Gå til innhold

NHD - Tre spørsmål om Zoloft og Zyprexa

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,
Jeg har tre spørsmål, som jeg håper du/noen har mulighet til å svare meg på. 

I morgen er det 6 uker siden jeg startet med Zoloft, og nå er jeg på 150 mg. Da jeg slet fryktelig med panikkangst de første ukene, fikk jeg Zyprexa forskrevet som jeg skulle ta ved behov, inntil 3 ganger i døgnet. Jeg har ikke panikkangst mer, men fortsatt en god del generell angst. Men jeg har gjort meg noen erfaringer med zyprexa i de ukene jeg har brukt medisinen nå. De dagene hvor jeg tar Zyprexa (Har tatt Zyprexa i gjennomsnitt hver 3. dag), hvis jeg f.eks tar 5 mg på kvelden, så føler jeg meg mye bedre dagen derpå.

1. Kan det virkelig stemme, at jeg føler meg bedre allerede dagen etter at jeg har tatt Zyprexa én dag?
2. Og hvis det er tilfelle, ville jeg fått samme effekt av Zyprexa ene og alene, uten å ha startet opp med Zoloft? For da kan man vel like gjerne ta Zyprexa som Zoloft...
3. Kan Zoloft fortsatt gi meg enda bedre effekt? Jeg har 1 uke på 150 mg bak meg, og 2 uker på 100 mg. Totalt 6 uker på Zoloft nå i morgen. Zoloft har hjulpet, men håper på enda bedre effekt. Har jeg mulighet til å oppnå det? 

Tusen hjertelig takk for tilbakemelding :-)

Endret av lokeren
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Panikklidelsen har enkelt sagt tre deler: 1. Panikkanfallet. 2. Angsten for angsten eller angsten for det neste anfallet. 3. Unngåelsesadferden. En unngår steder/situasjoner der en tror det er økt risiko for å få anfall.

SSRI (Zoloft) blokkerer nye panikkanfall, men virker ikke på 2. og 3. Det er helt nødvendig å stoppe 1. før en kan jobbe med 2. og 3.

Dine spørsmål:

1. Ja. Zyprexa demper 2.

2. Nei. Fordi Zyprexa ikke blokkerer panikkanfallet. 

3. Zoloft kan fjerne panikkanfallene. Hvis de er helt borte, kan ikke effekten bli bedre.

Skrevet (endret)

Tusen takk Nils Håvard Dahl. Da skjønner jeg endelig hvorfor de preparatene kombineres, og hvorfor skal ta Zyprexa ved behov.

En liten kommentar/spørsmål til det 3. svaret ditt: 
Panikkanfallene er så godt som borte, men jeg vil kalle det light-versjoner det jeg har. Altså, redselen slår i meg som et støkk, og så er jeg på vei til å få panikk for den redselen igjen, men så klarer jeg å ro meg igjen etter noen minutter, og ting tar ikke av på samme måte som tidligere. Føler på en måte at jeg fortere klarer å snakke "fornuft" til meg selv nå. Men jeg kan fortsatt kjenne den panikkfølelsen bygge seg, og det jeg lurer på, er om den "oppbyggingsfasen" også kan forsvinne/bli bedre hvis jeg fortsetter på zoloft-dosen? Om det kan utgjøre en forskjell hvis jeg er tålmodig, eller om jeg høyner dose.

Takker for tilbakemeldinger. Betyr mye :-)

Endret av lokeren
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er stor mulighet for fortsatt fremgang på samme dose i hvert fall 6-8 uker til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...