AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 Skrevet 28. november 2016 I forrige uke (onsdag) fikk jeg et GTK-anfall med hjertestans mens jeg var på jobb. Hvor vanlig er dette? Jeg selv ble ikke redd, jeg er ikke redd for å dø, men de rundt meg fikk seg et sjokk og ble engsterlige. På sykehuset pøste de på med Orfiril, Rivotril og Stesolid intravenøst. EEG og blodprøver så fine ut. Jeg er fremdeles delvis sliten. Jeg må legge meg nedpå et par ganger til dagen. Tror du dette skyldes latskap eller epilepsianfallet med hjertestans? Hvor lenge må jeg i så fall regne med at "jeg blir meg selv" igjen? Jeg fikk trolig epilepsianfallet pga. slurv med medisiner, lite og dårlig søvn og generell slitenhet og stress på jobben. Jeg går på Lamictal 200 mg morgen og 300 mg kveld. Orfiril 600 mg morgen og kveld og 2 mg Rivotril kveld - om det har noe å si... Anonymkode: 48da1...272 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 28. november 2016 Skrevet 28. november 2016 Jeg tror det kan ta opp til en måned å restituere seg. Det er i hvert fall ikke latskap. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 Skrevet 28. november 2016 58 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Jeg tror det kan ta opp til en måned å restituere seg. Det er i hvert fall ikke latskap. Takk for svar om at det ikke er latskap... Jeg har f.eks. i dag tenkt at jeg burde ha tvunget meg til å legge meg nedpå og sove i et par timer, men godt å høre at det er vanlig. Men jeg synes at opptil én måned er lenge. Om to uker skal jeg på'n igjen. Jeg jobber turnus med to uker av og to uker på hvor jeg jobber fra 9.00-21.00 pr. dag. Ville du i den situasjonen jeg er i nå anbefale sykemelding? Én ting skal være sikkert; de har behandlet meg svært hardhendt under hjertekompresjonen! Jeg har fremdeles vondt i bryskassen og ryggen selv om det snart er en uke siden. Mange takk for svar! Du gjør et fantastisk arbeid her på DOL - vit det... Anonymkode: 48da1...272 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 28. november 2016 Skrevet 28. november 2016 Jeg ville ikke sendt deg på den jobben om to uker. Ja, hjertekompresjon er hardhendt. Det er ikke til å unngå om en skal berge liv. Det er sannsynlig at du har knekt et ribben eller to. Det blir dessverre vondere de første to uker før det blir bedre. Takk :-) 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 Skrevet 1. desember 2016 Takk for et utfyllende svar Men når jeg først "har deg på tråden", tar jeg skjansen på å stille et spørsmål til, som egentlig er litt utenfor tema av denne tråden: Du ser av første innlegg at jeg går på både Lamictal 500 mg i døgnet og Orfiril 1200 mg i døgnet. Jeg har tilbakevendende depressiv lidelse og jeg vet at Lamictal kan brukes som stemningsstabiliserende for depressive. Kan jeg ha et håp om at Lamictalen jeg går på, pga. epilepsien, også kan virke stemningsstabiliserende for meg, selv om jeg går på Orfiril som er stemningsstabiliserende for maniske, etter hva jeg har forstått? (Det ble en lang setning... ) På forhånd takk for svar! Anonymkode: 48da1...272 0 Siter
ISW Skrevet 1. desember 2016 Skrevet 1. desember 2016 Tenkte bare å nevne siden jeg ikke trodde det var vanlig med hjertestans ved epilepsi: Det finnes hjerterytmeforstyrrelser som kan gi symptomer som minner om epilepsi, som kan gi hjertestans. Er dette utelukket? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 Skrevet 1. desember 2016 3 minutter siden, issomethingwrong skrev: Tenkte bare å nevne siden jeg ikke trodde det var vanlig med hjertestans ved epilepsi: Det finnes hjerterytmeforstyrrelser som kan gi symptomer som minner om epilepsi, som kan gi hjertestans. Er dette utelukket? Jeg har også forlenget QT-intervall (eller hva det kalles...). Anonymkode: 48da1...272 0 Siter
ISW Skrevet 1. desember 2016 Skrevet 1. desember 2016 (endret) 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har også forlenget QT-intervall (eller hva det kalles...). Anonymkode: 48da1...272 Jeg mistenkte det. Min lille mistanke var at det var torsades de pointes du hadde og ikke GTK. Men hva vet jeg Endret 1. desember 2016 av issomethingwrong 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 Skrevet 1. desember 2016 6 minutter siden, issomethingwrong skrev: Tenkte bare å nevne siden jeg ikke trodde det var vanlig med hjertestans ved epilepsi: Det finnes hjerterytmeforstyrrelser som kan gi symptomer som minner om epilepsi, som kan gi hjertestans. Er dette utelukket? Mulig jeg misforsto deg; epilepsi er påvist både med EEG og status epilepticus 4-5 ganger. Anonymkode: 48da1...272 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 1. desember 2016 Skrevet 1. desember 2016 Kombinasjonen Lamictal & Orfiril gir enda bedre stemningsstabilisering enn kun Orfiril. Lamictal er langt bedre mot depresjoner enn Orfiril. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 1. desember 2016 Skrevet 1. desember 2016 En skal være forsiktig med fjerndiagnostikken her, men jeg vil tro det var begge deler, men at det ene (første) utløste det andre. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.