AnonymBruker Skrevet 7. desember 2016 Skrevet 7. desember 2016 Jeg har nå vært hos psykolog 2 ganger og skal tilbake først i romjulen. Ifølge fastlegen er jeg moderat deprimert og har et snev av angst i tillegg, men jeg må innrømme at det er angsten jeg har kjent mest på. Selv om det sikkert henger sammen. Problemet er bare at jeg ikke føler med deprimert hele tida. Altså, jeg er ikke lei meg hele tida, men jeg er jo tiltaksløs og tappet for energi likevel. Tåler veldig lite stress og blir veldig lett irritert (dårlig kombinasjon med barn i huset...). Nå er jeg midt i eksamensperioden og føler jeg drukner. I tillegg er det avslutninger og tilstelninger i hytt og pine overalt og jeg kjenner jeg blir sint fordi det forventes at man skal orke/rekke alt mulig. "vanlige" folk har jo sikkert dette overskuddet, så for dem er det null stress antageligvis. Det ender med at jeg bare har lyst til å drite i alt og bare bli hjemme uten å "plages" av folk som spruter av energi og glede over jula.... Bitterhet rett og slett, fordi jeg ikke makter selv. I går skulle jeg spille håndballkamp, noe som er min store lidenskap. Jeg elsker det. Men jeg fikk ikke til noenting og det endte med at alt raste sammen og jeg ble sittende på do og grine i store deler ar første omgang. Det føltes som et stort nederlag å ikke klare å holde maske overfor laget. Jeg er relativt ny og de kjenner meg ikke så godt ennå, så jeg føler ikke for å dele alt liksom. Jeg kom ut igjen og trodde jeg skulle klare holde maska. Men da jeg ba om å få sitte på benken resten av kampen, kom tårene igjen og med dem alle spørsmål. Det er jo ikke normalt å knekke sammen av en dårlig dag på banen liksom. Jeg skyldte på lite søvn og eksamensstress. Det er jo i hvert fall delvis sant:) Men hvor lang tid tar det egentlig før man liksom begynner å komme ordentlig til bunns i problemene hos psykologen? Hva er normalt ifht depresjon/angst? Første time var jeg veldig usikker på. Det virket ikke helt som jeg ble forstått og jeg følte jeg måtte forklare de samme tingene flere ganger. Etter andre time hadde jeg en bedre følelse, men vi gikk ikke så veldig i dybden på noe. snakket mest om julestress og at jeg takler dårlig når ting ikke går som jeg har sett for meg etc... Når/hvordan skal vi komme til bunns i dette? Jeg aner jo ikke hvor vi skal starte eller hvor skoen egentlig trykker selv fordi alt er som et stort flokete garnnøste inni hodet mitt! Jeg er også veldig selvmotsigende på enkelte områder, så jeg tror hun sliter med å forstå hva jeg mener. Men jeg forstår det jo ikke selv engang.... Anonymkode: 26459...3bf 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2016 Skrevet 7. desember 2016 Glemte forresten å nevne at jeg går på 10 mg Cipralex. Det har jeg gjort siden juli... Har funket ganske bra i hele høst vil jeg si, men nå er det akkurat som det var før jeg begynte. Spørsmålet er vel heller hvor ille det ville vært om jeg ikke tok de i det hele tatt... TS Anonymkode: 26459...3bf 0 Siter
Gjest Skrevet 7. desember 2016 Skrevet 7. desember 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Glemte forresten å nevne at jeg går på 10 mg Cipralex. Det har jeg gjort siden juli... Har funket ganske bra i hele høst vil jeg si, men nå er det akkurat som det var før jeg begynte. Spørsmålet er vel heller hvor ille det ville vært om jeg ikke tok de i det hele tatt... TS Anonymkode: 26459...3bf Kanskje du skal øke dosen? 0 Siter
Gjest Skrevet 7. desember 2016 Skrevet 7. desember 2016 Jeg har hatt 12 timer hos psykolog nå, og er langt fra ferdig. Har også en moderat depresjon og angst. Kan selvfølgelig ikke sammenligne oss, men ting tar tid altså. Viktige her er jo at du stoler på og har en god relasjon til psykologen. Og husk at du kan styre samtalene dit du vil, det er du som avgjør hva du vil snakke om. 10mg cipralex merket jeg lite til, nå er jeg oppe i 20mg men må nok øke litt til for å få ønsket effekt. 0 Siter
Gjest Kanuttius Skrevet 7. desember 2016 Skrevet 7. desember 2016 Min psykolog sier han bruker minst 3 timer før han kan konkludere med diagnose og hvordan han tenker å hjelpe. Dvs at jeg på tirsdag ble ferdig med utredning (det kan bli justeringer underveis) og selve behandlingen starter etter nyttår da jeg Ikke skal ha for mange følelser opp i jula. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2016 Skrevet 8. desember 2016 På 7.12.2016 den 13.36, MxxM skrev: Kanskje du skal øke dosen? Ja, det har jeg tenkt på og vurderer sterkt å kontakte legen for å høre hva hun sier... Anonymkode: 26459...3bf 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2016 Skrevet 8. desember 2016 23 timer siden, Maw87 skrev: Jeg har hatt 12 timer hos psykolog nå, og er langt fra ferdig. Har også en moderat depresjon og angst. Kan selvfølgelig ikke sammenligne oss, men ting tar tid altså. Viktige her er jo at du stoler på og har en god relasjon til psykologen. Og husk at du kan styre samtalene dit du vil, det er du som avgjør hva du vil snakke om. 10mg cipralex merket jeg lite til, nå er jeg oppe i 20mg men må nok øke litt til for å få ønsket effekt. Jeg synes det er så utrolig vanskelig å ta initiativ til samtaletema. Ikke bare hos psykologen, men sånn helt generelt. Jeg er så redd for å ikke bli forstått eller virke teit/rar/dum. Jeg er rett og slett veldig opptatt av å gjøre ting riktig, sånn at ingen kan "ta" meg på noe. Kritikk takler jeg ekstremt dårlig. Så jeg vet liksom ikke helt hvordan jeg skal få frem hva jeg vil ta opp. Ikke vet jeg helt hva som er vesentlig heller. Jeg tror vi må innom mange ting før det kan konkluderes med noe som helst. Anonymkode: 26459...3bf 0 Siter
Gjest Skrevet 8. desember 2016 Skrevet 8. desember 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er så utrolig vanskelig å ta initiativ til samtaletema. Ikke bare hos psykologen, men sånn helt generelt. Jeg er så redd for å ikke bli forstått eller virke teit/rar/dum. Jeg er rett og slett veldig opptatt av å gjøre ting riktig, sånn at ingen kan "ta" meg på noe. Kritikk takler jeg ekstremt dårlig. Så jeg vet liksom ikke helt hvordan jeg skal få frem hva jeg vil ta opp. Ikke vet jeg helt hva som er vesentlig heller. Jeg tror vi må innom mange ting før det kan konkluderes med noe som helst. Anonymkode: 26459...3bf Skriv ned en liste over hva du vil prate om. Du vil ikke få direkte kritikk fra psykologen. Trenger ikke være for at du ikke blir forstått osv. Psykologen spør om h*n ikke forstår. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.