Gå til innhold

Sammenhengen mellom mat og følelser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan og vil forklare meg sammenhengen mellom mat og følelser? Hvorfor man "trøstespiser" eller bruker mat for å dempe vonde følelser? Jeg forstår det ikke.

Jeg har drevet og lagt om kostholdet i to mnd og gått ned 7 kg. Nå holder hele greia på å rase sammen fordi jeg har det vondt for tiden, og det å forstår hvorfor jeg tyr til mat kan hjelpe meg gjennom det. 

Skrevet

Jeg gjør motsatt så vet ikke om det er til så mye hjelp.. 

De periodene jeg har det vanskelig spiser jeg minimalt. Ikke fordi jeg nødvendigvis ønsker å slanke meg, men det blir hvertfall noe jeg kan kontrollere når jeg mister kontroll på følelsene mine for eks. 

Skrevet

Jeg aner ikke... skulle gjerne visst det selv! 

Jeg stress-spiser, mens når jeg er skikkelig langt nede, da glemmer jeg å spise. Ingenting som frister liksom....

Anonymkode: bf2cf...356

Skrevet

Fant noe spennende lesestoff om det her- http://www.webpsykologen.no/artikler/spise-opp-folelser/

"En annen teori forteller at mennesker som i liten grad evner å uttrykke seg følelsesmessig ovenfor andre mennesker, er emosjonelt forknytt eller sliter med å tåle, forstå og bruke sine følelser på en adekvat måte, har en tendens til å handle ureflektert på sine følelsesmessige innskytelser. Hvis man mangler uttrykk og språk for følelsesmessige anliggende, hender det at følelser gir seg utslag i en kroppslig fornemmelse, for eksempel sult, og sult håndterer man ved å spise. Det betyr at noen mennesker regulerer mange av sine følelser ved å spise. Følelser som sinne, sorg, glede, sjalusi etc. lar seg ikke håndtere på en psykologisk måte, men “omformes” til en følelse i magen (sult). Hvis man har vokst opp i et miljø med lite toleranse for sterke følelser eller emosjonelt ubehag, kan det hende at det er gjennom spising man regulerer sin indre følelsesmessige verden, og konsekvensene av et slikt mønster kan være svært skadelige."

Skrevet
3 timer siden, Maw87 skrev:

Fant noe spennende lesestoff om det her- http://www.webpsykologen.no/artikler/spise-opp-folelser/

"En annen teori forteller at mennesker som i liten grad evner å uttrykke seg følelsesmessig ovenfor andre mennesker, er emosjonelt forknytt eller sliter med å tåle, forstå og bruke sine følelser på en adekvat måte, har en tendens til å handle ureflektert på sine følelsesmessige innskytelser. Hvis man mangler uttrykk og språk for følelsesmessige anliggende, hender det at følelser gir seg utslag i en kroppslig fornemmelse, for eksempel sult, og sult håndterer man ved å spise. Det betyr at noen mennesker regulerer mange av sine følelser ved å spise. Følelser som sinne, sorg, glede, sjalusi etc. lar seg ikke håndtere på en psykologisk måte, men “omformes” til en følelse i magen (sult). Hvis man har vokst opp i et miljø med lite toleranse for sterke følelser eller emosjonelt ubehag, kan det hende at det er gjennom spising man regulerer sin indre følelsesmessige verden, og konsekvensene av et slikt mønster kan være svært skadelige."

Takk. Det forklarer en del..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...