AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 Skrevet 1. desember 2016 Nhd/andre, kan man få angstanfall av en spesifikk hendelse? (Altså at man f.ks. får det en sosial situasjon, fordi man itilegg har sosial angst) eller er det sånn at angstanfall oppstår alltid uten grunn? Og hva med panikkanfall, får man de av en hendelse eller er det sånn som bare kommer helt uten grunn/spesifikk hendelse? Anonymkode: 4e674...ab7 0 Siter
FjellOgDalar Skrevet 1. desember 2016 Skrevet 1. desember 2016 Angst/panikkanfall er samme sak. For noen kommer det i forbindelse med fobier og konkrete situasjoner man er redd for. F.eks. det å spise ute blant folk om man har sosial angst. Man kan og oppleve at anfallene bare kommer ut av det blå uten noen åpenbar grunn - da har man panikklidelse. Noe skikkelig herk, fordi man etter hvert får angst for selve angsten og kommer inn i en vond sirkel. Psykoterapi med sikte på takle angsten bedre så den blir til å leve med + medisiner (SSRI som Cipralex) er en god kombo for mange. For meg har i alle fall det vært bra. Kvitt angsten er jeg ikke, men jeg har jobbet mye med hvordan jeg kan leve med den. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 Skrevet 1. desember 2016 Akkurat nå, FjellOgDalar skrev: Angst/panikkanfall er samme sak. For noen kommer det i forbindelse med fobier og konkrete situasjoner man er redd for. F.eks. det å spise ute blant folk om man har sosial angst. Man kan og oppleve at anfallene bare kommer ut av det blå uten noen åpenbar grunn - da har man panikklidelse. Noe skikkelig herk, fordi man etter hvert får angst for selve angsten og kommer inn i en vond sirkel. Psykoterapi med sikte på takle angsten bedre så den blir til å leve med + medisiner (SSRI som Cipralex) er en god kombo for mange. For meg har i alle fall det vært bra. Kvitt angsten er jeg ikke, men jeg har jobbet mye med hvordan jeg kan leve med den. Så viss det kommer av en faktisk hendelse, da har man angstanfall? Og uten grunn, da er det panikkanfall? Anonymkode: 4e674...ab7 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 1. desember 2016 Skrevet 1. desember 2016 Det ligger i definisjonen av panikkanfall at det ikke skal være forutsigbart og knyttet til spesielle ting eller situasjoner. Hvis det så er, er det en fobi. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.