Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Takk for gode svar, Nils Håvard. Jeg vet at jeg må jobbe med dette, samtidig føler jeg det er fryktelig vanskelig når angsten blir så sterk. Jeg tar Zyprexa av og til, og det hjelper veldig. Tar ikke mye, kun 2,5 mg av og til, og det gjør at jeg får brutt inn i katastrofetankene.  
Ville du hatt betenkeligheter med å la en pasient med en angst lik min, stå fast på Zyprexa? (daglig) Er det farlig over tid, og er det fare for toleranseutvikling?

Jeg har også sett at du har anbefalt Risperdal sammen med SSRI. Er det stor forskjell på Risperdal og Zyprexa? Effekt vs skadelig bivirkninger.

Skrevet

Ikke farlig hvis du har vekta og matinntaket under kontroll.

Ingen avhengighetsrisiko. 

Hvis det hjelper på angsten din og har lite bivirkninger, er det ikke bare å bruke den fast da? 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Sammenfallende syn med ISW.

Skrevet

Flere psykiatere/ass.leger jeg har vært borti sier zyprexa er den AP som gir best effekt mot angst. Nettop av denne grunn liker jeg zyprexa best. Selv om jeg har prøvd en smørbrødliste med andre AP. Det er kun 1 minus med zyprexa og det er vekt. Men det er langt fra alle som blir overdrevent sulten av zyprexa. Jeg er desverre av de som har lagt på meg mye av zyprexa, men ikke alt jeg har lagt på meg kommer fra zyprexa, feks sluttet jeg å røyke, og la på meg 20 kg av det.

Skrevet (endret)

Takker for svar alle sammen. Jeg synes Zyprexa fungerer utmerket på angsten,  og må si at jeg foreløpig ikke merker noe mer til ekstra sult. Det eneste er at jeg blir e tung i kroppen og sliten/trøtt av dem, men det blir sikkert sånn fordi jeg ikke tar dem fast, eller har tatt de fast til nå. 

Jeg har lest noen skumle historier på nett om sukkersyke og økt kolesterol av disse tablettene, men er det det økte matinntaket som er skylden i dette, eller Zyprexaen i seg selv? (Ser at du skriver så lenge vekten er under kontroll, ISW)

Endret av lokeren
Skrevet
40 minutter siden, lokeren skrev:

Ingen som vet? :)

Hvis du ikke blir sulten og spiser av den, legger du heller ikke på deg.

Så lenge du holder deg unna sukker og usunn mat, går det også bra med kolesterolet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...