Gå til innhold

Har man mindre rettigheter når man har frikort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En opplevelse fra DPSen: .Jeg kvidde meg alltid intenst i dagesvis før timen. Prøvde å komme akkurat til timen så jeg slapp å sitte på venteværelse. Sleit med  å sitte på venteværelse . Psykologen kom aldri helt bort å hentet meg , gikk liksom alltid ti steg foran meg i den lange korridoren til kontoret. Jeg skyndte meg etter... Han var alltid så alvorlig og litt distré . Jeg følte meg utrygg i den korridoren. Hadde ikke vært der på mange uker og var nervøs. Hadde bestemt  meg for å ta opp noe viktig , noe om incest. Psykologen innledet samtalen med : " jeg venter en viktig telefon så hvis det ringer må du gå utenfor".  Det tok litt tid for meg å roe ned. Tvangstankene surret. 15 min ut i samtalen ble jeg bedt om å gå fordi psykologen fikk en telefon. Jeg ble stående utenfor i korridoren . Fikk et angstanfall. Prøvde å puste rolig , lukket øyne og lente hodet mot veggen. " vær så snill å slipp meg inn snart " tenkte jeg. Det tok ca 15 -20 min før psykologen åpnet døren og så rett på meg. Han var streng og sint i blikket :" står du her å lytter ?".  Jeg klarte ikke å svare. Følte meg sååå liten og skamfull. Jeg hadde jo absolutt ikke stått å lyttet. Vi fikk ikke snakket om noe mer den dagen. Det gikk mange uker til neste time. Vi snakket aldri om incest.... Jeg forstår jo jo at det kan være travelt på en DPS men ???. Hadde jeg egentlig ikke rett på timen liksom.? Siden jeg hadde frikort..... 

Anonymkode: 3a6d5...0fc

Skrevet

Høres ut som du var uheldig og havnet hos en idiot. Det har ingenting med frikort å gjøre. Man skal ikke ha mange timer på dps før man får frikort.

Skrevet

Det var rett og slett en idiot av en behandler - frikort har ingenting med det å gjøre. Behandleren får jo pengene sine uansett, bare ikke fra deg.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette har ingenting med frikort å gjøre. (Det er forøvrig DPS og ikke behandleren som får pengene).

En sjelden gang skjer det så alvorlige ting at en MÅ ta den telefonen som kommer. Det var også korrekt av han å si fra på forhånd. Han skulle selvsagt ikke beskyldt deg for å lytte. Det var uprofft gjort.

Skrevet

Jeg forstår at man MÅ prioritere akutte situasjoner. Har selv jobbet i åresvis i helsevesenet. Gått med calling fra akuttmottak  i lommen. Vet godt hvordan ting funker. Føler  meg no veldig skamfull etter å ha lest svaret ditt NHD!!!. Jeg vet jo at det finnes mange andre som har det verre enn meg. Nei no fikk jeg skikkelig skyldfølelse.  Det var bare så vanskelig å gå til denne psykologen. Sikkert min egen feil .. Sorry.!!! 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår at man MÅ prioritere akutte situasjoner. Har selv jobbet i åresvis i helsevesenet. Gått med calling fra akuttmottak  i lommen. Vet godt hvordan ting funker. Føler  meg no veldig skamfull etter å ha lest svaret ditt NHD!!!. Jeg vet jo at det finnes mange andre som har det verre enn meg. Nei no fikk jeg skikkelig skyldfølelse.  Det var bare så vanskelig å gå til denne psykologen. Sikkert min egen feil .. Sorry.!!! 

Altså, det er helt greit at psykologen noen ganger må ta en viktig samtale, men han hadde overhode ingen grunn til å beskylde deg for å lytte. I tillegg burde han klare å se at du slet veldig. Dette er ikke noe du skal ha dårlig samvittighet for.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du har ingen skyld. Psykologen har litt skyld. Mest skyld har "uheldige omstendigheter".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...