunnen til at disse variantene finnes?

Skrevet

Er kanskje i overkant redd for nyrer. Ingen problemer nå, men har flere grunner til å tro at jeg kan være i faresonen og bør passe på.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje et dumt spørsmål: Blir serumkonsentrasjonen lik uansett på like doser litium, uavhengig av karbonat, orotat eller aspartat? Hva er isåfall grunnen til at disse variantene finnes?

Langt fra et dumt spørsmål. Nei, en kan ikke forutsette at serumkonsentrasjonen blir lik. Litium er bundet til en av disse stoffene, og det er ikke sikkert at frigjøringen skjer helt likt. Det er derfor en må måle serumkons på nytt om en skifter type litiummedisin.

Skrevet
7 minutes ago, Nils Håvard Dahl, psykiater said:

vLangt fra et dumt spørsmål. Nei, en kan ikke forutsette at serumkonsentrasjonen blir lik. Litium er bundet til en av disse stoffene, og det er ikke sikkert at frigjøringen skjer helt likt. Det er derfor en må måle serumkons på nytt om en skifter type litiummedisin.

Takk igjen for nyttig svar. :) Veldig glad for at jeg oppdaget Lithium. Vet jeg kan få det av legen heldigvis. :) Ha en fortsatt god helg! :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...