AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 Skrevet 30. november 2016 Kan SpO2 på kort tid falle under 90 på en som til vanlig ligger på normal? Kan pusteproblemer være at du ikke klarer å få luften ut, mens innpusten går bedre? Kan det for andre høres ut som du har satt noe i halsen slik at du holder på å kveles? Kan det utløses av normal hoste? Ønsker svar på alle disse og en forklaring på hvordan et panikkanfall uttarter seg Anonymkode: 76473...ca7 0 Siter
FjellOgDalar Skrevet 30. november 2016 Skrevet 30. november 2016 I forhold til det med hosting og strev etter å puste kan jeg svare ja på. Imidlertid er man ikke bevisst på at man i realiteten hyperventilerer, slik at man faktisk får for mye o2 i blodet - noe som igjen fører til svimmelhet og ubehag som prikking i huden. Jeg har aldri hørt noe om at oksygenmetningen faktisk synker. Snarere tvert om. Er man i utgangspunktet redd for dette med pusten, kan vanlig hoste helt sikkert utløse et anfall. OM nå SpO2 faktisk helt kort skulle falle under 90% for så å normalisere seg igjen raskt, er ikke dette farlig. 0 Siter
Villanda Skrevet 30. november 2016 Skrevet 30. november 2016 (endret) 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan SpO2 på kort tid falle? Anonymkode: 76473...ca7 Mulig o2 KAN falle, men det er nok ikke vanlig. Hvis du hyperventiler puster du inn mer oksygen, men det gjør ikke noe. Ubehaget i kroppen ved hyperventilering, kommer heller av at du puster ut for mye karbondioksid. Da blir blodet basisk. Endret 30. november 2016 av Villanda Feilopplysning 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 Skrevet 1. desember 2016 22 timer siden, FjellOgDalar skrev: I forhold til det med hosting og strev etter å puste kan jeg svare ja på. Imidlertid er man ikke bevisst på at man i realiteten hyperventilerer, slik at man faktisk får for mye o2 i blodet - noe som igjen fører til svimmelhet og ubehag som prikking i huden. Jeg har aldri hørt noe om at oksygenmetningen faktisk synker. Snarere tvert om. Er man i utgangspunktet redd for dette med pusten, kan vanlig hoste helt sikkert utløse et anfall. OM nå SpO2 faktisk helt kort skulle falle under 90% for så å normalisere seg igjen raskt, er ikke dette farlig. Ingen angst for pusten før anfall. Ingen hoste under anfall, bare hoste som utløser det. SpO2 måtte behandles for å normaliseres. Anonymkode: 76473...ca7 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 1. desember 2016 Skrevet 1. desember 2016 Dette er panikkanfall: Panikkanfall Siden en vanligvis hyperventilerer, er det ikke vanlig at O2-metningen går ned. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 Skrevet 1. desember 2016 59 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Dette er panikkanfall: Panikkanfall Siden en vanligvis hyperventilerer, er det ikke vanlig at O2-metningen går ned. Men de andre punktene kan forekomme? Når jeg leser om symptomene er det mange symptomer som kan forekomme ved andre sykdommer. Når det er nok med ubehag og ikke nødvendigvis trenger å være frykt, så er ubehag en selvfølge ved kraftig pustebesvær. Hvordan klarer dere da å skille panikkanfall fra andre sykdommer? Anonymkode: 76473...ca7 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 Skrevet 1. desember 2016 Høres mer ut som astma? Anonymkode: b5ff7...a3e 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 1. desember 2016 Skrevet 1. desember 2016 Jeg synes det du beskriver høres ut som et anfall av astma. Angst kommer av det gammelnorske ordet angr som betyr trangt. Å bli kvalt/ikke få luft er nok den mest angstfremkallende opplevelse en kan ha. Angst kommer sannsynligvis av den følelse en får når det blir trangt i brystet og en ikke får puste. Jeg tror du har hatt et astmaanfall som så har fremkalt en helt normal angstreaksjon. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.