Gå til innhold

Når ingenting hjelper mot angsten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

må bare lufte litt i desperasjon...

Fikk ekstrem angst for snart to år siden, ble sykemeldt og begynte i behandling, prøvd ulike antidepressiva og terapi og ingenting har hjulpet. Prøvd å holde meg opptatt med andre ting etc. Angsten er tilstede hele tiden, ikke for noe konkrete ting, den er tilstede 24 timer i døgnet. Den river meg i stykker og er helt utholdelig, løper på do og kaster opp og har løs mage mange ganger om dagen. Vet ikke hvor mye mer jeg klarer. Det er levende tortur hver dag. 

Leste i en tråd at man kan være kandidat for beroligende når alt annet er prøvd. Vet de er farlig, men hvor mye skal et menneske lide. Behandleren min kan jeg bare glemme å foreslå en sånn løsning hun er i mot slike medisiner. 

Kommer meg aldri tilbake i jobb slik. Klarer ikke engang å se og få med meg et TV program. spiller ingen rolle om jeg får trygd eller hva, jeg har angst hele tiden, har det hjemme. Vil bare bli kvitt dette, men aner ikke hvordan. Forferdelig å ikke kunne slappe av i sitt eget hjem engang. 

Hva gjør man når ingenting hjelper mot sykelig ekstrem utholdelig angst? 

Anonymkode: f6aaf...a92

Skrevet

Er du utredet fysisk?

Anonymkode: ac847...ec3

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du utredet fysisk?

Tja..standard blodprøver

Skrevet

Hvordan oppstod denne ekstreme angsten? Har du andre symptomer enn løs mage, oppkast og uro/angst?

Skrevet

Ja, dessverre er feilmedisinering helt vanlig og dette fører til at man går flere år med angst og blir helt ødelagt for all fremtid. Du bør absolutt gå å få skikkelige medisiner (kan nevne Vival, Flunipam). Disse kan også kjøpes illegalt om man ikke ser noen annen utvei der og da.

Legestanden vil ikke skrive ut slike medisiner og de ødelegger livene til folk med å tilby dårlige erstatninger. Mitt råd er å begynne på de beste for å gå over til medisiner du trolig har benyttet til nå. Problemet er å overtale legen til dette da de har sin egen oppskrift de må følge.

Anonymkode: 4a602...c8e

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Er angsten din først og fremst psykisk (tanker/gruing, grubling), eller er det fysisk (uro, skjelvinger, hjertebank, svetting)?

Jeg antar at du er diagnostisert med GAD / generalisert angstlidelse.

Skrevet

Forumet har dessverre fått besøk av noen benzopushere. Det er hodeløst å anbefale noen å starte med Flunipam = Rohypnol. Dette var solgt som et potent sovemiddel, men ble trukket fra markedet pga stort misbruk. Det ble også brukt som et "voldteksdop".

Noen trenger benzo pga angst. Da skal en selvsagt bruke midler som en får av lege, som er lovlige og som er laget for bruk mot angst og ikke som sovemidler.

Ja, det finnes kroniske rusmisbrukere som er fornøyd med Rohypnol/Flunipam på dagtid, men det er ikke disse en skal bruke som sine rådgivere.

Skrevet
35 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Forumet har dessverre fått besøk av noen benzopushere. Det er hodeløst å anbefale noen å starte med Flunipam = Rohypnol. Dette var solgt som et potent sovemiddel, men ble trukket fra markedet pga stort misbruk. Det ble også brukt som et "voldteksdop".

Noen trenger benzo pga angst. Da skal en selvsagt bruke midler som en får av lege, som er lovlige og som er laget for bruk mot angst og ikke som sovemidler.

Ja, det finnes kroniske rusmisbrukere som er fornøyd med Rohypnol/Flunipam på dagtid, men det er ikke disse en skal bruke som sine rådgivere.

Jeg vet ikke om NHD har fått med TS sitt innlegg. Men det står at alt er prøvd, men trolig ikke de mest effektive og mest brukte medisinene gjennom tidene. Det blir veldig feil og ikke foreslå slike medisiner når livet fortsatt går i utforbakke. Det er nettopp noe av dette som er problemet i dag, at medisinene man får ikke virker og man blir gående.... Noen har så store bivirkninger at man blir verre.

Det å kalle folk pushere er latterlig. Jeg forslår at de kan kjøpes utenfor fordi legestanden er altfor restriktive med å gi bra medisiner. Nå er det vel de færreste som velger å misbruke medisiner, men man tar de i samråd med lege for å bedre situasjonen. Selvsagt vil medisiner som virker bra også være potensielle for misbruk. Skal man da la være å bruke dem? Siden legestanden er så kritisk til å gi slik medisin finnes jo ikke noe alternativ enn å kjøpe illegalt, så om leger faktisk hadde skrevet resept så kunne man fått forbruket kontrollert og inn i lovlige former.

Jeg snakker av egen erfaring, og har vært i samme situasjon hvor ingenting virker. Man blir satt på dårlige medisiner i årevis, og jo lenger tid det tar jo verre blir det å komme tilbake til et normalt liv. Derfor er min anbefaling ofte litt på kanten ved at man starter på bra medisiner, så kan man gå over på vanlige AD etterhvert. Som TS nevner har vedkommende gått så lenge at det å returnere og håpe på et normalt liv er lagt i grus. Synes du behandlingen da har virket?

Skrevet

Jeg har lest TS sitt innlegg. Har du lest mitt? Leste du avsnitt nr to?

Skrevet

Jeg er en av de som er kjempe glad for at fastlegen er streng med B -preparater .  Har sett så mye av at folk har blitt avhengig , både i nære relasjoner og som innlagt. Fellesnevner er at de alle har begynt med litt og plutselig så sitter de og er avhengige .  Mange har sagt til meg at det dummeste de har gjort er å i det hele tatt begynt på vival o.l. 

Selv bruker jeg litt b- preparater ,  men er veldig restriktiv med både vival og smertestillende. Støtter NHD i det han skriver.

Skrevet

Har lest. Er Vival laget mot angst eller kan man få Vival mot søvn? Vival er vel Vival.

Om man får resept eller ikke så er vel fortsatt Vival, Vival?

At du som ekspert nærmest sier at alle som går på Flunipam nærmest er rusmisbrukere er vel kanskje å strekke strikken litt langt. Du nevner stadig voldtekt, og syke folk blir vel ikke voldtektsmenn sånn helt over natta? Om man skal voldta noen så kan man vel like godt kjøpe illegalt som å gå til legen. Grunnen til at mange blir det du kaller narkiser er kanskje fordi de ikke får denne medisinen i kontrollerte former av sin fastlege?

Jeg leser om folk her inne som har gått med sine plager i årevis, og enda ikke forsøkt disse medisinene. Jeg vet ikke om jeg skal le eller grine.

Når det gjelder avhengighet så blir man vel like avhengig av b-preparater som man går på i årevis, og kanskje helt uten virkning. Da kan man heller gå på A-prep i årevis MED virkning!

Skrevet

Vival/Valium/Stesolid/diazepam er primært laget mot angst. Jeg mener at det skal være førstevalg når pasienten plages med angst. Et sovemiddel skal ikke være førstevalg.

Om man får resept eller ikke, betyr også om man er på riktig side av loven eller ikke. For mange er det av betydning.

Skrevet

Flunipam er da også mot angst. Tannlegene skriver ut dette nettopp for at man skal få en bedre opplevelse i tannlegestolen.

Da er vi forøvrig enige om behandling av angst :) Fordelen med disse pillene er de i større grad kan inntas akkurat når det trengs og ikke uker i forveien.

Jeg er ikke imot nyere AD/lykkepiller og slikt, men det bør brukes med forsiktighet pga. bivirkningene. Det at så mange ikke får ønsket effekt er i grunnen skremmende (men mange lever i troen og da kunne man heller gitt dem bringebærdrops). Det andre tingen som bekymrer meg er at mange går på disse pillene i årevis uten å bli bedre, og at veien tilbake derfor blir unødvendig lang, om ikke umulig dersom riktig medisin ikke blir gitt fra dag en.

Det eksisterer en praksis som ikke er forenelig med dette hos fastleger i dag. Man må nærmet ha totalt sammenbrudd og bli innlagt og sykemeldt før man får tilbud og feks. Vival.

Gjest franklyscarlet
Skrevet
3 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Er angsten din først og fremst psykisk (tanker/gruing, grubling), eller er det fysisk (uro, skjelvinger, hjertebank, svetting)?

Jeg antar at du er diagnostisert med GAD / generalisert angstlidelse.

Ble nysgjerrig på hvorfor du skiller mellom psykisk og fysisk angst? Hvis man har fysisk angst, og ikke så mye psykisk, skal det behandles på en annen måte enn om man har mest psykisk angst? 

Skrevet

Hvis det først og fremst er kroppslig (på tuppa/litt som fyllesyk) kan en ha nytte av betablokker.

Skrevet

TS

Ja livet mitt er i grus.

Det begynte som fysisk som nå sitter seg psykisk også.

min tidligere behandler ville gi meg xanor, jeg sa nei for jeg er en veldig forsiktig person. Nye behandleren ser ikke alvoret og vil definitivt ikke benytte noe slikt.

Jeg aner ikke hvordan man skal kjøpe vival ulovlig og synest det er en helt vill tanke.

jeg er desverre for pysete til å ta mitt eget liv, selv om det framstår som eneste alternativ. Livet er rent tortur. Jobben er snart vekk, venner og familie ingen igjen.

jeg aner ikke mine armeråd, jeg makter ikke mer. Føler ikke at behandler eller fastlege er klar over hvordan dette er. 

Skrevet

Jeg synes din behandler håndterer dette helt feil. Om det du føler virkelig skyldes angst, at fysisk sykdom er utelukket, kan det på ingen måte skade å gi deg resept på en liten dose Vival feks. for å se hvordan det virker på angsten. Hvilken fysisk sykdom startet dette med? Om du ønsket å skrive noe om det? Og hvordan gikk dette over i angst i så sterk grad som det høres ut i det du forteller?

Selv hadde jeg formidlet et ønske til fastlege om å få prøve et benzopreparat. Jeg hadde byttet lege om jeg ikke fikk det sv min nåværende. Det høres ikke akkurat ut som om du er en kandidat for misbruk og derfor mener jeg at en lege burde stille seg villig til å gi det et forsøk.

Skrevet
På 23.11.2016 den 10.46, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Vival/Valium/Stesolid/diazepam er primært laget mot angst. Jeg mener at det skal være førstevalg når pasienten plages med angst. Et sovemiddel skal ikke være førstevalg.

Om man får resept eller ikke, betyr også om man er på riktig side av loven eller ikke. For mange er det av betydning.

Er Valium et bedre valg enn Sobril? Jeg har aldri forsøkt noe annet enn Sobril. 

Anonymkode: 3b1f1...e82

Skrevet

Det er litt mer potent, så hvis Sobril ikke virket, er det håp om at Valium gjør det.

Men hvis Sobril virker bra, er det ingen grunn til å skifte. Sobril er "snillest".

Skrevet
På 23.11.2016 den 10.36, AnonymBruker skrev:

Har lest. Er Vival laget mot angst eller kan man få Vival mot søvn? Vival er vel Vival.

Om man får resept eller ikke så er vel fortsatt Vival, Vival?

At du som ekspert nærmest sier at alle som går på Flunipam nærmest er rusmisbrukere er vel kanskje å strekke strikken litt langt. Du nevner stadig voldtekt, og syke folk blir vel ikke voldtektsmenn sånn helt over natta? Om man skal voldta noen så kan man vel like godt kjøpe illegalt som å gå til legen. Grunnen til at mange blir det du kaller narkiser er kanskje fordi de ikke får denne medisinen i kontrollerte former av sin fastlege?

Jeg leser om folk her inne som har gått med sine plager i årevis, og enda ikke forsøkt disse medisinene. Jeg vet ikke om jeg skal le eller grine.

Når det gjelder avhengighet så blir man vel like avhengig av b-preparater som man går på i årevis, og kanskje helt uten virkning. Da kan man heller gå på A-prep i årevis MED virkning!

Vival er ikke nødvendigvis vival om man kjøper det på gata. Man vet aldri 100% sikkert hva man får!

Jeg har forøvrig en helt annen erfaring enn deg når det gjelder å få resept på b-prep. Alle jeg kjenner som også har hatt behov for dette har fått resept på det. Men selvklart er ikke dette medisin for alle, og leger skal uansett være restrektive når det gjelder resepter. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...