Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Embla W

Hei Stig Bruset!

I et tappert forsøk på å legge om til en sunnere livsstil, gjør jeg nå et iherdig forsøk på å slutte å drikke cola light. Selv om det er vanskelig å innse (eller innrømme...) har jeg de siste årene hatt en slags avhengighet, som Tine sier i reklamen sin: "jeg bare MÅ ha det....". Men altså - nå er jeg gått over til vann og farris (siste to dager). Jeg har tidligere drukket ca 1,5l cola light pr. dag (skrekk og gru), og disse dagene uten cola har hodet mitt dunket og verket i økende grad ut over ettermiddagen og kvelden. Jeg drikker moderate mengder kaffe - så koffein mangler det vel ikke på. Kan denne hodeverken være en slags reaksjon på "avhold" etter å ha drukket så mye cola over lang tid? Finnes det fysisk avhengighet til slike produkter, og hvor lang tid vil det ta før kroppen er vant til ikke å få cola light i store mengder hver dag?

Takknemlig for svar...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41511-cola-light/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kjære Embla,

Coca cola inneholder en viss mengde koffein og i 1,5 liter per dag pluss kaffe dreier dette seg om en del. Dine symptomer minner veldig om "gruff" eller "coffe withdrawal headache" og vil gi seg etter noen dager. Du kan kompensere med å drikke samme væskemengde i kildevann og drikke noe mere kaffe enn du pleier slik at du trapper ned koffein-inntaket gradvis. Jeg synes det er klokt å redusere inntaket av light-produkter, men du må gjerne fortsette å drikke 1,5 liter vann daglig også i fremtiden.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41511-cola-light/#findComment-156103
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...