Gå til innhold

Personlighetsforstyrrelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det slik at man har en personlighetsforstyrrelse eksempelvis unnvikende personlighetsforstyrrelse dersom man vurderer at man fyller kravene for dette? Og også ens behandler sier at hun ser at ser at en fyller kravene for dette.

Jeg har vært plaget med nervøsitet og redsel fra svært ung alder, husker egentlig ikke at jeg ikke har kjent på dette, det har alltid vært der. Jeg er veldig redd for å mislykkes og redd for å være til bry, gjøre feil. Jeg er svært dårlig sosialt og jeg kjenner meg mindre kompetent enn de fleste andre. Jeg har behov for masse bekreftelser og synes det er vanskelig å ta selv små valg. Jeg har studert og jobber, men det er kun på grunn av at jeg har fantastiske kolleger og en utrolig arbeidsgiver.

Bør jeg være redd for eventuelt å få en personlighetsforstyrrelse. Kan det få uheldige følger for meg at denne diagnosen settes?

Skrevet

Jeg tenker at å få en diagnose øker sjansen for å få riktig behandling. Ser ingen grunn til å være redd for å få diagnosen.

Skrevet (endret)

Støtter Trine sitt svar. 

Jeg har diagnosen, og den har på ingen måte medført noe negativt for meg, ikke en gang overfor barnevern. Tvert om har den bidratt til at jeg er der jeg er idag. 

Ps. Jeg har lenge tenkt at du passer inn i en slik diagnose. Jeg har vært der du er. 

Endret av Gjest
Skrevet

Jeg vet jo ikke om jeg har det, men hvis jeg har denne diagnosen øker det vel sjansen for å få riktig behandling hvis den settes. 

Det er bra å høre at den ikke har medført noe negativt for deg at diagnosen er satt, MxxM. Må si jeg kjenner meg igjen i kriteriene, men det er jo en del av kriteriene som går igjen i flere diagnoser så det er ikke alltid så lett det der.

Skrevet

Jeg har tenkt som MxxM, at du passer inn i en slik diagnose.

Skrevet
44 minutter siden, umakenverdt skrev:

Jeg vet jo ikke om jeg har det, men hvis jeg har denne diagnosen øker det vel sjansen for å få riktig behandling hvis den settes. 

Det er bra å høre at den ikke har medført noe negativt for deg at diagnosen er satt, MxxM. Må si jeg kjenner meg igjen i kriteriene, men det er jo en del av kriteriene som går igjen i flere diagnoser så det er ikke alltid så lett det der.

Nei, det er ikke lett, det er en spesialistoppgave. 

Skrevet

Kan man generelt si at en personlighetsforstyrrelse sier mye om hvordan man ER? 

Skrevet

Jeg vet ikke, men det kan vel kanskje andre mer om. Intuitivt tenker jeg jo at personligheten min sier mye om hvem jeg er, men den er vel i endring den også. 

Skrevet

Hva sier noe om hvem en er hvis ikke ens personlighet(sforstyrrelse) gjør det...?

Skrevet
26 minutter siden, umakenverdt skrev:

Hva sier noe om hvem en er hvis ikke ens personlighet(sforstyrrelse) gjør det...?

Resten av deg. Alle med sykdommer og lidelser er langt mer enn sin tilstand, heldigvis. PF griper sterkt inn i noens personlighet, det betyr ikke at man ikke består av noe mer. 

Diagnoser skal du se på som et verktøy, et redskap til å forstå deg selv bedre og til å få riktig hjelp, men du trenger ikke å la den definere deg på noe vis. 

Skrevet
7 timer siden, XbellaX skrev:

Resten av deg. Alle med sykdommer og lidelser er langt mer enn sin tilstand, heldigvis. PF griper sterkt inn i noens personlighet, det betyr ikke at man ikke består av noe mer. 

Diagnoser skal du se på som et verktøy, et redskap til å forstå deg selv bedre og til å få riktig hjelp, men du trenger ikke å la den definere deg på noe vis. 

Nei, man har mer personlighet enn den som rammes av forstyrrelsen..? 

Jeg vet ikke om det er riktig verktøy til å forstå og få bedre hjelp. Dette er vanskelig synes jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...