Gå til innhold

Prøver Cipralex for første gang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Slitt psykisk i MANGE år men prøvde å unngå psykologer og medisiner. Måtte til slutt likevel begynne med 10 mg cipralex. Følte meg rar og dopet. Leitet etter ord, unormalt trøtt. Hadde MYE parestersier. Gikk fra A menneske til B menneske. Var enda mer angstpreget og deprimert. Tok ca 2 mnd før jeg begynte å ha effekt av medisinene.  Det som var min største overraskelse var at jeg begynte å gå fysisk energi til å gjøre noe. Jeg hadde ikke hatt det på minst 10 år!!!! Cipralexen tok fra meg all følelse for sex, gjorde at jeg mistet interessen for å snakke med folk fordi jeg var tom i hodet. Men jeg hadde det jo mye bedre..ble vant til mitt nye jeg. . Fikk komme til hos en psykiater akkurat da Cipralexen begynnte å funke. Etter ca 6 mnd med 10 mg reduserte psykiateren dosen til 5 mg. Han mente jeg ikke var så deprimert mer men enda svært angstpreget. ( OCD , PTSD , GAD ).Han tok ingen test eller spurte meg om jeg var deprimert.   Nå er jeg litt klarere i hodet . Det er som å komme tilbake til den brutale virkeligheten igjen. Samtidig orker jeg fortsatt ikke å snakke med folk selv om jeg nå finner ord. Blir sliten og dårlig av å snakke med noen ( har barn). Isolerer meg fremdeles. Har mer angst. Jeg startet et ryddeprosjekt uken før jeg reduserte Cipralexen . Nå står kassene midt i gangen.... Har ingen energi til å flytte de... Som om livet stoppet opp igjen. Samtidig kan jeg ha gode stunder inn i mellom. Veldig varierende humør. Vet ikke om jeg kjenner på likegyldighet eller håpløshet. Jeg vet ikke lenger hva som er meg og hva som er medisinen og hva som er lidelsen ???. Kan man være sånn på bare 5 mg?.Vet ikke lenger hvem jeg er. Kan cipralex  gjøre at man mister sin identitetsfølelse... ? . Skulle jeg ha økt medisinen , sluttet eller bare stå på 5 mg en stund til?( har stått på 5 mg i ca 6 uker). 

Anonymkode: 6fe1d...2ee

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg mener du skulle ha fortsatt med 10 mg og evt lagt til 150-300 mg Wellbutrin.

Skrevet

Tusen takk for svar. Kom til å tenke på en ting. Har en konstant følelse av å ha en stramming, klump i halsen. Følelse av å bli kvelt. Men da jeg gikk på 10 mg cipralex opplevde jeg direkte tungpust i tillegg. (Føltes som  jeg begynte å få hjertesvikt ). Følte også en stivhet i thorax. Dette ble bedre da jeg reduserte dosen.. Har ikke funnet denne bivirkningen i felleskatalogen. Legen slo det vekk som en tvangstanke. Kan det også være at fibromyalgi blir verre av cipralex ?. Har perioder med tungpust ellers også men ikke i samme grad som ved 10 mg cipralex. Kan også hende jeg var mer passiv og ute av form...

Anonymkode: 6fe1d...2ee

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...