Gå til innhold

AP for BIP 1

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, NHD.

Jeg har rådført meg med deg angående medisiner tidligere. Men, nå er det veldig lenge siden.

Jeg har BP1. Jeg føler meg veldig, veldig heldig for at jeg ikke har svære uforutsigbare svingninger. Enten så er jeg helt frisk fra BP eller så er jeg veldig syk. Det er ingen mellomting med meg. Har kun, heldigvis, hatt to maniske psykoser i mitt liv og føler meg derfor veldig heldig. En stor takk til medikamenter! Min blandede angstproblematikk og OCD blir to andre kapittel i min historie.

I lang tid, etter jeg kom ut av psyk. tvangsinnleggelse, etter flere måneder, og masse kaos , dro jeg fast til DPS for injeksjoner med Zyprexa regelmessig. Nå har jeg i to år + valgt å ta 5. mg. Olanzapine hver dag i tablettform hjemme. Dette holder meg frisk. Fantastisk!

Kun 2,5 mg. pr. dag holdt meg frisk i ca. tre år før andre sykdomsperiode da jeg sluttet å ta denne lille pillen daglig. Det burde nevnes at moren min døde og jeg mistenker jeg ikke tålte det bra. Vi BIP er kanskje mer sårbare for slike påkjenninger?

Ang. medisiner. Du med all din erfaring. Mener du jeg skal fortsette å ta disse 5. mg. Olanzapine hver dag resten av mitt liv? Er det din anbefaling?

Jeg bruker også Cipralex 10. mg. for angst og litt Diazepam 5. mg. etter behov. Denne Escitalopramen som jeg en gang hadde så stor tro på har jeg i lang, lang tid både delt i to og går dagesvis uten da jeg tror den pillen egentlig bare er tull. Ingen psykiater har sagt jeg trenger den. Den får jeg kun etter eget ønske fra både psykiater og fastlege. Fordi jeg ønsker å ha tro på den. Placebo?..

Når det gjelder det med vekt så er det dessverre det som er ganske trist med Zyprexa. Hva er det? Jeg spiser ikke mer tror jeg. Men, de prøvde gi meg andre AP og de virket ikke på meg. Orfiril var også bare tøys. Hva er dine tanker rundt alt dette?

Jeg vil heller være overvektig og frisk i sinnet enn tynn og veldig syk. Uten tvil.

Men, vil gjerne ha ditt innspill om hva videre. Prøver å ta ansvar for eget liv på beste måte.

Med vennlig hilsen

Og takk på forhånd for svar!

Anonymkode: f824e...9b0

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg synes du skal fortsette med olanzapin 5 mg. I etterpåklokskap kan jeg si at da moren din døde, burde du umiddelbart ha økt dosen i en periode. Det er slikt vi prøver å lære bort på Bipolarskolen. Store negative livsbelastninger øker risiko for nye episoder. Da trenger en mer beskyttelse av medisiner en tid før en går tilbake til normal vedlikeholdsdose.

Cipralex er nok med på å begrense symptomene på OCD og angst. Disse blir nok verre om du slutter.

Skrevet

Tusen takk for hyppig svar, som alltid, NHD!

Ja, dosen med Zyprexa skulle jeg minst! doblet mens min mor var sjuk. Med henne ble det ble et langt og fryktelig sykdomsforløp som endte med døden. Gikk fra en lungebetennelse til ødelagt hjerne. Det var et mareritt.

Hadde jeg da skjønt, tidlig nok, og utstyrt meg selv med nok medisiner så kanskje jeg hadde sluppet nærmere ett helt år på psyk. avd. Jaja, det er heldigvis historie og flere år siden nå.

Jeg kommer til å spørre deg om råd igjen senere. Det er jeg sikker på. Du sier det som det er og har masse erfaring.

Respekterer deg og din daglige innsats for alle som sliter.

Takk, igjen!

Med vennlig hilsen 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...