Gå til innhold

NHD: trenger jeg ta litium, egentlig? Mangler psykiater for tiden...

Anbefalte innlegg

Gjest franklyscarlet
Skrevet

Hei.

Ble diagnostisert med bipolar type 1 tidligere i år (etter flere depresjoner og en mani). Har fått dårlig oppfølging når det gjelder medisinering, da DPS ikke har nok leger. Har derfor stått på 42 mg x 3 med litium i tre måneder. Jeg var i en alvorlig depresjon da jeg begynte med litium, og er nå ute av den. Fikk nettopp sjekket serumspeil, som lå tydelig under terapeutisk område. Derfor antar jeg at depresjonen gikk over av seg selv, og at litiumet ikke har hatt effekt. Er du enig? OG siden depresjonen er over, hvorfor fortsette med litium? Er jeg i det hele tatt i riktig diagnostisert... Selv tenker jeg at sykdommen kanskje kan roe seg av seg selv, men at det kommer nye episoder. - Men psykologen min er veldig overbevist om at bipolar bare blir verre og verre uten medisiner, og at man må MÅ ha medisiner, ellers "spinner bare alt ut av kontroll". Hva tenker du? Jeg synes også det er litt spesielt å sette en pasient på litium, og ikke følge opp... 

Jeg lurer forresten på en ting til... Er det typisk at bipolare kan oppleve å bli litt hypre uten at de er maniske? At det kan svinge litt fra dag til dag, uten at det er er depresjon eller mani. Litt sånn "hvem våkner jeg opp som i dag"? Jeg er vanligvis veldig rolig som person, men kan få noen timer der jeg er rasende og irritert uten åpenbar grunn, eller at jeg hopper og spretter, danser og synger, dirrer av energi m.m, men neste dag er det over... Bare lurer fordi dette er nytt for meg, pleier ikke være sånn. Selv om det er greit nok... Takk for svar, forresten. 

Skrevet

Jeg kjenner meg veldig igjen i deg. Er bipolar 2. 

Anonymkode: a0920...e02

Skrevet

Da burde de vel heller økt dosen så du slipper en neste depresjon eller mani?

Gjest franklyscarlet
Skrevet

Ja, du har sikkert rett. Jeg har økt dosen selv, nå. Bare begynner å tvile på om jeg har bipolar, egentlig. Kanskje jeg ikke egentlig var manisk, og er feildiagnostisert. Idk... Lei av å være pasient. Fristende å droppe litium, og se hva som skjer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...