Gå til innhold

Nhd er dette psykose eller ocd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt psykose før. Nå er jeg redd den kommer tilbake. Feks tenker jeg at jeg blir anmeldt av folk til politiet uten at jeg har sakt eller gjort noe galt. Jeg tror dette kan være en ocd. Men kanskje dette grenser mot vrangforestilling?

Anonymkode: aca3f...54f

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvis du tror helt på det, er det psykose. Hvis du vet at det er "tull", er det ocd.

Skrevet
9 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Hvis du tror helt på det, er det psykose. Hvis du vet at det er "tull", er det ocd.

Tror ikke helt på det. Men tror ikke at det er tull. Hva er det da

Anonymkode: aca3f...54f

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Vet du at det er en syk tanke og/eller at det ikke har rot i virkeligheten? Hvis ja, er det ocd.

Skrevet

Vil si at et av de beste kriteriene for differensialdiagnostikk av OCD er spørsmålet "er det OCD?" Stiller man det spørsmålet er det rimelig ofte OCD. 

Skrevet
3 minutes ago, issomethingwrong said:

Vil si at et av de beste kriteriene for differensialdiagnostikk av OCD er spørsmålet "er det OCD?" Stiller man det spørsmålet er det rimelig ofte OCD. 

Herregud for noe sprøyt du klarer å lire av deg iblant. :ph34r:

Skrevet (endret)
2 minutter siden, Kanonføde skrev:

Herregud for noe sprøyt du klarer å lire av deg iblant. :ph34r:

Ta deg en tur på noen OCD-forum og se.

Der ser du "OCD eller homofil?" "OCD eller voldelig?" "OCD eller pedofil?" "OCD eller gal?" "OCD eller psykose" osv osv. 

Omtrent uten unntak er OCD problemet. Ikke alt annet de frykter at de er. 

Eller du kan google "OCD or..."

Endret av issomethingwrong
Skrevet
1 minute ago, issomethingwrong said:

Ta deg en tur på noen OCD-forum og se.

Der ser du "OCD eller homofil?" "OCD eller voldelig?" "OCD eller pedofil?" "OCD eller gal?" "OCD eller psykose" osv osv. 

Omtrent uten unntak er OCD problemet. Ikke alt annet de frykter at de er. 

Eller du kan google "OCD or..."

Ja sånn sett er jeg enig, men TS lurer ikke på om det er noe "galt" med en selv (i vid forstand, f.eks. homofil, sinnsyk), han/hun har en frykt om at noen skal anmelde uten grunn.

Skrevet

Da jeg hadde vrangforestillinger lurte jeg aldri på om det var vrangforestillinger 

jeg visste det var sant og fant ut det ikke var det etter blitt frisk

Skrevet

Nå har ikke jeg greie på psykose så kan ikke si med sikkerhet hva du strir med. Har OCD.  Da jeg var på det dårligste trodde jeg egentlig at ting var reelt. Jeg hadde katastrofefølelse og intens angst for at noen skulle bli skadet, smittet eller dø pga meg. Det opplevdes veldig ekte. Jeg forstod på en måte at det var tull men likevel  var jeg ikke helt sikker.., uansett var min reaksjon som om at det skjedde . Så jeg måtte daglig gå igjennom den følelsen av å ha forårsaket noens død. Det var uutholdelig !!!!!! . Lærte  litt på OCDteamet om hvordan ting funket og hvordan jeg skulle møte tvangen ...  Kunne da letter avsløre tvangstankene. Vil bare si at det ikke var så lett å skjelne mellom hva som var ekte og tull. Noen ganger måtte jeg bare akseptere at det var en tvangstanke fordi de rundt meg sa det.... " for man kan jo ikke være sikker "... Ser jo nå at det var tull.

Anonymkode: 987cd...5e3

Skrevet

Det er ikke sånn at dette nødvendigvis er enten OCD eller psykose, akkurat som hva som er tilfellet i mange andre spørsmål om diagnose. Det kan være andre ting enn tvangstanker eller vrangforestillinger.

Skrevet

Jeg har spurt mange ganger om jeg har psykose eller ocd. Jeg har offisiellt schizofreni diagnose.

Klart det er glidende overganger. Og jeg mener det er noe som kan kalles psykotisk OCD. Akkuratt som man kan ha en psykotisk depresjon. Jeg har møtt psykiatere som tror jeg har schizotyp lidelse og alvorlig ocd, og jeg har møtt (en overvekt) av psykiatere og psykologer som har gitt meg schizofreni diagnose. Men uansett det TS spør om høres ut som OCD.

Anonymkode: 83988...d0f

Skrevet
4 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg har spurt mange ganger om jeg har psykose eller ocd. Jeg har offisiellt schizofreni diagnose.

Klart det er glidende overganger. Og jeg mener det er noe som kan kalles psykotisk OCD. Akkuratt som man kan ha en psykotisk depresjon. Jeg har møtt psykiatere som tror jeg har schizotyp lidelse og alvorlig ocd, og jeg har møtt (en overvekt) av psykiatere og psykologer som har gitt meg schizofreni diagnose. Men uansett det TS spør om høres ut som OCD.

Anonymkode: 83988...d0f

Det er da mange andre diagnoser som kan inkludere slike paranoide tanker og frykt som TS beskriver. Enn OCD og psykose. Nå er ikke jeg utdannet psykolog, men disse svarene fra "eksperten" her inne syns jeg er ekstremt lettvinne, i alle fall i dette tilfellet. Da kan man likesågodt avstå fra å svare.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...