Gå til innhold

Til NHD: bipolar depresjon og lamictal

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kuttet ut lamictal for noen måneder siden og psykiateren min sier at jeg ikke lenger er beskyttet mot en bipolar depresjon selv om jeg bruker to andre AD; cipralex og wellbutrin. Er du enig i dette? Hva er forskjellen på en bipolar depresjon og en "vanlig" depresjon?

Skrevet

Bipolar depresjonDepresjonene er noe annerledes 

Bipolar spektrum depresjon har mange fellesstrekk med depresjon som beskrevet her på nettsidene. I forhold til ”vanlige” depresjoner er imidlertid ofte følelsen av manglende emosjonell reaktivitet (særlig glede) markert ved bipolar spektrum depresjon, man er mer irritabel og opplever større grad av tretthet, har lavt aktivitetsnivå, isolerer seg mer, fungerer bedre om kvelden enn om morgenen og våkner tidlig selv om man er trett og ikke orker å stå opp

http://bipolar2.no/bipolar_depresjon.html

Skrevet

Svinger du ikke noe forferdelig når du som bipolar står på to AD? Jeg får ikke ett engang 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du er mindre beskyttet enn før. Erfaring viser at vanlige AD virker dårligere på bipolare depresjoner enn på unipolare.

Skrevet
55 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Du er mindre beskyttet enn før. Erfaring viser at vanlige AD virker dårligere på bipolare depresjoner enn på unipolare.

Med vanlig AD menes SSRI? Hva med Wellbutrin i kombinasjon med Seroquel? Er det en forsvarlig medisinering for et sykdomsbilde som domineres av depresjoner?

Skrevet

Med vanlig AD mener jeg de som er klassifisert som AD i Felleskatalogen. Ikke AP og ikke SS.

Wellbutrin og Seroquel kan være en god kombinasjon,

Skrevet
20 timer siden, MxxM skrev:

Bipolar depresjonDepresjonene er noe annerledes 

Bipolar spektrum depresjon har mange fellesstrekk med depresjon som beskrevet her på nettsidene. I forhold til ”vanlige” depresjoner er imidlertid ofte følelsen av manglende emosjonell reaktivitet (særlig glede) markert ved bipolar spektrum depresjon, man er mer irritabel og opplever større grad av tretthet, har lavt aktivitetsnivå, isolerer seg mer, fungerer bedre om kvelden enn om morgenen og våkner tidlig selv om man er trett og ikke orker å stå opp

http://bipolar2.no/bipolar_depresjon.html

Takk for nyttig informasjon!

Skrevet
20 timer siden, kovakova skrev:

Svinger du ikke noe forferdelig når du som bipolar står på to AD? Jeg får ikke ett engang 

Jeg står på ap også. Men kanskje jeg ikke er bipolar? Kanskje psykiateren min tar feil?

Skrevet
6 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Takk for svar! Nå har jeg det fra to psykiatere så da får jeg vel stole på det. Spørsmålet er om jeg er bipolar i det hele tatt siden dette går greit og jeg ikke svinger mer enn det jeg gjorde da jeg stod på lamictal.

Skrevet
1 time siden, Gondor skrev:

Jeg står på ap også. Men kanskje jeg ikke er bipolar? Kanskje psykiateren min tar feil?

Jeg og står på ap men får ikke antidepressiva men di er garantert bipolar etter det du skriver 

virker også som du svinger mye

Skrevet
3 timer siden, Gondor skrev:

Takk for svar! Nå har jeg det fra to psykiatere så da får jeg vel stole på det. Spørsmålet er om jeg er bipolar i det hele tatt siden dette går greit og jeg ikke svinger mer enn det jeg gjorde da jeg stod på lamictal.

Hos mange med BP kan det gå pr mellom hver svingning, særlig om en er medisinert. Det må ikke forlede en til å tro at diagnosen er feil.

Skrevet
10 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Hos mange med BP kan det gå pr mellom hver svingning, særlig om en er medisinert. Det må ikke forlede en til å tro at diagnosen er feil.

Det burde i alle fall ikke forlede ansatte i spesialisthelsetjenesten til å tro at diagnosen er feil eller umulig. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...