AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 Skrevet 5. desember 2016 Heisann! Jeg har en kjæreste med bipolar 1. Hun ble diagnostisert tidlig i år, men har vært frisk i noen uker på litium. Det rare er at hun nå har økt dosen (ligget litt lavt på blodprøver), men har etter doseøkningen begynt å virke litt annerledes. Det jeg har lagt merke til, er at hun ikke sover (men enda ikke så ille at hun står opp for å gjøre ting om natten), hun virker litt vel glad, og tuller og tøyser og lekeslåss. Vil ha sex hele tiden. Sitter ikke rolig, skifter stilling hele tiden, snakker i et sett, og trener mer. Hun er også mer utadvendt og vennlig mot andre, og har mer angst. Hva tenker du? Skal jeg ringe psykologen hennes? Anonymkode: f6895...7e0 0 Siter
Janus30 Skrevet 5. desember 2016 Skrevet 5. desember 2016 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Heisann! Jeg har en kjæreste med bipolar 1. Hun ble diagnostisert tidlig i år, men har vært frisk i noen uker på litium. Det rare er at hun nå har økt dosen (ligget litt lavt på blodprøver), men har etter doseøkningen begynt å virke litt annerledes. Det jeg har lagt merke til, er at hun ikke sover (men enda ikke så ille at hun står opp for å gjøre ting om natten), hun virker litt vel glad, og tuller og tøyser og lekeslåss. Vil ha sex hele tiden. Sitter ikke rolig, skifter stilling hele tiden, snakker i et sett, og trener mer. Hun er også mer utadvendt og vennlig mot andre, og har mer angst. Hva tenker du? Skal jeg ringe psykologen hennes? Anonymkode: f6895...7e0 Her er det bare å varsle behandler og iverksette tiltak. 0 Siter
påskelilje Skrevet 5. desember 2016 Skrevet 5. desember 2016 Enig med Janus30. Det er de som er tettest oppi pasienten som ser symptomene først, ofte veldig lenge før pasienten selv opplever seg som syk. Ring psykologen. Men jeg vet ikke om psykologen har med medisinering å gjøre? Har hun hatt kontakt med psykiater? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 Skrevet 5. desember 2016 15 minutter siden, påskelilje skrev: Enig med Janus30. Det er de som er tettest oppi pasienten som ser symptomene først, ofte veldig lenge før pasienten selv opplever seg som syk. Ring psykologen. Men jeg vet ikke om psykologen har med medisinering å gjøre? Har hun hatt kontakt med psykiater? Både psykolog og psykiater. Tror psykologen er best å kontakte, men er redd hun kommer til å bli rimelig sur :s Men det får jeg ta. Anonymkode: f6895...7e0 0 Siter
påskelilje Skrevet 5. desember 2016 Skrevet 5. desember 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Både psykolog og psykiater. Tror psykologen er best å kontakte, men er redd hun kommer til å bli rimelig sur :s Men det får jeg ta. Anonymkode: f6895...7e0 Hvis det er begynnende mani, ville jeg uten tvil kontaktet psykiater. Ikke bry deg om han/hun eller evt psykolog blir sur. Forklar situasjonen tydelig og med konkrete eksempler på endring. 0 Siter
XbellaX Skrevet 5. desember 2016 Skrevet 5. desember 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Både psykolog og psykiater. Tror psykologen er best å kontakte, men er redd hun kommer til å bli rimelig sur :s Men det får jeg ta. Anonymkode: f6895...7e0 Jeg synes ikke noe om en slik fremgangsmåte. Jeg er enig i at vedkommende trenger umiddelbar hjelp men du bør først oppmuntre henne til å ringe selv, fungerer det ikke informerer du henne at du gjør det selv -fordi du er bekymret for hennes helse. Ikke drøy eller begynn på evige diskusjoner, bare kontakt hjelpeapparatet. 1 Siter
påskelilje Skrevet 5. desember 2016 Skrevet 5. desember 2016 1 minutt siden, XbellaX skrev: Jeg synes ikke noe om en slik fremgangsmåte. Jeg er enig i at vedkommende trenger umiddelbar hjelp men du bør først oppmuntre henne til å ringe selv, fungerer det ikke informerer du henne at du gjør det selv -fordi du er bekymret for hennes helse. Ikke drøy eller begynn på evige diskusjoner, bare kontakt hjelpeapparatet. Selvsagt kan han oppmuntre henne til å søke hjelp selv, men sjansen er vel stor for at hun føler seg i kjempeform, med stort overskudd og energisk, og ikke føler behov for hjelp? Er for så vidt enig i at han kan si til henne at han ser endringer i adferd og at han tror hun holder på å bli syk, og at hun bør kontakte lege. Gjør hun det selv, er det jo kjempeflott. Gjør hun det ikke (innen f,eks, denne uka), må han gjøre det. 0 Siter
XbellaX Skrevet 5. desember 2016 Skrevet 5. desember 2016 Akkurat nå, påskelilje skrev: Selvsagt kan han oppmuntre henne til å søke hjelp selv, men sjansen er vel stor for at hun føler seg i kjempeform, med stort overskudd og energisk, og ikke føler behov for hjelp? Er for så vidt enig i at han kan si til henne at han ser endringer i adferd og at han tror hun holder på å bli syk, og at hun bør kontakte lege. Gjør hun det selv, er det jo kjempeflott. Gjør hun det ikke (innen f,eks, denne uka), må han gjøre det. Det handler lite om hennes respons på dette, 99,9% sikkert vil hun mene at hun slettes ikke trenger hjelp. Dette er ment som forebygging i tiden etter, det er ingen som opplever det spesielt hyggelig å bli bestemt over eller fratatt sin vilje- men dersom man gjør det på en litt skånsom måte kan det oppleves mer overkommelig å fordøye og "leve med". Det er forøvrig ingenting som bør ventes en uke med, jeg mener trådstarter bør ringe i dag. 0 Siter
påskelilje Skrevet 5. desember 2016 Skrevet 5. desember 2016 Akkurat nå, XbellaX skrev: Det handler lite om hennes respons på dette, 99,9% sikkert vil hun mene at hun slettes ikke trenger hjelp. Dette er ment som forebygging i tiden etter, det er ingen som opplever det spesielt hyggelig å bli bestemt over eller fratatt sin vilje- men dersom man gjør det på en litt skånsom måte kan det oppleves mer overkommelig å fordøye og "leve med". Det er forøvrig ingenting som bør ventes en uke med, jeg mener trådstarter bør ringe i dag. Det er jeg enig i. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 Skrevet 5. desember 2016 17 minutter siden, påskelilje skrev: Hvis det er begynnende mani, ville jeg uten tvil kontaktet psykiater. Ikke bry deg om han/hun eller evt psykolog blir sur. Forklar situasjonen tydelig og med konkrete eksempler på endring. Ja, sorry, det er kjæresten som blir sur. Psykologen hennes er kjempehyggelig, og blir nok ikke sur hvis jeg ringer. Hun har time en eller annen gang denne uka uansett, så spm er om jeg skal få fremskyndet timen, eller om jeg skal vente til hun likevel skal dit. Lurer på hva psykiateren her mener, men han har vel sikkert mye å gjøre, så vet ikke om han leser denne i dag. Anonymkode: f6895...7e0 0 Siter
tilstede Skrevet 5. desember 2016 Skrevet 5. desember 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, sorry, det er kjæresten som blir sur. Psykologen hennes er kjempehyggelig, og blir nok ikke sur hvis jeg ringer. Hun har time en eller annen gang denne uka uansett, så spm er om jeg skal få fremskyndet timen, eller om jeg skal vente til hun likevel skal dit. Lurer på hva psykiateren her mener, men han har vel sikkert mye å gjøre, så vet ikke om han leser denne i dag. Anonymkode: f6895...7e0 Jeg synes absolutt ikke at du skal vente med dette. Jo tidligere det blir satt i gang tiltak jo bedre er det.. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 Skrevet 5. desember 2016 Man skal søke hjelp etter to netter uten søvn Anonymkode: b3820...357 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 5. desember 2016 Skrevet 5. desember 2016 Her er det bare å varsle behandler. På tross av økning av litium er hun i ferd med å utvikle en mani. Det viktigste på kort sikt er å få skikkelige doser med noe som får henne til å sove minst 6 timer om natten. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 Skrevet 5. desember 2016 Flott! Takk, dere! Da blir det time i morgen tidlig. Anonymkode: f6895...7e0 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.