Gå til innhold

NHD Zoloft og mer angst.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,
Da jeg skrev til deg sist, hadde jeg vært på Zoloft i 5 uker, og i 4 dager på dose 150 mg. Da hadde jeg ikke hatt panikkangst på 2 uker! Jeg følte at Zoloft hadde hjulpet meg, selv om jeg på langt nær var angstfri.

Nå har jeg vært 6 uker på Zoloft og i 10 dager på 150 mg. De siste dagene har vært helt forferdelige. Angsten har blitt sterkere, og de svarte katastrofetankene og den enorme redselen har begynt å "ta over" meg igjen. Hvordan skal jeg tolke dette? Merker ikke snev av bedring etter at jeg høynet dosen (sto 2 uker på 100 mg), og nå føler jeg at jeg er på vei tilbake der jeg var før jeg begynte på Zoloft. Panikken er på vei tilbake føler jeg. Er Zoloft feil medisin for meg? Bør jeg bytte til noe annet? Vet ikke hvor tålmodig jeg bør være.  

Begynner å lure på om de første ukene bare var "placebo", og at det kanskje begynner å gå opp for meg at medisinen ikke ville hjelpe meg.

Håper på tilbakemelding, har litt panikk nå!

Endret av lokeren
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Panikkanfall er angst som kommer brått og uventet i situasjoner hvor en vanligvis ikke får angst. Det høres ikke ut for meg som om det er dette du har nå. Som sagt før: Zoloft blokkerer nye panikkanfall, og for meg høres det ut som om den gjør det.

Jeg tror du må finne andre løsninger på den andre angsten. Psykoterapi.

Skrevet (endret)

Takk for tilbakemelding :)

Men den forferdelige redselen som jeg opplever, hvor tankene er helt svarte, jeg er livredd, og har ikke ro i kroppen et sekund, og må gå og gå hele tiden... høres ikke det ut som et snev av panikkangst? Eller er dette en annen form for angst? 

Endret av lokeren
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er et "problem" med ordet panikk. Blant legfolk betyr det særdeles sterk angst. I psykiatrisk terminologi betyr panikkanfall det jeg skrev ovenfor, og panikklidelse er gjentatte panikkanfall. Dessverre brukes det også om særdeles sterk angst.

Det høres ut som om du har særdeles sterk angst, men ikke panikkanfall og dermed heller ikke panikklidelse. Dermed tror jeg ikke at Zoloft/SSRI kan hjelpe deg ytterligere. Det betyr ikke at Zoloft er feil medisin. Første steg er alltid å stoppe nye panikkanfall.

Skrevet (endret)

Takk for gode svar, Nils Håvard. Jeg vet at jeg må jobbe med dette, samtidig føler jeg det er fryktelig vanskelig når angsten blir så sterk. Jeg tar Zyprexa av og til, og det hjelper veldig. Tar ikke mye, kun 2,5 mg noen ganger i uken, og det gjør at jeg får brutt inn i katastrofetankene.  
Ville du hatt betenkeligheter med å la en pasient med en angst lik min, stå fast på Zyprexa? (daglig) Er det farlig over tid, og er det fare for toleranseutvikling?

Jeg har også sett at du har anbefalt Risperdal sammen med SSRI. Er det stor forskjell på Risperdal og Zyprexa? Effekt vs skadelig bivirkninger.

Endret av lokeren

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...