Vil-så-gjerne Skrevet 29. november 2016 Skrevet 29. november 2016 Er det noen som har erfaring med ECT og vil fortelle litt? 0 Siter
Elionoe Skrevet 1. desember 2016 Skrevet 1. desember 2016 Jeg fikk ECT for 13 år siiden. Det kan jo være det har endret seg siden det. Da fikk jeg tre behandlinger i uken i fire uker. Jeg gikk fra å være alvorlig deprimert til moderat deprimert skal jeg tro de på den psykiatriske avdelingen jeg var innlagt ved. Jeg fikk en sprøyte med atrpin (tror jeg) som skulle redusere spyttproduksjonen i munnen. En veneflon ble satt i hånden min. Først tror jeg at jeg fikk et beroligende middel (men det er jeg ikke sikker på) og deretter fikk jeg narkosestoff. I det narkosen blir satt får du en oksygenmaske over munnen. Det er faglig personell rundt deg, bl.a. en anestesilege som følger med på oksygenet ditt og at du får jevn mengde narkosestoff i blodet. Dette plottes også opp i forhold til vekt og kjønn. Selve elektrosjokket ble satt i ene tinningen og i pannen. Da ble et mildt epilepsianfall provosert frem. Litt senere våknet jeg opp. Jeg fikk litt redusert hukommelse, men denne rettet seg gradvis etter ECT-behandlingen tok slutt. 0 Siter
s e b r a Skrevet 1. desember 2016 Skrevet 1. desember 2016 Jeg har også fått ECT. Nå begynner det å nærme seg to år siden. Innlegget over er ganske beskrivende. Jeg fikk 12 behandlinger over 4 uker, altså fikk jeg ECT 3 ganger i uken. Jeg fikk narkose gjennom veneflon og maske, og sovnet i løpet av sekunder. Så våknet jeg litt senere og gikk tilbake til avdelingen, helt fin bortsett fra hodepine. Man merker altså ingenting til selve ECTen. Hvis du merker at du får hodepine av behandlingen anbefaler jeg å ta 1g paracet på forhånd. Jeg fikk ganske kraftige bivirkninger i forhold til andre jeg har snakket med. Mistet hukommelse gradvis allerede fra 2.-3. behandlingen. Til slutt ble det så ille at jeg omtrent ikke husket noen ting. Jeg sliter fortsatt med hukommelsen, men det har helt klart bedret seg, og det er ikke usannsynlig at hukommelsesvanskene kommer fra medisinering eller andre faktorer. Hvis det er noe mer du lurer på så er det bare å spørre:) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.