Gå til innhold

NHD medisinering i kriser

Anbefalte innlegg

ellen propellen
Skrevet

hei

jeg så du skrev til en annen her om medisinering ved negative livsbelastninger. Jeg er nå i en sånn periode. Vi fikk beskjed for noen uker siden at min datter har kreft. Jeg var allerede syk før vi fikk den beskjeden. Jeg ble lagt inn med psykose i to uker. Jeg har for øyeblikket heller dårlig oppfølging. Men jeg tenkte om jeg kom med ett forslag til fastlegen så kanskje hun ville se på det. Det har alltid vert dps som har stått for medisineringen min.Men når jeg ble skrevet ut av rupo for 4 mnd siden så ble det fastlegens ansvar. Hun vil ikke endre ting da hun ikke kjenner meg godt nok. 

Hva kan gjøres? jeg er bp1 og går på quetiapin depo 600 og 125+84mg lithionit depo. Bruker ca 150mg nozinan for å sove.

Mvh E P

Ditt svar i tidligere tråd:                                                                                                                                                                                         Jeg synes du skal fortsette med olanzapin 5 mg. I etterpåklokskap kan jeg si at da moren din døde, burde du umiddelbart ha økt dosen i en periode. Det er slikt vi prøver å lære bort på Bipolarskolen. Store negative livsbelastninger øker risiko for nye episoder. Da trenger en mer beskyttelse av medisiner en tid før en går tilbake til normal vedlikeholdsdose.

Cipralex er nok med på å begrense symptomene på OCD og angst. Disse blir nok verre om du slutter.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er en vesentlig forskjell på de to sakene. Den andre hadde nettopp gått ned fra en liten, men virksom dose da den negative hendelsen skjedde. Du bruker i dag gode doser.

Hvis du mistenker/merker tegn til psykose, kan en økning av quetiapin til 800 mg være aktuelt. Evt øke Nozinan om du blir søvnløs. Lithionit skal du ikke røre med mindre blodprøvene sier noe annet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...