Gå til innhold

NHD: Rivotril nedtrappingshjelp.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har flere ganger prøvd å trappe ned på Rivotril uten å lykkes da jeg tydeligvis trappet for fort ned, men denne gangen har jeg tatt det veldig sakte og har kommet meg ned til 0.75mg ifra 2mg. 

Har som ventet fått ekstremt mye mer angst og sliter nå med å komme meg ut av leiligheten, tinnitusen har også blitt mye værre :(. Har nå også blitt mere svimmel så tar en ukes pause i nedtrappingen.

Lurte på om det finnes noe ikke-vanedannende medikament som kunne hjulpet med disse abstinensene?, eller må jeg bare bite tennene sammen å håpe på at det blir bedre?.

Har brukt 10mg Sobril ca. 1 gang i uken når det har vært som værst, men siden dette også er en benzodiazepin er ikke det ideelt, men siden den har relativt kort halveringstid så regner jeg med at det går greit så sjelden.

Har også brukt 7.5mg Imovane i mange år og skal også kutte ut disse når jeg er ferdig med Rivotrilen, men har lagt merke til at de roer ned angsten mye mer på kvelden enn de noesinne har gjort før, har dette noe med GABA balansen i hjernen å gjøre?.

Tar i mot råd du har med stor takk da dette er virkelige vanskelig.

Skrevet

Jeg vet ikke hva slags halveringstid rivotril har, men vival har så lang halveringstid at den ofte blir regnet som å være den beste å trappe ned på. Kanskje du kunne hørt med legen din om det hadde vært bedre å trappe der resterende på den?

Anonymkode: a0099...5b9

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg var for ikke lenge siden på en forelesning om nedtrapping av benzo. Den som foreleste var klar på at overgang til diazepam/Valium var lurt. Deretter trappe ned Valium til ønsket nivå. Videre det jeg alltid har skrevet her. Ta mest i starten og langsommere etterhvert. 

Etter vanlige omregningsregler 1:20, skal Rivotril 0,75 mg tilsvare Valium 15 mg.

Min personlige mening er at akkurat Valium 15 mg er en "grensedose" for hva jeg synes er ok. Når pasientene bruker 15 mg eller mindre, er jeg lite bekymret. Om de vil gå videre ned, er det fint, og jeg hjelper dem om de vil, men jeg slutter å legge noe press. Men OBS: Førerkortgrensen er 10 mg.

Skrevet

Takker for svar. Jeg tror faktisk Rivotril har gitt meg mere angst, hver gang jeg stanset på en fast dose fikk jeg etter tid økende angst og måtte øke, så må vel slutte helt for å bli bedre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...