Castra Skrevet 17. januar 2002 Del Skrevet 17. januar 2002 Hej! Jag har läst i en tidning om en finsk studie, där man gav gravida kvinnor mjölksyrabakterien Lactobacillus GG under ett par veckor före förlossning och därefter i ytterligare ett halvår. Studien visade att endast vart 4:e barn med en moder som ätit bakterier utvecklade allergi, att jämföra med vartannat i den andra gruppen, som ätit verkningslös placebo. Känner du till studien och finns det fler studier som visar på samma resultat? Vet du i vilken form man tar Lactobacillus GG (dvs är det tabletter som man köper på apoteket, eller är det något som finns i vissa mejeriprodukter)? Hur mycket skall man äta av mjölksyrabakterien dagligen? Tack på förhand 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41523-mj%C3%B6lksyrabakterier-motverkar-allergi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 20. januar 2002 Del Skrevet 20. januar 2002 Kjære Castra Ja, denne studien kjenner jeg til og den er meget spennende og interessant. Den bygger bl.a. på observasjoner som ble gjort i en sammenlikning mellom barn fra Estland og Sverige hvor det viste seg at Estiske barn hadde mindre allergier enn svenske barn og at tarmfloraen i de to gruppene var forskjellige, ved at estere hadde større dominans av Lactobacillus GG. Resultatene fra den finske studien må nok gjentas i andre studier før man gir generelle råd om inntak av melkesyrebakterier. Slike finnes jo i visse meieriprodukter som i Biola i Norge, men om de mengdene man får i seg ved å innta Biola er tilstrekkelige vet jeg ikke. Det finnes endel dokumentasjon på mengder som jeg ikke kjenner i detalj, men skal prøve å fremskaffe. I studien ble det brukt definerte mengder melkesyrebakterier, men jeg tror ikke slike preparater er alminnelig tilgjengelig fra apotek. Dette skal jeg også undersøke. Hvis resultatene fra den finske studien viser seg å kunne reproduseres kan muligens inntak av melkesyrebakterier i en eller annen form være et viktig bidrag til å forebygge allergiutvikling. Det er imidlertid ganske sikkert også en rekke andre faktorer som spiller inn slik at dette er en av brikkene som kan medvirke til å komme videre i bekjempelsen av allergiutvikling. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41523-mj%C3%B6lksyrabakterier-motverkar-allergi/#findComment-156391 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.