Gå til innhold

Må zoloft svelges hele?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet man kan få flytende zoloft, men disse pillene, kan man putte de i munnen og la de løses opp med vann før man svelger?

Anonymkode: 3f8d8...2b1

Skrevet

Finnes som konsentrat til mikstur som du blander ut selv ☺️👍

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet man kan få flytende zoloft, men disse pillene, kan man putte de i munnen og la de løses opp med vann før man svelger?

De kan deles eller knuses. Vet ikke om de løser seg i vann.

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke bruke flytende om det finnes om du ikke vil svelge piller? 

Skrevet
7 timer siden, Villanda skrev:

De kan deles eller knuses. Vet ikke om de løser seg i vann.

Ok jeg har lyst på en medisin som jeg kan ta i munnen og tygge i stykker sammen med vann før jeg svelger, vet du om det kan gjøres med zoloft?☺

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Fra Felleskatalogen:
Administrering: Tas som 1 dose daglig, morgen eller kveld. Tas med eller uten mat. Tabletter 50 mg: Kan deles i 2 like doser.

Ved slike spørsmål kan en ringe direkte til produsenten. I dette tilfellet Pfizer.
Skrevet
4 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Fra Felleskatalogen:
Administrering: Tas som 1 dose daglig, morgen eller kveld. Tas med eller uten mat. Tabletter 50 mg: Kan deles i 2 like doser.

Ved slike spørsmål kan en ringe direkte til produsenten. I dette tilfellet Pfizer.

Ok jeg gidder ikke å ringe helt til pfizer de har sikkert ikke kontorer i norge heller, men felleskatalogen sier jo faktisk ikke noen ting om pillen skal svelges hel, tygges eller om den kan løses opp i vann.😕

Skal jeg tolke "tas med eller uten mat" så tolker jeg det som at man later som om pilla er en brødbit å tygger på pilla på samme måte som man tygger brødbiter. ☺

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok jeg har lyst på en medisin som jeg kan ta i munnen og tygge i stykker sammen med vann før jeg svelger, vet du om det kan gjøres med zoloft?☺

Kan det sikkert. Om du knuser med utstyr beregna til det eller bruker tenna  må vel være ett fett. Men det smaker nok ikke godt. Står ikke noe direkte om knusing i felleskatalogen som Nhd siterer, men i OUS sin knuse-/deleliste

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok jeg gidder ikke å ringe helt til pfizer de har sikkert ikke kontorer i norge heller, men felleskatalogen sier jo faktisk ikke noen ting om pillen skal svelges hel, tygges eller om den kan løses opp i vann.😕

Skal jeg tolke "tas med eller uten mat" så tolker jeg det som at man later som om pilla er en brødbit å tygger på pilla på samme måte som man tygger brødbiter. ☺

Tas med eller uten mat betyr ikke om man akkurat samtidig putter en matbit i munnen. Med mat : rett før eller rett etter et måltid. Utenom måltid er ofte det samme som minst to timer etter eller en halvtime før et måltid. Men med Zoloft spiller det ingen rolle

Skrevet
14 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

67526100

Synes det er et litt rart råd.

De fleste legemiddelselskaper er klare på at slike spørsmål skal gå via lege. De svarer sjeldent på spørsmål direkte fra "kundene" (hvilket er litt rart).

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
11 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Synes det er et litt rart råd.

De fleste legemiddelselskaper er klare på at slike spørsmål skal gå via lege. De svarer sjeldent på spørsmål direkte fra "kundene" (hvilket er litt rart).

Nei, den er ikke rar. På spørsmål der svaret avhenger av pasienten, vil firmaene at en spør legen. Eksempelvis dose.

På rent tekniske spørsmål, som ikke er pasientavhengig slik som dette, svarer firmaene gjerne på spørsmål. En skal spørre etter "Produktsjef" for det aktuelle medikamentet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...