Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er din erfaring med kognitiv terapi mot plagsomme stemmer hos ikke-psykotikere? Driver du med kognitiv terapi selv? Jeg var hos psykiateren min i går og han sa at kognitiv terapi er det beste mot dette problemet i tillegg til en dertil egnet dose antipsykotikum. Hva mener du?

I dag var jeg hos psykologen min og han sa at han ikke kan kognitiv terapi. Jeg er så skuffet og nedfor! Skal jeg plages resten av livet med disse stemmene eller er det håp uten å dope meg helt ned? Bør jeg finne en ny psykolog som kan dette?

ellen propellen
Skrevet

Ikke for å være kjip, men jeg har hatt stemmer i over 30 år. Har prøvd mengder med medisiner og terapi mot det. Ingen ting har tatt de vekk. Men jeg hadde en behandler en gang som jobbet med mindfullnes og kognetiv terapi. etter å ha gått hos han en stund så fikk jeg en annen kontroll. Ble lettere å skille mellom meg og stemmen. Klarer i gode perioder å overhøre stemmen. I opp eller nedturer tar stemmen fortsatt litt over, men jeg er mye bedre enn jeg var.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg har drevet med kognitiv terapi hele mitt yrkesliv, og jeg har god erfaring med det. Derimot har jeg lite personlig erfaring med kognitiv terapi mot stemmer. Men jeg har kolleger som driver med dette, og resultatene er meget gode. Jeg vil si det slik at det hører med å tilby kognitiv terapi til de som hører stemmer.

Jeg synes "ellen p" beskriver den positive effekten godt. Det blir ikke nødvendigvis mindre stemmer, men en vet mer hva stemmen er, at det ikke er sykt, og at en lever mer avslappet med den.

Ja, jeg synes du bør få tilbud om behandling hos en som kan dette. Det hører som sagt med i behandlingsanbefalingene.

Skrevet
3 timer siden, ellen propellen skrev:

Ikke for å være kjip, men jeg har hatt stemmer i over 30 år. Har prøvd mengder med medisiner og terapi mot det. Ingen ting har tatt de vekk. Men jeg hadde en behandler en gang som jobbet med mindfullnes og kognetiv terapi. etter å ha gått hos han en stund så fikk jeg en annen kontroll. Ble lettere å skille mellom meg og stemmen. Klarer i gode perioder å overhøre stemmen. I opp eller nedturer tar stemmen fortsatt litt over, men jeg er mye bedre enn jeg var.

Kjip? Den skjønte jeg ikke. Svaret ditt gir meg håp! Nå skal jeg jammen meg sette i gang hjulene her.

1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg har drevet med kognitiv terapi hele mitt yrkesliv, og jeg har god erfaring med det. Derimot har jeg lite personlig erfaring med kognitiv terapi mot stemmer. Men jeg har kolleger som driver med dette, og resultatene er meget gode. Jeg vil si det slik at det hører med å tilby kognitiv terapi til de som hører stemmer.

Jeg synes "ellen p" beskriver den positive effekten godt. Det blir ikke nødvendigvis mindre stemmer, men en vet mer hva stemmen er, at det ikke er sykt, og at en lever mer avslappet med den.

Ja, jeg synes du bør få tilbud om behandling hos en som kan dette. Det hører som sagt med i behandlingsanbefalingene.

Tusen takk for det positive svaret! Bestiller time hos fastlegen i morgen. Eller kanskje jeg skal be psykiateren min om noen anbefalinger?

ellen propellen
Skrevet

Mente bare at det kunne være litt kjipt å høre at stemmen aldri forsvant :-) 

Skrevet
1 time siden, ellen propellen skrev:

Mente bare at det kunne være litt kjipt å høre at stemmen aldri forsvant :-) 

Ja det er kjipt, men det er fint å høre om et annet menneske med samme problematikk som har fått det bedre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...