Gå til innhold

Feil i journal - hva nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

håper noen der ute har noen gode råd å komme med. Jeg er helt rådvill. 

Har tilhørt et Dps en god stund nå og det har vært bare rot.

Har hentet ut min journal. Hva gjør man når det står ekstremt mye feil i journalen?

Ble anbefalt av en venninne å klage til pasientombudet. Er det noe man kan gjøre?

Kan man bytte behandler, aller helst bytte et dps? Hvilken rettigheter har man? 

Mitt inntrykk er at det ikke er så lett med fritt behandlingssted i psykiatrien, verken når det gjelder innleggelse eller poliklinisk. 

Er det ikke noe som heter kontrollkomiteen? Kan man klage på sin behandling der? 

Min sykdom er angst og depresjon, etter å ha vært på dpset har jeg fått flere traumer, får ikke sove og har mareritt om opplevelsene der. 

Anonymkode: a2ff5...399

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

håper noen der ute har noen gode råd å komme med. Jeg er helt rådvill. 

Har tilhørt et Dps en god stund nå og det har vært bare rot.

Har hentet ut min journal. Hva gjør man når det står ekstremt mye feil i journalen?

Ble anbefalt av en venninne å klage til pasientombudet. Er det noe man kan gjøre?

Kan man bytte behandler, aller helst bytte et dps? Hvilken rettigheter har man? 

Mitt inntrykk er at det ikke er så lett med fritt behandlingssted i psykiatrien, verken når det gjelder innleggelse eller poliklinisk. 

Er det ikke noe som heter kontrollkomiteen? Kan man klage på sin behandling der? 

Min sykdom er angst og depresjon, etter å ha vært på dpset har jeg fått flere traumer, får ikke sove og har mareritt om opplevelsene der. 

Overskriften forsvant!!! Noen som vet hvordan redigere den???? 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det første og enkleste du gjør er å korrigere feilene, ta journalen med tilbake til DPS og be dem rette den. Vanligvis gjør de det, og da er saken løst. Vanligvis er en takknemlig for at pasienten påpeker slike feil.

Hvis DPS nekter å rette feilene, kan du klage til pasientombudet evt Helsetilsynet ved Fylkeslegen.

Kontrollkommisjonen har ikke noe med disse sakene å gjøre.

Skrevet
56 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det første og enkleste du gjør er å korrigere feilene, ta journalen med tilbake til DPS og be dem rette den. Vanligvis gjør de det, og da er saken løst. Vanligvis er en takknemlig for at pasienten påpeker slike feil.

Hvis DPS nekter å rette feilene, kan du klage til pasientombudet evt Helsetilsynet ved Fylkeslegen.

Kontrollkommisjonen har ikke noe med disse sakene å gjøre.

Tusen takk for svar:) 

Hva gjør pasientombudet el helsetilsynet i en slik sak? 

Føler på en måte at er du under et DPS blir du ikke tatt på alvor. 

Skrevet

De vil alltid oppfordre deg til å ta kontakt direkte med DPS først. Saker skal løses på lavest mulig nivå der det er mulig.

Hvis det oppstår uenighet mellom deg og DPS, kan Fylkeslegen pålegge DPS å rette journalen om Fylkeslegen mener at du har rett.

Skrevet
3 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

De vil alltid oppfordre deg til å ta kontakt direkte med DPS først. Saker skal løses på lavest mulig nivå der det er mulig.

Hvis det oppstår uenighet mellom deg og DPS, kan Fylkeslegen pålegge DPS å rette journalen om Fylkeslegen mener at du har rett.

Takk for svar:) 

Det som er veldig problematisk med dette er at behandleren jeg har hatt nå den siste tiden (tidligere behandler sluttet) har ikke lest det som faktisk er riktig og skrevet historikk totalt feil, dette blir et hinder for rett behandling. Det er også skrevet noe jeg mener er totalt krenkende mot et menneske. Kan fylkeslegen ta tak i noe sånt, kan man få hjelp til å bytte behandler eller DPS?

Har forsøkt mange ganger å gi beskjed om feil i journal, men til ingen nytte, skulle ikke bry meg med det..

Skrevet

Det er problematisk i seg selv om DPS ikke er interessert i å rette feil.

En må skille mellom feil. Faktafeil bør være enkle å rette. Eks at en har tre barn og ikke to som det står i journalen, at navn er feil, at utdanning/yrke er feil osv.

Verre kan det være med vurderinger. DPS vurderer at en har vært psykotisk, men pasienten mener at en ikke har vært det. Da kan Fylkeslegen "dømme" i saken. Da er også ordlyden viktig. Det er forskjell på "Vi mener at pasienten er psykotisk" og "Pasienten er psykotisk".

Krenkende uttalelser skal ikke forekomme. Men en korrekt diagnose er ikke en krenkelse selv om pasienten oppfatter det slik.

Fritt sykehusvalg gjør at fastlegen din kan søke deg til et annet DPS. Det trenger du ikke hjelp far Fylkeslegen til. Det er en rettighet du har.

Skrevet

Det er mye feil i diagnoser, medisiner jeg har brukt og hva som har skjedd og hva jeg sliter med. 

Den krenkende uttalelsen går ikke på diagnose, men direkte på meg som person. Tror ikke hun forventet at jeg skulle lese det. 

Prøvde med fastlegen og bytte DPS, men det var ikke lett, de er veldig opptatt av at man hører til et sted ifht, postnummer! 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...