Gå til innhold

Hvordan opplever dere legene?

Anbefalte innlegg

Skrevet
11 minutter siden, Kayia skrev:

Jeg har ikke lagt meg oppi hvorvidt du skal være fornøyd eller ikke, men har sagt at misnøyen er ubegrunnet ut fra det du sier her.  Om du ønsker å være ubegrunnet misfornøyd er det helt greit for meg.

Så det du ønsker er en begrunnelse? Ok!

Psykiatri er ikke hans sterke side- Han dømmer de med psykiske lidelser, nekter å gi ut medikamenter som har med psykiatri å gjøre, selv etter at epikrise og alt som trengs av informasjon er oversendt fra f.eks. psykiater. Det blir meget dyrt i lengden å måtte gå til en privatpraktiserende psykiater kun for å hente en resept. 

Fastlegen er en allmennlege, og en viss peiling skal de faktisk ha, innen det generelle som du selv sa. (Generalist) Dette gjelder også psykiatri. 

Skrevet
11 minutter siden, Maw87 skrev:

Så det du ønsker er en begrunnelse? Ok!

Psykiatri er ikke hans sterke side- Han dømmer de med psykiske lidelser, nekter å gi ut medikamenter som har med psykiatri å gjøre, selv etter at epikrise og alt som trengs av informasjon er oversendt fra f.eks. psykiater. Det blir meget dyrt i lengden å måtte gå til en privatpraktiserende psykiater kun for å hente en resept. 

Fastlegen er en allmennlege, og en viss peiling skal de faktisk ha, innen det generelle som du selv sa. (Generalist) Dette gjelder også psykiatri. 

Dersom psykiatri ikke er hans sterkeste side er det helt riktig av han å henvise deg til en spesialist.

Skrevet

Er både fornøyd og misfornøyd med fastlegen min. Tar seg tid til meg om jeg trenger det og er nøye på det somatiske. Men h*n har lite greie på psykiatrien. H*n ville henvise meg til Modum bad som er veldig langt unna her jeg bor, men å henvise meg til det lokale DPS var h*n motvillig til selv om det er nærmere og har kortere ventetid. Vil ikke skrive ut medisiner og tar ikke grep om jeg blir ustabil, mister fotfestet og blir suicidal. Ja blir henvist til vurdering hos DPS, men h*n har erfart at det ikke hjelper. Virker på meg som h*n nesten overlater ansvaret til andre framfor å ta det selv. Må nesten trygle og be for å få hjelp. Resultatet ble to akuttinnleggelser med hjelp av politi og legevakt (dessverre). Politiet ringte til med inn bekymringsmelding uten at fastlegen gjorde noe. Dårlig til å informere er han også så må ofte undersøke ting selv. 

Skrevet
46 minutter siden, Kayia skrev:

Dersom psykiatri ikke er hans sterkeste side er det helt riktig av han å henvise deg til en spesialist.

Å henvise til en psykolog som ber fastlege om å skrive ut f.eks. Sobril eller Stesolid som igjen velger å ikke gjøre det er ikke riktig! Du vrir om det jeg skriver. Har aldri forlangt at psykiatri skal være min fastleges sterkeste side, men når han vet hvordan jeg har det og hva som feiler meg for å henvise til en psykolog spesifikt for å få resept når han også vet at psykologen ikke skriver ut dette er bortkastet tid og ressurser. For ikke å snakke om  pasienten, altså meg som sitter fast mellom to stoler.

Skrevet
1 minutt siden, Maw87 skrev:

Å henvise til en psykolog som ber fastlege om å skrive ut f.eks. Sobril eller Stesolid som igjen velger å ikke gjøre det er ikke riktig! Du vrir om det jeg skriver. Har aldri forlangt at psykiatri skal være min fastleges sterkeste side, men når han vet hvordan jeg har det og hva som feiler meg for å henvise til en psykolog spesifikt for å få resept når han også vet at psykologen ikke skriver ut dette er bortkastet tid og ressurser. For ikke å snakke om  pasienten, altså meg som sitter fast mellom to stoler.

Det er psykiateren som gjør en feil når vedkommende ikke selv foreskriver riktig medisin, men sender deg tilbake til fastlegen. Det er psykiateren som er skolert til å avgjøre hvordan psykiske pasienter skal behandles, ikke fastlegen.

Om du er i tvil om andre yrkers ansvarsområde kan du lese mer her: https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/psykiater

Skrevet (endret)
2 timer siden, Kayia skrev:

Det er psykiateren som gjør en feil når vedkommende ikke selv foreskriver riktig medisin, men sender deg tilbake til fastlegen. Det er psykiateren som er skolert til å avgjøre hvordan psykiske pasienter skal behandles, ikke fastlegen.

Om du er i tvil om andre yrkers ansvarsområde kan du lese mer her: https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/psykiater

Hvor nevnte jeg ordet psykiater i mitt forrige innlegg? Jeg trenger ingen link for å lese om psykiaterens ansvarsområde, dette vet jeg godt. Det er du som her blander to forskjellige yrkestitler, psykolog kontra psykiater.

Endret av Maw87
Skrevet
3 timer siden, Kayia skrev:

Vedkommende skrev: "Han dømmer de med psykiske lidelser, nekter å gi ut medikamenter som har med psykiatri å gjøre, selv etter at epikrise og alt som trengs av informasjon er oversendt fra f.eks. psykiater."

I slike situasjoner er det vanlig at fastlegen følger opp spesialisthelsetjenestens anbefalinger i hht. epikrisen.

Synes for øvrig at du misforstår mange av innleggene Maw har skrevet i denne tråden. Det startet allerede i første innlegg, hvor du misforsto  dette avsnittet: "Har en smule ambivalent forhold til fastlegen. Føler han ikke forstår meg, men lytter alltid og sender meg videre til spesialister ved behov. Psykiatri er ikke hans sterke side. Jeg får forøvrig time på dagen hos han, så han i det minste forstått alvoret med meg. " Slik jeg forstår det, så er det det at fastlegen ikke forstår henne hun misliker, ikke at han viderehenviser.

Anonymkode: d1214...b76

Skrevet
21 timer siden, Kayia skrev:

Skjønner fremdeles ikke hva du mener. Mener du utenfor legens kompetanseområde?

Når sykdommen ikke følger det mest vanlige for akkurat den diagnosen blir det ofte kalt atypisk.

Anonymkode: 7e6d5...be0

Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med fastlegen min. Men jeg har hatt mange fastleger tidligere og de har ikke vært til noen hjelp.

Skrevet

Er veldig fornøyd med fastlegen min. Får god oppfølging og hun tar spiseforstyrrelsen min veldig på alvor og tar alltid blodprøver og andre undersøkelser når jeg har dårlige perioder. I tillegg har hun og psykologen min et ganske nært samarbeid, så jeg føler meg heldig. 

Skrevet
23 timer siden, Maw87 skrev:

Hvor nevnte jeg ordet psykiater i mitt forrige innlegg? Jeg trenger ingen link for å lese om psykiaterens ansvarsområde, dette vet jeg godt. Det er du som her blander to forskjellige yrkestitler, psykolog kontra psykiater.

i forrige innlegg nevnte du ikke psykiateren nei, det stemmer - kun psykiatrien. Tidligere har du imidlertid nevnt psykiateren, mens psykolog har du ikke nevnt i det hele tatt før nå. 

Dersom ingenting av det jeg har skrevet gir mening kan du bare se bort fra det. Selv er jeg imidlertid veldig fornøyd med min dyktige fastlege som gjør som din, dvs sender videre til spesialist ved behov.

Gjest Gargamel
Skrevet

Jeg er fornøyd og litt imponert av det jeg har sett av helsevesenet. Noe kan man alltids sette fingeren på, så klart.

Skrevet

Fastlegen min er stokk konservativ og veldig stiv, men hun er dyktig. Hun har klokketro på skolemedisinen og synes at alt som lukter av natur er humbug. Vi kan ha noen ganske heftige diskusjoner! Det var hun som henviste meg til psykiateren min og ble ikke overrasket over at jeg fikk diagnosen bipolar. Hun setter av timer til meg bare for å "passe på meg" som hun sier.

Psykiateren min helt herlig. Han er en svært dyktig fagmann, men det forhindrer meg ikke i å ha noen heftige meningsutvekslinger med ham også. Jeg er alltid glad og fornøyd når jeg går fra timene hans.

Psykologen min går jeg til hver uke. I de siste par månedene synes jeg det har gått litt i stå og så kan han ikke kognitiv terapi som er det psykiateren min anbefaler for meg. Så nå går turen til fastlegen på onsdag for å diskutere dette.

Når det gjelder behandling av sønnen min er vi alle fornøyde. Han har vært og er en faglig utfordring og han har de beste med på laget.

Jeg jobbet på Ullevål sykehus en periode og var omgitt av disse hvitkledde med plafrende frakker bak seg og stetoskopet rundt halsen. Jeg har aldri vært på en arbeidsplass hvor hakkeordenen har vært så tydelig.

Skrevet

Jeg er ofte like klok når jeg kommer som når jeg går.

Selv bestemor stille bedre diagnose.

Anonymkode: bb867...103

Skrevet
På 28.11.2016 den 22.11, Kayia skrev:

i forrige innlegg nevnte du ikke psykiateren nei, det stemmer - kun psykiatrien. Tidligere har du imidlertid nevnt psykiateren, mens psykolog har du ikke nevnt i det hele tatt før nå. 

Dersom ingenting av det jeg har skrevet gir mening kan du bare se bort fra det. Selv er jeg imidlertid veldig fornøyd med min dyktige fastlege som gjør som din, dvs sender videre til spesialist ved behov.

Min sender meg videre til spesialist ved behov OG når det ikke er behov! Guri laila, leser du det jeg skriver eller er du kun her for å kverulere? En fastlege skal ikke henvise til en spesialist (les psykolog eller psykiater) kun for å fornye eller gi ut en ny resept på f.eks. Sobril når fastlegen vet og ser i journalen at dette kan pasienten (les meg) få ved behov! Det er jo nettopp det som er er problemet i helsevesenet, fastleger henviser i hytt og pine, skaper unødvendige køer, og skaper stress og frustrasjon rundt pasienter. 

Skrevet
På 27.11.2016 den 20.26, Kayia skrev:

Nå har du slått deg litt vrang eller? Maw87 skriver at fastlegen henviste til PSYKOLOG, psykologer har ikke lov til å skrive ut resepter. Og selv om psykologen har anbefalt at Maw87 får div. medisiner så nekter fastlegen å skrive resept på disse medisinene.

"Du har en fastlege som gjør dette, og du bør være svært fornøyd med vedkommende." 
" Om jeg skal være fornøyd med vedkommende eller ikke er kun opp til meg, og ikke deg."
" Jeg har ikke lagt meg oppi hvorvidt du skal være fornøyd eller ikke "

Det er jo akkurat det du gjør ved å si "du bør være fornøyd med vedkommende". Du legger deg oppi om Maw87 bør være fornøyd med sin fastlege eller ikke.

Jeg hadde ikke tenkt jeg skulle kommentere dette, men jeg syns du er urettferdig her og jeg syns Maw87 fortjener å få vite at det er flere som syns du misforstår og vrenger på ting nå.

Skrevet
12 timer siden, Trine skrev:

Nå har du slått deg litt vrang eller? Maw87 skriver at fastlegen henviste til PSYKOLOG, psykologer har ikke lov til å skrive ut resepter. Og selv om psykologen har anbefalt at Maw87 får div. medisiner så nekter fastlegen å skrive resept på disse medisinene.

"Du har en fastlege som gjør dette, og du bør være svært fornøyd med vedkommende." 
" Om jeg skal være fornøyd med vedkommende eller ikke er kun opp til meg, og ikke deg."
" Jeg har ikke lagt meg oppi hvorvidt du skal være fornøyd eller ikke "

Det er jo akkurat det du gjør ved å si "du bør være fornøyd med vedkommende". Du legger deg oppi om Maw87 bør være fornøyd med sin fastlege eller ikke.

Jeg hadde ikke tenkt jeg skulle kommentere dette, men jeg syns du er urettferdig her og jeg syns Maw87 fortjener å få vite at det er flere som syns du misforstår og vrenger på ting nå.

Du store all verden for en føljetong dette skulle bli da, en skulle tro mine innlegg i tråden er det værste som er sagt på dol dette året! :D

Men altså - nei, jeg har ikke slått meg vrang, - jeg er bare ikke på linje med Maw87 i at fastlegen gjør noe galt når vedkommende ikke skriver ut medisin på et område som Maw87 sier ikke er fastlegens "sterkeste side", men sender videre til en som har dette som sin sterkeste side. I sitt første innlegg skrev vedkommende:

"Har en smule ambivalent forhold til fastlegen. Føler han ikke forstår meg, men lytter alltid og sender meg videre til spesialister ved behov. Psykiatri er ikke hans sterke side. Jeg får forøvrig time på dagen hos han, så han i det minste forstått alvoret med meg.

Psykiateren kan jeg maile, ringe, tekste omtrent døgnet rundt. En fantastisk overlege som lytter og ikke gir opp meg som pasient. Særlig innenfor medisinering, da det har vært en årelang prosess.

Min siste psykolog har også fortstått meg, sett hvem jeg er. Hun har hjulpet meg veldig det siste året. Så ja, har mye tillit til leger. NAV og DPS derimot, de er et eget kapittel i en sørgelig bok."

MwM87 har altså en psykiater som kjenner sykehistorien, som har jevn og god dialog med Maw87 og som i tillegg er skolert til - og kan - skrive ut medisiner. I tillegg kan MwM87 "maile, ringe og tekste vedkommende omtrent døgnet rundt" i følge Maw87 selv. Hvorfor det da uttrykkes skuffelse overfor fastlegen, som "alltid lytter og sender videre" er meg en gåte, og det må jeg da kunne ha lov til å si?

Skrevet
24 minutter siden, Kayia skrev:

Du store all verden for en føljetong dette skulle bli da, en skulle tro mine innlegg i tråden er det værste som er sagt på dol dette året! :D

Men altså - nei, jeg har ikke slått meg vrang, - jeg er bare ikke på linje med Maw87 i at fastlegen gjør noe galt når vedkommende ikke skriver ut medisin på et område som Maw87 sier ikke er fastlegens "sterkeste side", men sender videre til en som har dette som sin sterkeste side. I sitt første innlegg skrev vedkommende:

"Har en smule ambivalent forhold til fastlegen. Føler han ikke forstår meg, men lytter alltid og sender meg videre til spesialister ved behov. Psykiatri er ikke hans sterke side. Jeg får forøvrig time på dagen hos han, så han i det minste forstått alvoret med meg.

Psykiateren kan jeg maile, ringe, tekste omtrent døgnet rundt. En fantastisk overlege som lytter og ikke gir opp meg som pasient. Særlig innenfor medisinering, da det har vært en årelang prosess.

Min siste psykolog har også fortstått meg, sett hvem jeg er. Hun har hjulpet meg veldig det siste året. Så ja, har mye tillit til leger. NAV og DPS derimot, de er et eget kapittel i en sørgelig bok."

MwM87 har altså en psykiater som kjenner sykehistorien, som har jevn og god dialog med Maw87 og som i tillegg er skolert til - og kan - skrive ut medisiner. I tillegg kan MwM87 "maile, ringe og tekste vedkommende omtrent døgnet rundt" i følge Maw87 selv. Hvorfor det da uttrykkes skuffelse overfor fastlegen, som "alltid lytter og sender videre" er meg en gåte, og det må jeg da kunne ha lov til å si?

Kanskje jeg tar feil da, men når Maw87 skriver at hen har blitt henvist til psykolog og uttrykker at legen ikke vil skrive ut medisinene som psykologen anbefaller så tenker jeg at psykiateren er privat eller at Maw87 av andre grunner ikke har timer hos psykiateren. Maw87 skriver jo også at fastlegen "dømmer de med psykiske lidelser, nekter å gi ut medikamenter som har med psykiatri å gjøre, selv etter at epikrise og alt som trengs av informasjon er oversendt fra f.eks. psykiater." Det høres ikke ut som en veldig god fastlege for noen med psykiske problemer.

Skrevet (endret)
29 minutter siden, Trine skrev:

Kanskje jeg tar feil da, men når Maw87 skriver at hen har blitt henvist til psykolog og uttrykker at legen ikke vil skrive ut medisinene som psykologen anbefaller så tenker jeg at psykiateren er privat eller at Maw87 av andre grunner ikke har timer hos psykiateren. Maw87 skriver jo også at fastlegen "dømmer de med psykiske lidelser, nekter å gi ut medikamenter som har med psykiatri å gjøre, selv etter at epikrise og alt som trengs av informasjon er oversendt fra f.eks. psykiater." Det høres ikke ut som en veldig god fastlege for noen med psykiske problemer.

Ikke vet jeg hvordan denne fastlegen er - alle yrkesgrupper kommer jo i både dugelige og udugelige varianter, men det å henvise videre til spesialister og det å ikke ville utlevere resept foreskrevet av en ikke-autorisert person kan han altså ikke kritiseres for.

Psykologer har ikke autoriasjon til å foreskrive medisin (kun sykemelding i enkelte fylker så vidt jeg vet), og det kan være flere årsaker til at denne konkrete fastlegen ikke vil gi resept på et benzopreparat (her var bl.a. Sobril nevnt) anbefalt av psykologen. Som sagt vet jeg ikke, og det gjør neppe du heller. Det jeg imidlertid mener, er at fastleger som gjør som Mwm87 sin - dvs videresender pasienter til spesialister ved behov - gjør en utmerket jobb, og det har vært mitt poeng i alle innlegg i tråden.

Med dette avslutter jeg denne diskusjonen :) 

Endret av Kayia
Skrevet
6 minutter siden, Kayia skrev:

Ikke vet jeg hvordan denne fastlegen er - alle yrkesgrupper kommer jo i både dugelige og udugelige varianter, men det å henvise videre til spesialister og det å ikke ville utlevere resept foreskrevet av en ikke-autorisert person kan han altså ikke kritiseres for.

Psykologer har ikke autoriasjon til å foreskrive medisin (kun sykemelding i enkelte fylker så vidt jeg vet), og det kan være flere årsaker til at denne konkrete fastlegen ikke vil gi resept på et benzopreparat (her var bl.a. Sobril nevnt) anbefalt av psykologen. Som sagt vet jeg ikke, og det gjør neppe du heller. Det jeg imidlertid mener, er at fastleger som gjør som Mwm87 sin - dvs videresender pasienter til spesialister ved behov - gjør en utmerket jobb, og det har vært mitt poeng i alle innlegg i tråden.

Med dette avslutter jeg denne diskusjonen :) 

Og jeg mener at det skal litt mer til enn å henvise videre for å være en flink fastlege ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...