Gå til innhold

Vanlig å bli manisk eller deprimert selv om man er medisinert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor vanlig er det for bipolare å bli syke selv om de er medisinert? 

Anonymkode: fe03b...f65

Skrevet

Jeg ble innlagt for manisk psykose da jeg gikk på abilify og lamictal

samme da jeg gikk på fontex, abilify og litium. Da hadde vi økt fontex og redusert litium noe

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Umulig å svare på. Medisinert er jo så mye. Det er sjelden om de er korrekt og tilstrekkelig medisinert.

Skrevet
36 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Umulig å svare på. Medisinert er jo så mye. Det er sjelden om de er korrekt og tilstrekkelig medisinert.

Beklager, skulle vært mer spesifikk. Bipolar 1 kun på litium (84x2 mg). Begynner å se tegn på i allefall hypomani.

Skrevet

Tenk deg et lokk på toppen av en vulkan. Medisinen er lokket som prøver å undertrykke neste utbrudd. Om det lar seg gjøre, avhenger både av tyngden på lokket og kraften i neste utbrudd.

Hvor stor kraften i neste episode av BP er, vet en ikke. Kanskje har nåværende medisin vært kraftig nok til å holde igjen utbrudd frem til nå, men det neste kan kreve mer medisin. Og ja, det er en god del som trenger behandling med mer enn en type medisin. Det hender også at en må justere dosen litium ut fra serumkonsentrasjon og den virkning/mangel på virkning litium har hatt til nå. Så beklager, mer spesifikk kan jeg ikke være.

Skrevet
2 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Tenk deg et lokk på toppen av en vulkan. Medisinen er lokket som prøver å undertrykke neste utbrudd. Om det lar seg gjøre, avhenger både av tyngden på lokket og kraften i neste utbrudd.

Hvor stor kraften i neste episode av BP er, vet en ikke. Kanskje har nåværende medisin vært kraftig nok til å holde igjen utbrudd frem til nå, men det neste kan kreve mer medisin. Og ja, det er en god del som trenger behandling med mer enn en type medisin. Det hender også at en må justere dosen litium ut fra serumkonsentrasjon og den virkning/mangel på virkning litium har hatt til nå. Så beklager, mer spesifikk kan jeg ikke være.

Takk, det er bra nok det!

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, skulle vært mer spesifikk. Bipolar 1 kun på litium (84x2 mg). Begynner å se tegn på i allefall hypomani.

Jeg var stabil i 7 år på 83mg*2 litium og så fikk jeg manisk psykose og måtte doble dosen og adde antipsykotika , gikk midlertidig på orfiril også mens jeg var psykotisk , nå bruker jeg bare abilify og er vel bare et spm om tid før neste episode men det kan ta 10 mnd som sist gang så tar ikke litium lenger pga vekta

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner iallefall to godt medisinerte som stadig er dårlig, da forstår jeg ikke vitsen med medisiner. 

Skrevet
4 minutter siden, stjernestøv skrev:

Kjenner iallefall to godt medisinerte som stadig er dårlig, da forstår jeg ikke vitsen med medisiner. 

Evne til nyansert tenking er viktig. Det er sjelden at noe er enten/eller. Spørsmålet er vel mer om disse to ville vært oftere og mer alvorlig syk uten medisiner enn med.

Jeg bruker forebyggende hjertemedisin. Tross dette er sannsynligheten for at jeg kommer til å dø svært høy. Kan jeg da like godt slutte med medisin?

Skrevet
1 minutt siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Evne til nyansert tenking er viktig. Det er sjelden at noe er enten/eller. Spørsmålet er vel mer om disse to ville vært oftere og mer alvorlig syk uten medisiner enn med.

Jeg bruker forebyggende hjertemedisin. Tross dette er sannsynligheten for at jeg kommer til å dø svært høy. Kan jeg da like godt slutte med medisin?

Ja det ville de nok, men forstår ikke vitsen med mange ulike ad og mange ulike ap + stemningstabiliserende. Kan jo være medisinene i seg selv som gjør dem dårlig, men de tør vel ikke annet. Har jo vært tvangsmedisinert før begge to, nå er de nikkedukker som tar sine piller velvillig. 

Det er bra du bruker medisiner for det :) Det blir jo noe helt annet, hjertet er jo veldig viktig. Nei tror ikke du kommer til å dø i nærmeste fremtid :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...