Gå til innhold

Pasientifisering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er man da mer sykeliggjort enn nødvendig ? En lege sa jeg var pasientifisert , men kunne komme ut av det om jeg ville.  Kunne få konkret hjelp ut og kunne gu beskjed . Hva kan dette bety? Skumle nav tiltak?

Usikker på nyansene i denne formuleringen , er det grunn til å tro jeg har blitt forstått sykere enn jeg er. Sliter innimellom med å tro på sykligheten , men om jeg presser meg får jeg kvalme og panikk fornemmelser . Jeg prøver å skape forandring selv , men klarer det ikke. Kjennes som jeg blir mer og mer satt og er tidvis på offensiven , men har avmakt som tar meg. Ganske trist . Vil egentlig mye , føler livet svinner uten at jeg får brukt mange sider av meg selv.  Men hva vil jeg alt og ingenting samtidig .

Anonymkode: 4de21...953

Skrevet

Kreativt av legen da. Spesielt også synes jeg. Denne personen burde jo ha sagt hva hen mente med det når det gjaldt akkurat deg. 

Nå i disse dager går det vel ikke å bruke ordet institusjonalisert i like stor grad kanskje. Det er fort gjort å bli mye pasient når man trenger en del hjelp, kanskje fra forskjellige, hvis det er f.eks dps, kommunen og legen inne i bildet. Det kan gå på den psykiske autonomien løs. Blir litt avhengig av å måtte gjøre, føle og tenke hva alle andre mener. At alt blir sykdom på en måte, slik at man mister seg selv litt. 

Anonymkode: bd6cb...e29

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...