AnonymBruker Skrevet 3. desember 2016 Skrevet 3. desember 2016 Er så i tvil, derfor spør jeg her inne. Det jeg lurer på er om min "tilbakevendende depresjon" over flere år egentlig kanskje er en BP2? Kort fortalt har jeg siden rundt 17-18 års alder hatt episoder med gjentatte depresjoner, men også hatt episoder som når jeg nå ser tilbake på dem kanskje kan ha vært hypomanier (det er her jeg blir usikker). Jeg har i perioder (uker) hatt høyt tempo og mye energi med opp til 3 jobber på samme dag og ekstremt lite søvnbehov i samme periode. Andre ting jeg har stusset på er en periode hvor jeg shoppet unormalt mye på nettet med penger jeg ikke hadde (kreditt), hvor jeg handlet store mengder klær og interiør som den dag i dag ikke er tatt i bruk (jeg er egentlig veldig sparsommelig av meg) - var rett og slett litt avhengig av shoppingen da. Og sist nå i sommer hvor jeg igjen hadde mye energi og pågangsmot og trodde jeg skulle fikse to studieløp samtidig til høsten og tok flere telefoner til ukjente mennesker (veldig ulikt meg - har telefonangst) for å få til dette, samtidig som jeg kuttet ut behandling og medisiner (bl.a. lamictal) og hvor resultatet selvfølgelig ble en ny depresjon og jeg så vidt har klart å klamre meg til det ene studiet jeg endte med å gå til tross for store problemer med å komme meg ut av huset (kan ikke forstå hvordan jeg i sommer trodde jeg skulle klare 2 studieløp, kombinert med jobbing ved siden av - burde kjenne meg selv bedre!). Legger til at jeg har brukt lamictal og ad som stabilisering og at det har fungert fint så lenge jeg har tatt medisinene, men at jeg ved minst et par anledninger har kuttet dem ut selv fordi jeg ikke føler at jeg trenger de lengere og jeg har også vært redd de har ført til konsentrasjonsvansker. Det skal også nevnes at jeg ikke ser noe mønster i depresjonsperiodene i forhold til årstid og at de ofte oppstår uten "grunn", men at de også kan komme som følge av belastninger over tid evt. mulig også som følge av brå medisinkutt... Anonymkode: c5656...45c 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 Skrevet 4. desember 2016 Har det betydning for behandlingen om det er tilbakevendende depresjoner eller noe innen det bipolare spekteret? Hvordan går jeg evt. frem for å finne ut av dette? Hvem kontakter jeg? Om lamictal stabiliserer meg så jeg ikke "faller så langt ned når jeg først faller" eller om det forebygger noen depresjonsperioder (?), kan det fremdeles være tilbakevendende depresjon jeg har, eller er virkning av lamictal en indikator på mulig BP diagnose? Anonymkode: c5656...45c 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 4. desember 2016 Skrevet 4. desember 2016 Etter din gode beskrivelse er jeg rimelig sikker på at du har BP2. I så fall er det korrekt å behandle deg med Lamictal. Den både forebygger nye depresjoner og gjør evt utbrudd langt mildere og kortere enn de ville vært uten medisin. De nasjonale retningslinjer sier at diagnosen skal stilles av spesialist, men at behandlingen kan følges opp av kompetent fastlege. Sørg for å få sjekket serumkonsentrasjonen på Lamictal/lamotrigin. Den skal ligge mellom 20 og 40. Husk at disposisjonen er livsvarig. Det at det går bra betyr at medisinen virker, ikke at du ikke trenger den. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 Skrevet 4. desember 2016 Takk for svar. Skal ta det opp med behandler på DPS til uka og høre med henne hva hun mener. Antar at ikke hun ikke kan stille diagnose da hun er psyk. sykepleier og ikke spesialist, vil det si en psykiater? Har erfart at lamictal hjelper meg, men dessverre var jeg så dum i sommer at jeg sluttet på dem og jeg må nå gjennom en ny opptrappingsfase. Skulle hente ut 25 mg tabletter før helga, men apoteket var tom og de fikk ikke inn igjen før uke 52... Har noen 50 mg tabletter liggende og har vurdert om jeg skal dele disse, men de har ikke delestrek - så da går det vel ikke an eller? Litt kjedelig å måtte vente nå som jeg har innsett at jeg bør starte opp igjen på medisiner. Har det heller ikke helt bra om dagen så skulle gjerne hatt litt hjelp til å komme meg litt opp igjen nå mot jula, kan jeg dele noen 50 mg og så etter en ukes tid gått opp til hel tablett? Anonymkode: c5656...45c 0 Siter
Janus30 Skrevet 4. desember 2016 Skrevet 4. desember 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Skal ta det opp med behandler på DPS til uka og høre med henne hva hun mener. Antar at ikke hun ikke kan stille diagnose da hun er psyk. sykepleier og ikke spesialist, vil det si en psykiater? Har erfart at lamictal hjelper meg, men dessverre var jeg så dum i sommer at jeg sluttet på dem og jeg må nå gjennom en ny opptrappingsfase. Skulle hente ut 25 mg tabletter før helga, men apoteket var tom og de fikk ikke inn igjen før uke 52... Har noen 50 mg tabletter liggende og har vurdert om jeg skal dele disse, men de har ikke delestrek - så da går det vel ikke an eller? Litt kjedelig å måtte vente nå som jeg har innsett at jeg bør starte opp igjen på medisiner. Har det heller ikke helt bra om dagen så skulle gjerne hatt litt hjelp til å komme meg litt opp igjen nå mot jula, kan jeg dele noen 50 mg og så etter en ukes tid gått opp til hel tablett? Anonymkode: c5656...45c Kan du ikke gå på et annet apotek? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 Skrevet 4. desember 2016 Fikk inntrykk at det var hos leverandøren det var tomt, så trodde ikke det var noe vits i å sjekke hos alle apotekene. Anonymkode: c5656...45c 0 Siter
Gjest Skrevet 4. desember 2016 Skrevet 4. desember 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fikk inntrykk at det var hos leverandøren det var tomt, så trodde ikke det var noe vits i å sjekke hos alle apotekene. Anonymkode: c5656...45c Hvor bor du? Jeg hentet Lamictal i går. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 Skrevet 4. desember 2016 Ønsker ikke å si hvor jeg bor. Det var 25 mg og 50 mg de var tomme for - større doser hadde de inne, men det hjelper ikke når det er oppstartdosen jeg trenger nå... Hvilken dose var de du hentet ut? Anonymkode: c5656...45c 0 Siter
Gjest Skrevet 4. desember 2016 Skrevet 4. desember 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ønsker ikke å si hvor jeg bor. Det var 25 mg og 50 mg de var tomme for - større doser hadde de inne, men det hjelper ikke når det er oppstartdosen jeg trenger nå... Hvilken dose var de du hentet ut? Anonymkode: c5656...45c Ok. Da misforsto jeg litt (/leste for kjapt). Jeg hentet ut 300 mg (200+100). Her jeg bor er det 3 forskjellige apotek; boots, apotek1 og vitus. Det ene apoteket har ved flere anledninger hatt medisiner når det andre ikke har hatt. Hvis du kommer deg til et annet apotek ville jeg forsøkt dette før jeg delte opp tabletten. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 Skrevet 4. desember 2016 Takk for svar, skal prøve et annet apotek i morgen. Her finnes kun apotek 1 og vitus apotek - så vidt jeg vet da... Anonymkode: c5656...45c 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.