Gå til innhold

Angst

Sjokoladeelskeren

Anbefalte innlegg

Sjokoladeelskeren
Skrevet

Heihei! :)

Jeg går siste året på videregående, og jeg sliter veldig med presentasjonsangst. Bare jeg hører en lærer snakke om en fremføring lenger fram i tid begynner jeg å skjelve, kaldsvette, får problemer med å puste, og noen ganger blir jeg nødt til å bare komme meg ut av klasserommet og sette meg inne på doen i 5 minutter for å roe meg ned. Jeg har aldri likt fremføringer, men siste året har det blitt helt uutholdelig. Uka før fremføringen kan jeg ligge våken til 3/4-tida hver eneste natt, jeg klarer ikke å konsentrere meg om noe annet og jeg kan bli så kvalm at jeg ikke klarer å få i meg noe mat i det hele tatt omtrent (jeg går ofte ned 3-4 kilo før hver fremføring, noe som ikke er bra med tanke på at jeg er undervektig fra før av).

Jeg går til psykriatisk sykepleier, og hun har ringt læreren min og jeg har fått fritak fra alle fremføringer forran klassen. Dette var rett etter sommerferien, og jeg tenkte da at alt kom til å gå mye bedre, men angsten min blir bare værre og værre. Nå har jeg det like ille selv om jeg bare trenger å presentere forran læreren. I tilleg føler jeg at ikke alle lærerene tar dette på alvor, flere ganger har vi blitt delt inn i grupper for å jobbe med en bestemt ting og det skal vi presentere for resten av klassen i slutten av timen, og ingen av lærerne har snakket med meg og spurt om jeg klarer det. Jeg har også store problemer med å si fra om slike ting selv, for når vi blir delt i grupper på 2 eller 3 så føler jeg ikke at jeg kan svikte gruppa mi å si at jeg nekter å fremføre det, og at de må gjør det aleine. Det er utrolig pinlig og jeg skammer meg. I tillegg blir ofte elever tatt frem for å løse en oppgave på tavla eller lese opp noe, og jeg sitter hver gang og er livredd for at jeg må nødt til å gjøre noe slikt. Dette gjør at jeg har begynt å grue meg til skolen, og at angsten kommer oftere enn den hadde trengt. 

Noen som har noen tips for å klare å takle angsten (som faktisk fungerer)?

Føler kanskje også at jeg burde ta det opp med kontaktlærern igjen for at hun skal forstå hvor ille slike ting er for meg, men det er så utrolig vanskelig å snakke om!

Skrevet

Først og fremst, føler med deg!

Jeg har hatt det slik gjennom hele grunnskolen. Vet dette er det siste du vil høre, men det eneste som fungeter mot angst i lengden er nettopp eksponering. Men; det finnes jo flust av hjelp man kan benytte på veien. 

Først og fremst, har du tatt opp dette med fastlegen? Du skriver psykiatrisk sykepleier, er det gjennom BUP eller noe?

Du bør så absolutt gå til psykolog eller lignende for å snakke om det, lære deg mestringsmetoder osv. Jeg sliter fortsatt med dette og er 29 år, studerer på høgskolen. Det er ikke slik at man får fritak der. Men, når jeg har fremføringer eller muntlig eksamen bruker jeg Stesolid uken før og dagen fremføringen er. Dette hjelper meg veldig, og det siste året har jeg gjennomført foredrag foran 140 stykker. For ikke å ha mestret muntlig eksamen uten å gå ut derfra med en dårlig følelse. Medikamenter er ikke en langvarig løsning, men en god hjelp. Jeg har gått aktivt til psykolog og psykiater det siste året, og det har hjulpet meg godt på vei.

Håper dette var litt til hjelp, kjenner meg 100% igjen i det du skriver.

Sjokoladeelskeren
Skrevet
På 4. desember 2016 den 0.40, Maw87 skrev:

Først og fremst, føler med deg!

Jeg har hatt det slik gjennom hele grunnskolen. Vet dette er det siste du vil høre, men det eneste som fungeter mot angst i lengden er nettopp eksponering. Men; det finnes jo flust av hjelp man kan benytte på veien. 

Først og fremst, har du tatt opp dette med fastlegen? Du skriver psykiatrisk sykepleier, er det gjennom BUP eller noe?

Du bør så absolutt gå til psykolog eller lignende for å snakke om det, lære deg mestringsmetoder osv. Jeg sliter fortsatt med dette og er 29 år, studerer på høgskolen. Det er ikke slik at man får fritak der. Men, når jeg har fremføringer eller muntlig eksamen bruker jeg Stesolid uken før og dagen fremføringen er. Dette hjelper meg veldig, og det siste året har jeg gjennomført foredrag foran 140 stykker. For ikke å ha mestret muntlig eksamen uten å gå ut derfra med en dårlig følelse. Medikamenter er ikke en langvarig løsning, men en god hjelp. Jeg har gått aktivt til psykolog og psykiater det siste året, og det har hjulpet meg godt på vei.

Håper dette var litt til hjelp, kjenner meg 100% igjen i det du skriver.

Går til psykriatisk sykepleier på helsestasjon for ungdom, ikke gjennom BUP. Tusen takk for tips og erfaringer!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...