AnonymBruker Skrevet 24. november 2016 Skrevet 24. november 2016 Hmm... hva kan jeg si? Har adhd og aspergers. Er 19 år gammel og snart på vei til å bli voksen. Adhden min er innagerende noe som har ført til dårlig mental helse ettersom at jeg har taklet det dårlig fikk nylig vite at jeg tilogmed driver med mental selvskading. Har i en del år slitt med at jeg får sånne, på godt norsk, mentale nedbrytninger (mental breakdowns). Disse mentale nedbrytningene har blitt værre, og jeg har begynt å overpuste oftere noe som fører til at kroppen min dovner bort og låser seg. Jeg er vandt til, og trodde at jeg skulle klare å håndtere meg selv tilstrekkelig. Men jeg ser nå at det fungerer dårlig, og har endt opp med å oppsøke hjelp. Dette var ganske vanskelig iogmed at jeg er veldig flau over situasjonen min. Samtidig er jeg også redd fordi jeg er vandt til å være alene om dette, og vandt til å ha hatt det slik i så mange år. Jeg er redd fordi dette er nytt og ukjent. Behandling, for aller første gang. Hadde egentlig min aller første time hos poliklinikken igår, men forsov meg da jeg hadde sånn mental breakdown som varte en stund før jeg skulle legge meg. Har ny time neste uke. Jeg gruer meg, er redd og nervøs. Jeg kommer til å møte opp. Det er jeg fint nødt til hvis jeg skal kunne få verktøy til å håndtere hverdagen min og fungere som et menneske. Men allike vel vet jeg ikke helt hvor jeg skal gjøre av meg. Ikke tør jeg å fortelle de nærmeste rundt meg om situasjonen min. Jeg er sint, skuffet og lei meg for at jeg ikke klarer å takle dette selv. Jeg hater det faktum at jeg faktisk trenger hjelp. Det får meg til å føle meg så teit og hjelpesløs. Skal ikke et menneske være i stand til å håndtere seg selv? Unnskyld. Jeg måtte bare få dette ut. Jeg tenker litt for mye over dette og må få det ut. Anonymkode: 58173...cb5 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 24. november 2016 Skrevet 24. november 2016 Jeg synes du "håndterer" jeg da 😀 du har faktisk oppsøkt hjelp 👍🏻 Anonymkode: c33ab...736 0 Siter
Trine Skrevet 24. november 2016 Skrevet 24. november 2016 Det er bedre at du får hjelp nå enn at du går på en real smell når du blir eldre. Lidelsene dine er ikke noe som går over, jo fortere man får hjelp til å takle dem, jo større er sannsynligheten for at du kan ha et ok/godt liv. Får du medisiner for adhd'en? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 24. november 2016 Skrevet 24. november 2016 4 timer siden, Trine skrev: Det er bedre at du får hjelp nå enn at du går på en real smell når du blir eldre. Lidelsene dine er ikke noe som går over, jo fortere man får hjelp til å takle dem, jo større er sannsynligheten for at du kan ha et ok/godt liv. Får du medisiner for adhd'en? Nei. Jeg gjorde det før (ca 10 år siden) men måtte slutte pga bivirkningene. Var vel ritalin og concerta Anonymkode: 58173...cb5 0 Siter
Trine Skrevet 24. november 2016 Skrevet 24. november 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei. Jeg gjorde det før (ca 10 år siden) men måtte slutte pga bivirkningene. Var vel ritalin og concerta Anonymkode: 58173...cb5 Ok. Det finnes jo mange andre medisiner du kan prøve. Ritalin og concerta har samme virkestoff. Vet det er mange som har god effekt av Elvanse. Jeg kom nettopp hjem etter endt utredning hos nevropsykolog. De konkluderte med asperger og adhd. Jeg har ikke effekt av sentralstimulerende. Har litt effekt av strattera. Den hjelper bittelitt på uroen. Har ingen bivirkninger av den så derfor har jeg valgt å fortsatt gå på den. Men det er vanlig at folk med asperger reagerer anderledes på medisiner. Enten at de ikke har effekt eller at bivirkningene er for store. Håper du får god hjelp på poliklinikken. Du kan fortsatt prøve noen adhd-medisiner, men ellers så blir vel "behandlingen" å lære deg å bedre takle hverdagen. Det finnes jo ingen kur for disse tilstandene. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 Skrevet 29. november 2016 Hadde førstetime idag, men han som skulle ha meg glemte det. Jeg satt på venteværeslet i va en halvannen time før han kom. Får en ny time senere, og muligens ny behandler. Føler meg "supermotivert" bra start på behandlingen! Anonymkode: 58173...cb5 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.