Gå til innhold

NHD Angstanfall - av hendelse eller uten grunn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nhd/andre, kan man få angstanfall av en spesifikk hendelse? (Altså at man f.ks. får det  en sosial situasjon, fordi man itilegg har sosial angst) eller er det sånn at angstanfall oppstår alltid uten grunn?

Og hva med panikkanfall, får man de av en hendelse eller er det sånn som bare kommer helt uten grunn/spesifikk hendelse?

Anonymkode: 4e674...ab7

Skrevet

Angst/panikkanfall er samme sak. For noen kommer det i forbindelse med fobier og konkrete situasjoner man er redd for. F.eks. det å spise ute blant folk om man har sosial angst.

Man kan og oppleve at anfallene bare kommer ut av det blå uten noen åpenbar grunn - da har man panikklidelse. Noe skikkelig herk, fordi man etter hvert får angst for selve angsten og kommer inn i en vond sirkel. Psykoterapi med sikte på  takle angsten bedre så den blir til å leve med + medisiner (SSRI som Cipralex) er en god kombo for mange.  For meg har i alle fall det vært bra. Kvitt angsten er jeg ikke, men jeg har jobbet mye med hvordan jeg kan leve med den.

Skrevet
Akkurat nå, FjellOgDalar skrev:

Angst/panikkanfall er samme sak. For noen kommer det i forbindelse med fobier og konkrete situasjoner man er redd for. F.eks. det å spise ute blant folk om man har sosial angst.

Man kan og oppleve at anfallene bare kommer ut av det blå uten noen åpenbar grunn - da har man panikklidelse. Noe skikkelig herk, fordi man etter hvert får angst for selve angsten og kommer inn i en vond sirkel. Psykoterapi med sikte på  takle angsten bedre så den blir til å leve med + medisiner (SSRI som Cipralex) er en god kombo for mange.  For meg har i alle fall det vært bra. Kvitt angsten er jeg ikke, men jeg har jobbet mye med hvordan jeg kan leve med den.

Så viss det kommer av en faktisk hendelse, da har man angstanfall? Og uten grunn, da er det panikkanfall?

Anonymkode: 4e674...ab7

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det ligger i definisjonen av panikkanfall at det ikke skal være forutsigbart og knyttet til spesielle ting eller situasjoner. Hvis det så er, er det en fobi.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...