Trine Skrevet 28. november 2016 Skrevet 28. november 2016 Jeg har fått vite nå at jeg har asperger og adhd. Nevropsykologen ba meg tenke igjennom om jeg har noe utbytte av å gå til psykiater på dps. Hun mente det ikke var noe vits i å teste flere adhd-medisiner. Jeg skal fortsette med Srattera 80 mg siden de hjelper noe på indre uro og ikke har noe bivirkninger. Hun lurte på om det holdt med tilbudet kommunen har. Jeg har bare vært hos den nye psykiateren 2 ganger så jeg vet ikke om det har noe for seg. Jeg tror nevropsykologen mente at siden det ikke finnes noen behandling så kanskje det holdt med en kontaktperson i kommunen. Men hvordan kontaktperson kan man få via kommunen? Er det mange mnd ventetid for å få en sånn kontaktperson? Får man en kontaktperson som kan noe om diagnosene man har? 0 Siter
stjernestøv Skrevet 28. november 2016 Skrevet 28. november 2016 5 minutter siden, Trine skrev: Jeg har fått vite nå at jeg har asperger og adhd. Nevropsykologen ba meg tenke igjennom om jeg har noe utbytte av å gå til psykiater på dps. Hun mente det ikke var noe vits i å teste flere adhd-medisiner. Jeg skal fortsette med Srattera 80 mg siden de hjelper noe på indre uro og ikke har noe bivirkninger. Hun lurte på om det holdt med tilbudet kommunen har. Jeg har bare vært hos den nye psykiateren 2 ganger så jeg vet ikke om det har noe for seg. Jeg tror nevropsykologen mente at siden det ikke finnes noen behandling så kanskje det holdt med en kontaktperson i kommunen. Men hvordan kontaktperson kan man få via kommunen? Er det mange mnd ventetid for å få en sånn kontaktperson? Får man en kontaktperson som kan noe om diagnosene man har? Å har inntrykk av at få vet noe særlig om asperger dessverre, men du kan jo være heldig. Det som teller er at kjemien stemmer. 1 Siter
Gjest Liten40 Skrevet 28. november 2016 Skrevet 28. november 2016 5 minutter siden, Trine skrev: Jeg har fått vite nå at jeg har asperger og adhd. Nevropsykologen ba meg tenke igjennom om jeg har noe utbytte av å gå til psykiater på dps. Hun mente det ikke var noe vits i å teste flere adhd-medisiner. Jeg skal fortsette med Srattera 80 mg siden de hjelper noe på indre uro og ikke har noe bivirkninger. Hun lurte på om det holdt med tilbudet kommunen har. Jeg har bare vært hos den nye psykiateren 2 ganger så jeg vet ikke om det har noe for seg. Jeg tror nevropsykologen mente at siden det ikke finnes noen behandling så kanskje det holdt med en kontaktperson i kommunen. Men hvordan kontaktperson kan man få via kommunen? Er det mange mnd ventetid for å få en sånn kontaktperson? Får man en kontaktperson som kan noe om diagnosene man har? Det er nok veldig forskjellig fra kommune til kommune. I utgangspunktet er det en søknadsprosess der man vurderer dine behov og så når søknaden er behandlet får du en kontaktperson. Det kan ta noen uker til måneder vil jeg tro. Selv om det ikke er sikkert at kontaktpersonen kan noe om aspergers og adhd, er det ikke usannsynelig. Det er ganske "vanlige" diagnoser som det er skrevet mye om. Men alle med diagnoser er også forskjellige og det viktigste er nok at du sier noe om hva du trenger. Vær ærlig og tydelig. De er der for deg, får betalt for å hjelpe DEG. Jeg personlig har bedre kjemi med psykologene mine, og der får jeg fortsette så lenge jeg vil. Men en person i kommunen kan være like bra hvis man har kjemi, slik Stjernestøv sier. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 28. november 2016 Skrevet 28. november 2016 Jeg synes du skal diskutere dette med psykiateren din. Tror hen har noe å tilføre deg ut over de to timer du har hatt. På den annen side skal du sannsynligvis ikke gå der på årsvis. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 28. november 2016 Skrevet 28. november 2016 16 minutter siden, Trine skrev: Jeg har fått vite nå at jeg har asperger og adhd. Nevropsykologen ba meg tenke igjennom om jeg har noe utbytte av å gå til psykiater på dps. Hun mente det ikke var noe vits i å teste flere adhd-medisiner. Jeg skal fortsette med Srattera 80 mg siden de hjelper noe på indre uro og ikke har noe bivirkninger. Hun lurte på om det holdt med tilbudet kommunen har. Jeg har bare vært hos den nye psykiateren 2 ganger så jeg vet ikke om det har noe for seg. Jeg tror nevropsykologen mente at siden det ikke finnes noen behandling så kanskje det holdt med en kontaktperson i kommunen. Men hvordan kontaktperson kan man få via kommunen? Er det mange mnd ventetid for å få en sånn kontaktperson? Får man en kontaktperson som kan noe om diagnosene man har? Yeahh Gratulerer Trine, jeg har jo tenkt dette lenge da Jeg tror psykologen tenker på enten en person som ukentlig kan besøke deg, tror muligens ansatt på bestillerkontor eller hjemmesykepleie, noe sånt. Noen syns dette er til hjelp og konstruktivt. En slik person tror jeg går fort å få, og siden asperger stadig blir noe flere kjenner til, så fins det bedre og bedre kompetanse på dette området. Jeg valgte som kjent, selv å gå i mange mange år, til psykiateren som utredet meg, det var fint, jeg fikk både gode svar og bekreftelse, på hva som var vanskelig, samt hvorfor, for meg, i dag trenger jeg ikke dette lenger. Så en person med kompetanse på asperger, annsatt i komunen, har kanskje både like god, eller bedre kompetanse på asperger, enn en psykiater ofte har, denne kan du kanskje også ha jevnligere samtaler med, om det skulle vise seg å være noe du finner meningsfult og til hjelp. Lykke til :-) Syns du dette var ok bekreftelser å få, at du har asperger og adhd? 1 Siter
Trine Skrevet 28. november 2016 Forfatter Skrevet 28. november 2016 45 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Jeg synes du skal diskutere dette med psykiateren din. Tror hen har noe å tilføre deg ut over de to timer du har hatt. På den annen side skal du sannsynligvis ikke gå der på årsvis. Ja, jeg tenkte jeg skulle snakke med både psykiateren og fastlegen om det. Fastlegen min har bedre greie på hvilke tilbud kommunen her har enn det psykiateren har. Jeg vet jo ikke helt hva jeg trenger hjelp til. Det er det jeg prøver å finne ut nå. Jeg trenger noen ganger å prate med noen for å forstå situasjoner jeg har vært i, så trenger jeg noen å prate med når alt er skikkelig svart, også trenger jeg noen til å hjelpe meg i møte med NAV. Jeg får høre hva psykiateren mener når jeg skal dit på torsdag. Jeg syns bare det er vanskelig å vite hva jeg trenger når jeg ikke vet hva alternativene er. 0 Siter
Trine Skrevet 28. november 2016 Forfatter Skrevet 28. november 2016 46 minutter siden, Madelenemie skrev: Yeahh Gratulerer Trine, jeg har jo tenkt dette lenge da Jeg tror psykologen tenker på enten en person som ukentlig kan besøke deg, tror muligens ansatt på bestillerkontor eller hjemmesykepleie, noe sånt. Noen syns dette er til hjelp og konstruktivt. En slik person tror jeg går fort å få, og siden asperger stadig blir noe flere kjenner til, så fins det bedre og bedre kompetanse på dette området. Jeg valgte som kjent, selv å gå i mange mange år, til psykiateren som utredet meg, det var fint, jeg fikk både gode svar og bekreftelse, på hva som var vanskelig, samt hvorfor, for meg, i dag trenger jeg ikke dette lenger. Så en person med kompetanse på asperger, annsatt i komunen, har kanskje både like god, eller bedre kompetanse på asperger, enn en psykiater ofte har, denne kan du kanskje også ha jevnligere samtaler med, om det skulle vise seg å være noe du finner meningsfult og til hjelp. Lykke til :-) Syns du dette var ok bekreftelser å få, at du har asperger og adhd? Takk Jeg svarte deg i en annen tråd og skrev at du burde bli sånn som utreder for asperger, du hadde jo rett hele tiden Oi, jeg kan ikke få noen hit, de kommer jo til å bli vettskremt av den bjeffete hunden min Det er nok best å høre med psykiateren jeg går til. Men før gikk jeg til en psykiatrisk sykepleier og hun syns jeg det hjalp å gå til. Men jeg kan ikke gå til henne for hun jobber på rask psykisk helsehjelp. Ja, jeg syns det var en ok bekreftelse. Syns disse diagnosene stemmer bedre enn andre diagnoser. Særlig fordi problemene mine har vært der hele livet. Det er liksom ikke noe som har kommet i senere tid. Så er det to stk som kjenner meg veldig godt som har sagt at de syns det var rart jeg ikke fikk diagnosen på Glenne. At de syns diagnosen stemte altfor godt. De mente den forklarte alle de merkelige tingene ved meg. Men jeg merker at det blir krasj for meg når jeg trenger og ønsker struktur og system, men så får jeg det ikke til. Så det er ikke så god kombinasjon disse to diagnosene. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 28. november 2016 Skrevet 28. november 2016 53 minutter siden, Trine skrev: Takk Jeg svarte deg i en annen tråd og skrev at du burde bli sånn som utreder for asperger, du hadde jo rett hele tiden Oi, jeg kan ikke få noen hit, de kommer jo til å bli vettskremt av den bjeffete hunden min Det er nok best å høre med psykiateren jeg går til. Men før gikk jeg til en psykiatrisk sykepleier og hun syns jeg det hjalp å gå til. Men jeg kan ikke gå til henne for hun jobber på rask psykisk helsehjelp. Ja, jeg syns det var en ok bekreftelse. Syns disse diagnosene stemmer bedre enn andre diagnoser. Særlig fordi problemene mine har vært der hele livet. Det er liksom ikke noe som har kommet i senere tid. Så er det to stk som kjenner meg veldig godt som har sagt at de syns det var rart jeg ikke fikk diagnosen på Glenne. At de syns diagnosen stemte altfor godt. De mente den forklarte alle de merkelige tingene ved meg. Men jeg merker at det blir krasj for meg når jeg trenger og ønsker struktur og system, men så får jeg det ikke til. Så det er ikke så god kombinasjon disse to diagnosene. Hei! Ok. Jeg tror det går bra med "hjemmebesøk" om de liker hunder. Jeg er glad du forstår du har asperger og adhd, mitt barn har det samme, det gjør henne til langt bedre fungerende, altså, adhd, enn jeg tror ville være tilfelle uten, om hun bare hadde asperger, så vær glad for din adhd! Jeg ønsket for ikke lenge siden å ha adhd, fordi jeg liker effekten, medisinene har, jeg blir mer våken av dem, min datter blir kjempetrøtt og veldig stille, jeg blir motsatt. Hun trenger dem for å lære grunnleggende ting, jeg trenger dem av andre grunner, snakke litt mer, være litt mindre i "mitt eget", om du skjønner, og på den måten er medisinene meget effektive. Det som plager meg er at jeg føler jeg ikke bruker dem lovlig:-( Men jeg har funnet en privat psykiater, som skriver om dette nå, blant annet effekten medisinene har på mennesker med autisme, spesielt rettet mot jenter, det beroliger meg, å ha en fagmann med meg, jeg liker tross alt være mest mulig innenfor loven. 0 Siter
Trine Skrevet 28. november 2016 Forfatter Skrevet 28. november 2016 1 time siden, Madelenemie skrev: Hei! Ok. Jeg tror det går bra med "hjemmebesøk" om de liker hunder. Jeg er glad du forstår du har asperger og adhd, mitt barn har det samme, det gjør henne til langt bedre fungerende, altså, adhd, enn jeg tror ville være tilfelle uten, om hun bare hadde asperger, så vær glad for din adhd! Jeg ønsket for ikke lenge siden å ha adhd, fordi jeg liker effekten, medisinene har, jeg blir mer våken av dem, min datter blir kjempetrøtt og veldig stille, jeg blir motsatt. Hun trenger dem for å lære grunnleggende ting, jeg trenger dem av andre grunner, snakke litt mer, være litt mindre i "mitt eget", om du skjønner, og på den måten er medisinene meget effektive. Det som plager meg er at jeg føler jeg ikke bruker dem lovlig:-( Men jeg har funnet en privat psykiater, som skriver om dette nå, blant annet effekten medisinene har på mennesker med autisme, spesielt rettet mot jenter, det beroliger meg, å ha en fagmann med meg, jeg liker tross alt være mest mulig innenfor loven. Ja, adhd gjør så asperger ikke blir like synlig, men jeg blir veldig sliten. Medisiner har ikke noe særlig effekt på meg. Blir bare litt roligere inni meg, men jeg gjorde det veldig dårlig på testene så de hjelper ikke på konsentrasjon. Bra du har funnet en psykiater som støtter deg. Jeg tror også at sentralstimulerende kan ha en positiv effekt på endel med asperger. 0 Siter
slabbedask Skrevet 28. november 2016 Skrevet 28. november 2016 2 minutter siden, Trine skrev: Ja, adhd gjør så asperger ikke blir like synlig, men jeg blir veldig sliten. Medisiner har ikke noe særlig effekt på meg. Blir bare litt roligere inni meg, men jeg gjorde det veldig dårlig på testene så de hjelper ikke på konsentrasjon. Bra du har funnet en psykiater som støtter deg. Jeg tror også at sentralstimulerende kan ha en positiv effekt på endel med asperger. Kan det ikke ha positiv effekt på de fleste? 0 Siter
Trine Skrevet 28. november 2016 Forfatter Skrevet 28. november 2016 6 minutter siden, slabbedask skrev: Kan det ikke ha positiv effekt på de fleste? Jo, det kan forsåvidt det. Men normale mennesker fungerer jo i hverdagen. Jeg tror enkelte medisiner kan få enkelte aspergere til å fungere litt mer som normale. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.