Gå til innhold

Hvordan behandles PTSD ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.. Jeg er diagnostisert med PTSD i tillegg til OCD . Jeg opplevde traumer som jeg ikke fikk besrbeide i etterkant. Jeg ble ved et uhell skyldig i et menneskes død. Lidelsestrykket var stort men alt fokuset i behandlingen ble tvangslidelsen som økte i omfang og intensitet i etterkant av dette. I begynnelsen var det umulig å klare å snakke om traumene .. Etter å ha gått i terspi over 1 år følte jeg et sterkt behov for å  snakke om ting men ble stoppet. Denne psykologen var ikke så god på traumer men spesialist på OCD . Etter dette måtte jeg pga kapasitetsproblemer ved DPSen vente over et halvt år på psykiater. I mellomtiden satte legen meg på medisiner som gjorde meg likegyldig og sløv.  Hos psykiateren prøver jeg å snakke men leiter litt etter ord, føler meg tom... Men han vil bare prate om løst og fast. Tøyser litt og lar det gå mange uker mellom hver time. Hvis jeg snakker om traumene stopper han meg... Sier at dette kan ikke han snakke om??. Det skal han med tiden overlate til en som er ekspert på traumer og incest( som jeg også har opplevd). Månedene går , jeg vet ikke om jeg orker å snakke om ting lenger... Vil bare fortrenge det hele , forsvinne inn i en tåke av likegyldighet.. Tiden leger alle sår.... ?. Kanskje det bare gjør vondt verre av å snakke om det.?. Jeg har funnet mine egne metoder å takle ting på.. Hvis jeg nekter meg selv å leve , nekter meg selv glede, hvis jeg nekter meg selv en innholdsrik fremtid , hvis jeg nekter meg selv å føle ... Hvis jeg bare kan fortrenge alt og bare eksistere så har i hvert fall mine tre sønner en mor . Kanskje jeg har feile forventninger til terapi ?. Jeg har gitt opp å finne hjelp i samtalene, men NAV og legen blir så fornøyd når de kan krysse av : "er under behandling." . Hvordan behandler man PTSD ?. Kan ikke en psykiater vanligvis snakke om alt ?           Anne 47 år. 

Anonymkode: a9a85...c93

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg kan anbefale denne behandlingen: Tilbake til nåtid

Tilbake til nåtid

Ved vår klinikk har vi meget gode erfaringer med denne. Anbefaler at du kjøper boken.

Skrevet

Tusen takk for svar . Skal skaffe meg den boken. Lurer bare på en ting til. Min mann ble arrester og satt i fengsel for et år siden. Politiet gikk hardt ut mot han i forhørene. De var sikker på at han var skyldig i en ganske alvorlig forbrytelse. (Hele familien ble avhørt). Han var uskyldig og er nå frikjent. Han er i etterkant litt paranoid . Irritabel , kritisk, skal ha kontroll på alt og alle i familien. Er engstelig i perioder og tåler lite stress. Noen dager er han helt som før... Han vil ikke oppsøke hjelp. Er redd. Tror du at denne boken kan være til hjelp for han også? Eller burde han oppsøke hjelp. 

Skrevet
2 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg kan anbefale denne behandlingen: Tilbake til nåtid

Tilbake til nåtid

Ved vår klinikk har vi meget gode erfaringer med denne. Anbefaler at du kjøper boken.

Er boka nyttig ved K-ptsd også? 

Skrevet
26 minutter siden, MxxM skrev:

Er boka nyttig ved K-ptsd også? 

Ja, absolutt. Det forutsetter at en ikke bare leser den, men at en også bruker den.

Skrevet

Hei dr.Dahl. Regner med at du svarte meg også nå ? Mvh Anne 47 år. 

Skrevet

Kan han ikke lese og bruke boken først og se hvor langt han kommer? Så kan han evt etterpå søke prof hjelp om det er nødvendig.

Skrevet
33 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Ja, absolutt. Det forutsetter at en ikke bare leser den, men at en også bruker den.

Det er vel det dere gjør i behandlingen også - _bruker_ den. Ellers har det vel ikke så stor effekt..

Så ja, jeg skjønner at man må bruke den og ikke bare lese den. 

Skrevet

Jeg leste boken og synes den behandlet temaene svært overfladisk. Det eneste som var nytt for meg var toleransevinduet...

Anonymkode: 6bcd4...bab

Skrevet

Det er ufattelig mye ukunnskap og feighet knyttet til manglende behandling av PTSD. Først får man høre at man er for dårlig til å bearbeide traumene, så blir man bedre og får høre at nå er man så bra at man trenger ikke ta det opp. Og VIPS så har behandlere på magisk vis unngått hele greia. Enten det, ellers så får man beskjed om at man må bare lære seg å leve med det (oversatt: jeg har ikke kunnskaper til å hjelpe deg). Eller, så får man høre at PTSD visstnok går over av seg selv. Går over?? Ja, kanskje ligger man ikke hjemme i fosterstilling på grunn av flahsbacks lenger, men man kan likefullt være preget på en eller annen måte. 

Jeg måtte så og si skrike meg til skikkelig behandling og ventet i 2,5 år på å komme til kompetent psykolog. Der tok det 10 timer før jeg ble frisk. 10 timer!! Du kan tro jeg ble forbanna for at det var så "enkelt" å komme så langt med riktig, konkret traumebehandling. 

Anonymkode: ce8d5...256

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ufattelig mye ukunnskap og feighet knyttet til manglende behandling av PTSD. Først får man høre at man er for dårlig til å bearbeide traumene, så blir man bedre og får høre at nå er man så bra at man trenger ikke ta det opp. Og VIPS så har behandlere på magisk vis unngått hele greia. Enten det, ellers så får man beskjed om at man må bare lære seg å leve med det (oversatt: jeg har ikke kunnskaper til å hjelpe deg). Eller, så får man høre at PTSD visstnok går over av seg selv. Går over?? Ja, kanskje ligger man ikke hjemme i fosterstilling på grunn av flahsbacks lenger, men man kan likefullt være preget på en eller annen måte. 

Jeg måtte så og si skrike meg til skikkelig behandling og ventet i 2,5 år på å komme til kompetent psykolog. Der tok det 10 timer før jeg ble frisk. 10 timer!! Du kan tro jeg ble forbanna for at det var så "enkelt" å komme så langt med riktig, konkret traumebehandling. 

Er dette din personlige erfaring, eller vet du at det er slik generelt?

Skrevet
16 minutter siden, MxxM skrev:

Er dette din personlige erfaring, eller vet du at det er slik generelt?

Begge deler. 

Skrevet

Veldig oppklarende når noen tørr å si ting som det er. Det er ubeskrivelig smertefullt å gå gjennom en traumereaksjon som varer og varer og varer.... Mens man venter og venter på hjelp. Det var et sjokk i seg selv. Jeg har jobbet på sykehus  i mange år.  Det var helt selvfølgelig å lindre smerte, døyve angst og gi trøst. Det var uhørt å la noen ligge lenge med smerte. Psykisk smerte er vondt men blir ikke alltid tatt på alvor. Ingen springer etter smertestillende da... Du blir satt på en venteliste. Dessuten ble det på sykehuset snakket mye om kommunikasjon.  Det å informere pasienten om alt mulig....  Jeg var egentlig en ressurssterk kvinne da jeg kom til første konsultasjon hos psykologen. Hadde meninger og spørsmål. Nå er jeg ingenting lenger, ble brutt ned litt og litt. Har liksom lært hvor min plass er som pasient.. Veldig mye angst og misforståelser og feile forventninger kunne ha vært unngått med et minimum av informasjon om hvordan ting fungerer i dette systemet... 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig oppklarende når noen tørr å si ting som det er. Det er ubeskrivelig smertefullt å gå gjennom en traumereaksjon som varer og varer og varer.... Mens man venter og venter på hjelp. Det var et sjokk i seg selv. Jeg har jobbet på sykehus  i mange år.  Det var helt selvfølgelig å lindre smerte, døyve angst og gi trøst. Det var uhørt å la noen ligge lenge med smerte. Psykisk smerte er vondt men blir ikke alltid tatt på alvor. Ingen springer etter smertestillende da... Du blir satt på en venteliste. Dessuten ble det på sykehuset snakket mye om kommunikasjon.  Det å informere pasienten om alt mulig....  Jeg var egentlig en ressurssterk kvinne da jeg kom til første konsultasjon hos psykologen. Hadde meninger og spørsmål. Nå er jeg ingenting lenger, ble brutt ned litt og litt. Har liksom lært hvor min plass er som pasient.. Veldig mye angst og misforståelser og feile forventninger kunne ha vært unngått med et minimum av informasjon om hvordan ting fungerer i dette systemet... 

Anbefaler deg å sette himmel og jord i bevegelse (hvis det er det dom må til) for få kompetent traumeterapeut raskest mulig. 

Skrevet (endret)

Jeg fikk boka idag og har lest 50 sider av den. Den er absolutt å anbefale for k-ptsd. Den handler i stor grad om k-ptsd, og den inneholder også øvelser. 

Endret av Gjest
Skrevet

Jeg er litt ny i psykiatrien. Ble diagnostisert for fire år siden. Visste ikke at det var noe som het K-PTSD. Er boken grei for andre typer PTSD.?. 

Skrevet

Jeg tror kanskje man skal være litt forsiktig med denne boka, iallefall med øvelsene. Jeg ble dårlig av det. Har ikke vært så dårlig på lenge. Jeg tør ikke lese mer av den og gjøre flere øvelser uten å ha med behandler på det. Det er ikke sikkert andre reagerer på samme måte, kanskje man må være sterkere enn jeg er. 

Skrevet
10 timer siden, MxxM skrev:

Jeg tror kanskje man skal være litt forsiktig med denne boka, iallefall med øvelsene. Jeg ble dårlig av det. Har ikke vært så dårlig på lenge. Jeg tør ikke lese mer av den og gjøre flere øvelser uten å ha med behandler på det. Det er ikke sikkert andre reagerer på samme måte, kanskje man må være sterkere enn jeg er. 

Får du god oppfølging MxxM?

Skrevet
1 time siden, XbellaX skrev:

Får du god oppfølging MxxM?

Ja, jeg får veldig god oppfølgning.

Skrevet
12 timer siden, MxxM skrev:

Noen har en tendens til at de må "fikse" alt raskest mulig. Da kan en få slike reaksjoner. Noe av hensikten er at en tar en øvelse av gangen helt til denne er helt uproblematisk før en går videre til neste. Jfr at en ikke går raskere frem enn at en er innenfor "toleransevinduet". Så gjør en dette vinduet gradvis større.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...