Gå til innhold

NHD/urolig pga deg.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
12 minutter siden, Kayia skrev:

Jeg tror alle på dol forstår at det ikke er lett å være Stejernestøv, og jeg tror også alle skjønner at hennes ønske om å være frisk/medisinfri. Siden Stjernestøv både er svært meddelsom, svært sensitiv for motmæle, men også svært kronisk syk så er det selvfølgelig ulike meninger om hvordan man skal svare på alle spørsmålene hennes gjennom år. Det er ikke gitt at det ene eller andre er mest rett, selv om noen synes å mene det. Totalt er det vel få som får så mye og så positiv tilbakemelding som nettopp Stjernestøv.

Dersom dette skulle bli tråden hvor man sier noe om andres strategiske tilnærming så må vel også jeg kunne si at jeg ikke er så sikker på at det er bare klokt å stryke Stjernestøv medhårs slik du har valgt å gjøre. Stjernestøv vingler og er svært impulsiv, og dersom hun aldri får prøve selv, vil hun heller aldri oppleve konsekvenser av egne valg. Jeg ser et tydelig mønster i at positiv og støttende tone tolkes som støtte til egne valg, og der skal man nok være litt forsiktig siden hun selv tenker at hun ikke er kronisk syk store deler av tiden. Jeg minner om at Stjernestøv selv fortalte for et par uker siden at mannen hadde bedt om at hun ikke skulle skutte med medisin nå, så pårørendeperspektivet som Nicklus bringer er nok heller ikke så irrelevant som du og andre skal ha det til. Siden Admin har en litt - etter mitt syn - overdreven iver etter å rydde opp i tråder hvor Stjernestøv har mistet kontrollen og blitt opprørt, kan jeg ikke linke til den aktuelle tråden hvor dette med mannen (pluss forsåvidt sønnen og personalet) ble sagt.

Jeg er litt enig med Bella her, som det kanskje går fram av andre tråder.

Årsaken til det er absolutt ikke at jeg ikke synes Stjernestøv bør ta medisiner. Jeg sier bare at jeg kan forstå at når et liv så til de grader er knyttet opp mot sykdommen (slik jeg tolker det så er "energier" og "evner" to veldig sentrale tema i hennes liv) så mener jeg det ikke er naturlig gitt at man skal tvangsmedisineres. 

Hadde situasjonen vært en annen, at medisinene hadde hatt relativt få bivirkninger og at hun med medisiner kunne ha en jobb, et sosialt nettverk, "vanlige" interesser, osv. så hadde saken vært annerledes for meg. Da hadde det vært så mye positivt i å bruke medisiner at valget ville vært åpenbart. Men i hennes situasjon er jeg ikke like sikker.

Hvis jeg skulle gitt Stjernestøv et råd, så ville det likevel vært å ta medisiner, siden sykdommen kan eskalere og ha en veldig klar nedside for henne. Men alt i alt, så er jeg ikke helt sikker på om det burde gjennomføres med tvang. Det henger også sammen med at jeg er ganske sterk motstander av alt som har med tvang å gjøre - unntaket er (hvis jeg var diktator og laget lovene) fare for andres liv og akutt fare for eget liv.

Endret av issomethingwrong
Skrevet
2 timer siden, XbellaX skrev:

Nja, jeg tror du misforstår. Dette handler ikke om å være uenig, det er bare sunt, men for meg handler det om måten man svarer andre mennesker på. Må si jeg begynner å bli lei måten enkelte her svarer stjernestøv. I dette tilfellet er du en av dem.

Det er verre å tiltale andre voksne mennesker som om de var pleietrengende barn, helt uten evnen til å ta ansvar for noe som helst. Å bli snakket etter munnen hele tiden er med på å opprettholde problemer. Dette er generelt ment og ikke rettet mot deg. 

Stjernestøv insisterer på å bli behandlet som en ansvarlig voksen som vil ta styringen over eget liv, med de plikter det medfører. Når man krever dette vil det nødvendigvis gjenspeile seg i måten folk tiltaler deg på. Man kan ikke kreve både å bli behandlet som en ansvarlig voksen, og å ikke møte motforestillinger når valgene man tar har et stort potensiale for å gå galt. Man kan imidlertid kreve å bli snakket til på en høflig måte. Blir man ikke det er det innafor å si ifra. 

Skrevet
Akkurat nå, Janus30 skrev:

Det er verre å tiltale andre voksne mennesker som om de var pleietrengende barn, helt uten evnen til å ta ansvar for noe som helst. Å bli snakket etter munnen hele tiden er med på å opprettholde problemer. Dette er generelt ment og ikke rettet mot deg. 

Stjernestøv insisterer på å bli behandlet som en ansvarlig voksen som vil ta styringen over eget liv, med de plikter det medfører. Når man krever dette vil det nødvendigvis gjenspeile seg i måten folk tiltaler deg på. Man kan ikke kreve både å bli behandlet som en ansvarlig voksen, og å ikke møte motforestillinger når valgene man tar har et stort potensiale for å gå galt. Man kan imidlertid kreve å bli snakket til på en høflig måte. Blir man ikke det er det innafor å si ifra. 

Dette er jeg enig i. Jeg synes riktignok ingen her har oppført seg som pleietrengende barn eller ikke eier/viser  ansvarsfølelse. Det er fraværet av normal høflighet i enkelte (ikke alle) innleggene jeg reagerer på, som om det var fritt vilt fordi man er syk og strever med virkelighetsforståelser å hamre løs med moraliserende pekefingre. 

Skrevet
1 minutt siden, XbellaX skrev:

Nja, jeg føler vel ikke selv at jeg "stryker noen med hårene", jeg har gjentatte ganger hatt konfrontasjoner med Stjernestøv og hennes sin måte å håndtere medikament-av og på- rundanser på. Poenget mitt er ikke uenigheter i seg selv, de er stort sett bare nyttige, men det er noe med selve måten man tar seg frihet til å svare på som var mitt poeng, mulig jeg ikke fikk det godt nok frem. Å dra frem at man ikke vil fungere som mor/bestemor er i mine øyne ufint og nedverdigende i en slik debatt (henviser til tidligere diskusjoner). Slike utsagn gjør for de aller fleste bare en vond situasjon enda verre.

Livskvalitet er forøvrig en ytterst subjektiv følelse, og for å ikke snakke over hodet på Stjernestøv kan vi heller holde oss på det generelle plan. Jeg har ingen problemer med å forstå at et menneske ønsker å kutte medisiner dersom vedkommende ikke opplever at livskvaliteten har økt nevneverdig. Noen har et ganske grusomt liv både på og av medisiner. At det er best for "alle andre" er ikke et godt nok argument. Derimot skulle jeg ønske enkelte mennesker med livsvarige sykdommer fikk langt bedre oppfølging, også på den ikke-medikamentelle siden.

Jeg er heller ikke glad i å snakke over hodet på folk her inne og har ikke det for vane heller, men svarte altså på det du skrev over hodet på Stjernestøv til Nicklus. Siden du også bringer inn noe jeg har sagt i en annen tråd (som jeg også tror Admin slettet?) så svarer jeg på det før jeg avslutter denne diskusjonen. Som sagt - jeg tror alle forstår at det er vanskelig, håpløst, trist og krevende å ikke finne en medisnering som gjør hverdagene levelige og fine, men det er sannelig ikke lett å være pårørende med asberger som står helt på starten av voksenlivet med eget barn i vente heller. Der du tenker at det er best for Stjernestøv å ikke problematisere at hennes og sønnens liv har en sammengheng, håper jeg at jeg kan vekke en lyst i henne til å se bort fra det forlokkende lyset hun snakker om igjen, og at hun heller griper det fantastiske som kommer til å skje i virkeligheten i løpet av et par måneder. Egentlig tror jeg vi begge kunne latt være å si noe som helst. 

Skrevet
44 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok. Det er kanskje det beste da, for det er helt forskjellig praksis i Levanger og her. De er ikke på bølgelengde i det hele tatt, og da blir jeg bare forvirret. Det er i psykiatrien som med relgionene sa en klok psykolog til meg en gang, det er sant det. Og jeg må jo forholde meg til de her. 

Det er ikke akkurat Helse Nord-Trøndelag som kommer verst ut i VGs avsløringer av problematisk bruk av tvangsmidler i norsk psykiatri. 

Skrevet
12 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Årsaken til det er absolutt ikke at jeg ikke synes Stjernestøv bør ta medisiner. Jeg sier bare at jeg kan forstå at når et liv så til de grader er knyttet opp mot sykdommen (slik jeg tolker det så er "energier" og "evner" to veldig sentrale tema i hennes liv) så mener jeg det ikke er naturlig gitt at man skal tvangsmedisineres. 

Hadde situasjonen vært en annen, at medisinene hadde hatt relativt få bivirkninger og at hun med medisiner kunne ha en jobb, et sosialt nettverk, "vanlige" interesser, osv. så hadde saken vært annerledes for meg. Da hadde det vært så mye positivt i å bruke medisiner at valget ville vært åpenbart. Men i hennes situasjon er jeg ikke like sikker.

Hvis jeg skulle gitt Stjernestøv et råd, så ville det likevel vært å ta medisiner, siden sykdommen kan eskalere og ha en veldig klar nedside for henne. Men alt i alt, så er jeg ikke helt sikker på om det burde gjennomføres med tvang. Det henger også sammen med at jeg er ganske sterk motstander av alt som har med tvang å gjøre - unntaket er (hvis jeg var diktator og laget lovene) fare for andres liv og akutt fare for eget liv.

Ikke er jeg psykiater og ikke kjenner jeg Stjernestøv i rl så jeg ønsker ikke å diskutere Stjernestøvs medisinering. Jeg syns hun skal lytte til fagfolk og dem rundt seg når det kommer til dette.

Skrevet
1 minutt siden, Kayia skrev:

Jeg er heller ikke glad i å snakke over hodet på folk her inne og har ikke det for vane heller, men svarte altså på det du skrev over hodet på Stjernestøv til Nicklus. Siden du også bringer inn noe jeg har sagt i en annen tråd (som jeg også tror Admin slettet?) så svarer jeg på det før jeg avslutter denne diskusjonen. Som sagt - jeg tror alle forstår at det er vanskelig, håpløst, trist og krevende å ikke finne en medisnering som gjør hverdagene levelige og fine, men det er sannelig ikke lett å være pårørende med asberger som står helt på starten av voksenlivet med eget barn i vente heller. Der du tenker at det er best for Stjernestøv å ikke problematisere at hennes og sønnens liv har en sammengheng, håper jeg at jeg kan vekke en lyst i henne til å se bort fra det forlokkende lyset hun snakker om igjen, og at hun heller griper det fantastiske som kommer til å skje i virkeligheten i løpet av et par måneder. Egentlig tror jeg vi begge kunne latt være å si noe som helst. 

Det er ingenting her som er lett, og du har helt sikkert rett i at vi kunne latt vær å mene og synse, men dette er dol og vi er ikke så flinke til slikt noen av oss(!) . Jeg er ikke uenig i det du skriver Kayia, men måten det gjøres på. Håp og livsgnist tennes uhyre sjelden ved å legge sten på andres byrder. Så får resten av denne diskusjonen bli mellom stjernestøv og hennes behandler og sykepleier. 

Skrevet
2 minutter siden, Janus30 skrev:

Det er ikke akkurat Helse Nord-Trøndelag som kommer verst ut i VGs avsløringer av problematisk bruk av tvangsmidler i norsk psykiatri. 

Neimen bra det da. Og jeg respekterer meningen til NHD. Det er bare ikke sånn det fungerer her, og det ble jeg litt lettet over. Det er bare det. 

Nicklusheletida
Skrevet
13 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Så det avgjørende mener du er at pasienten skal ha utsikter til jobb og å kunne bli 100 % frisk, ellers er det ikke grunnlag for tvangsmedisinering ?

Så i fra hvis jeg misforsto. 

Skrevet
17 minutter siden, XbellaX skrev:

Dette er jeg enig i. Jeg synes riktignok ingen her har oppført seg som pleietrengende barn eller ikke eier/viser  ansvarsfølelse.

Jeg tror Janus30 mente at noen av de som snakker til Stjernestøv gjør det som om hun var et pleietrengende barn, ikke at hun ér det... ;) 

Skrevet
1 minutt siden, Kayia skrev:

Jeg tror Janus30 mente at noen av de som snakker til Stjernestøv gjør det som om hun var et pleietrengende barn, ikke at hun ér det... ;) 

Og det er ikke opp til oss å avgjøre, heldigvis :-)

Skrevet
1 minutt siden, XbellaX skrev:

Nei sant det :)

Skrevet
3 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Så det avgjørende mener du er at pasienten skal ha utsikter til jobb og å kunne bli 100 % frisk, ellers er det ikke grunnlag for tvangsmedisinering ?

Så i fra hvis jeg misforsto. 

Det var v-e-e-e-e-e-e-eldig satt på spissen. ;)

Jeg mener vel at det er summen av hva du putter i livet ditt som er avgjørende for livskvalitet. Hvor, ja, jobb er en av ingrediensene. Hvis medisiner gjør at en kan ivareta en jobb, så er det et argument i retning av å ta medisiner. Også på grunn av verdiskapning i samfunnet, yte hvis man kan.

Utfordringen i dette tilfellet er at sykdommen (merkelig nok, i min verden) bringer med seg noe positivt. For egen del har jeg vært positiv til medisiner fordi jeg hater angsten min. Men det er ikke alle psykiske sykdommer som er så klare i en retning. For noen medfører sykdom både noe positivt og negativt.

Skrevet
2 minutter siden, XbellaX skrev:

Om vi snakker om modenhet, vil nok 95% av sjuåringer ligge på et høyere nivå enn Ss.

Anonymkode: 3c7ce...823

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Om vi snakker om modenhet, vil nok 95% av sjuåringer ligge på et høyere nivå enn Ss.

Og igjen et eksempel jeg mener bikker over til drittslenging.

Nicklusheletida
Skrevet (endret)
4 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg mener vel at det er summen av hva du putter i livet ditt som er avgjørende for livskvalitet. Hvor, ja, jobb er en av ingrediensene. Hvis medisiner gjør at en kan ivareta en jobb, så er det et argument i retning av å ta medisiner. Også på grunn av verdiskapning i samfunnet, yte hvis man kan.

Utfordringen i dette tilfellet er at sykdommen (merkelig nok, i min verden) bringer med seg noe positivt. For egen del har jeg vært positiv til medisiner fordi jeg hater angsten min. Men det er ikke alle psykiske sykdommer som er så klare i en retning. For noen medfører sykdom både noe positivt og negativt.

Slik jeg har forstått det , så bringer psykdommen med seg noe positivt for Stjernestøv akkurat den første tiden etter at hun slutter på medisiner. Etter hvert er det slutt på det positive og det negative overtar. 

Endret av Nicklusheletida
Skrevet
6 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Vet du hva? Sykepleieren sa "Nei du er ikke helt bra og sitter mye inne, men det gjorde du jo på medisiner og". Har et poeng der gitt. Nå får vi se om jeg klarer mer etterhvert, og klarer jeg det ikke er det ikke noen krise. Gjorde ikke mer på medisiner. 

Nicklusheletida
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått kritikk selv her i denne tråden, men dette var et svar heller ikke jeg kan støtte. 

Det var en svært frekk og umoden kommentar. 

Skrevet
47 minutter siden, stjernestøv skrev:

Neimen bra det da. Og jeg respekterer meningen til NHD. Det er bare ikke sånn det fungerer her, og det ble jeg litt lettet over. Det er bare det. 

Når det gjelder juss og lovverk er det meningen at det skal fungere likt overalt. Grunnen til at sykehusene har et felles regelverk å forholde seg til er at praksisen ikke skal variere, spesielt på så alvorlige områder som bruk av tvang. 

Skrevet
1 minutt siden, Janus30 skrev:

Når det gjelder juss og lovverk er det meningen at det skal fungere likt overalt. Grunnen til at sykehusene har et felles regelverk å forholde seg til er at praksisen ikke skal variere, spesielt på så alvorlige områder som bruk av tvang. 

Ok. Nok om det. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...