Gå til innhold

Tilbakevendende depresjon(er) til tross for antidepressiv behandling?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg har stått på Cipralex 20 mg i ca 5 år, og reduserte i sommer i samarbeid med DPS (som jeg har gått fast 1 x pr uke i 5.5 år) og fastlegen ned til 10 mg. I sommer og i høst har jeg følt meg fantastisk bra psykisk. For 6 uker siden sa min behandler på DPS at hun dessverre måtte avlyse all videre behandling pga hun hadde en sønn som var dødssyk. Vi ble enige om at jeg skulle avsluttes (uken etter) og gå til jevnlig samtaler hos fastlege en periode og evt rehenvises på nytt etter behov. Jeg følte jeg taklet det bra der og da, selv om jeg fikk en slags sorgreaksjon etter å ha blitt brå-avsluttet på bare 1 uke etter 5.5 år i ukentlig terapi (bortsett fra en akutt innleggelse på 7 uker i 2012). Sorgreaksjonen gikk over etter ca 1 uke (det er nå 4 uker siden) og jeg syntes fortsatt at heg hadde det bra. Nå nærmer julen seg med stormskritt og kalenderen er fylt opp med alle slags aktiviteter og avslutninger for mine to barn som gpr hhv på skole og barnehage. Minstemann har downs syndrom og krever en god del mer i hverdagen generelt og desember er hektisk med alle slags medisinske oppfølgingstimer både her og der. Selv har jeg kronisk nyresvikt grad 3, og må følge opp mine oppfølgingstimer også. Siste 2 ukene har jeg isolert meg mer, bekymrer meg mer, mistet tiltak til vanlige gjøremål osv. I dag slo det meg... Herregud, jeg har blitt deprimert igjen! Tårene sitter løst, gråter for ingenting og synes livet er veldig vanskelig nå. Jeg startet å jobbe 50% denne uken etter å ha vært sykmeldt i 4 uker for en komplisert urinveisinfeksjon/nyrebekkenbetennelse. Grunnen til at tanken om ny Tilbakevendende depresjon kom nå i kveld er fordi jeg har begynt å "kværne" på suicidale tanker. Jeg står fast på Cipralex 10 mg, og lurer nå på om det går an å bli deprimert til tross for at jeg går på Cipralex? Og til tross for langvarig behandling? Burde jeg øke dosen? Eller burde jeg se an og tenke at det kanskje bare er forbigående? At desember bare er tung å komme gjennom? Pleier slite hver eneste desember og prioriterer bare det som er aller viktigst for å ta hensyn til min familie og meg selv, men til tross for harde prioriteringer, stuper jeg rett ned i kjelleren allikevel... Burde jeg rehenvises til DPS og få en ny behandler i tillegg til å øke Cipralex-dosen? Er det mulig å bli deprimert (slik jeg føler det nå; trist, nedstemt, flyktige suicidale tanker, tiltaksløs, lite energi mm) til tross for antidepressiv behandling? Jeg har jo hvert år dippet litt ned i depresjon selv om jeg har stått fast på Cipralex, men da har jeg gått ukentlig i behandling på DPS og kommet meg gjennom disse periodene. Synes bare livet ble litt "brått" vanskelig og trenger ett råd...

Relevante diagnoser: PTSD, Tilbakevendende depresjoner, Agorafobi og Panikkangst.

Endret av Reddharen-75
Har redigert noen skrivefeil
Skrevet

Jeg vet ikke noe om Cipralex og tilbakevendende depresjoner, men kanskje du bør vurdere stemningsstabiliserende medisin i tillegg? Jeg synes du skal kontakte legen din snarest slik at dette ikke utvikler seg videre. Lykke til!

Anonymkode: 2636d...2c9

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Absolutt alle behandlingsretningslinjer sier at vedlikeholdsdose = behandlingsdose. Det betyr at du ikke skulle ha redusert dosen. Min anbefaling er derfor at du gå opp igjen til 20 mg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...